Get Adobe Flash player

Miért nem repültek a honvédség szállítóhelikopterei?

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Balogh Ákos , Internet

20121213-DSC_0942Előre le kell szögeznem NEM szeretnék ezen cikkemmel politikusaink védelmébe sietni, abban a többek által felmerült kérdésben, hogy a hó okozta katasztrófa idején miért nem repültek a honvédség helikopterei, csupán szeretnék rávilágítani olyan apró tényezőkre, melyekkel a legtöbben nem foglalkoznak, vagy nem is találkoztak vele…

Jómagam “csak” 10 órára ragadtam a hóban egy távolsági buszjáraton, mialatt senki nem sietett a segítségünkre, senki nem osztott vizet stb. stb. szegény kiküldött rendőr meg csak annyit tudott mondani, hogy káosz van… Szóval kicsit sem védek senkit a kialakult katasztrófahelyzettel kapcsolatban és együtt tudok érezni azokkal akik sokszorosát töltötték autójukban zárva mint én…

DE!

Mint arról korábban beszámoltunk 2013. március 12-én Door Gunner-es kiképzési lövészeten voltunk Tatárszentgyörgyön, amikor HELIKOPTER FEDÉLZETÉRŐL készítettünk felvételeket légi tűzoltásról, majd másnap a Zrínyi Média, azaz a katonai sajtó munkatársai is részt vettek ugyan ezen a lövészeten és repültek is (lásd: honvedelem.hu), tehát alapból KIZÁRHATÓ, hogy nem lett volna repülőképes helikopter, amit a mentési feladatokra be tudtak volna fogni…

Ezen kívül egészen biztosan van kutató mentő szolgálat Pápán mivel az Air Base blogger március 13-án vett részt az ottani helikopter repülésén (lásd: Air Base blogger)

És nem hivatalos forrásokból tudjuk, hogy Szolnokon is van kutató-mentő készültségben repülőképes helikopter.

Ez titok elárulása nélkül minimum 3 darab olyan helikopter ami katasztrófa esetében levegőbe emelhető.

20130312-DSC_0598

FÚJ A SZÉL!

“Rács Tamás elmondta azt is, hogy a forgószárnyas repülőgépek – azaz a helikopterek – kevésbé érzékenyek a szél hatásaira, mint a merevszárnyú repülőgépek. És minél nehezebb, nagyobb tömegű egy helikopter, annál megbízhatóbb egy szelesebb időjárásban.” – írja a hvg.hu

Nem szeretném Rács Tamás szavait kétségbe vonni, hiszen jó barátunk és elismerjük kiváló szaktudását is, viszont gondolom nekik is vannak üzemeltetési utasításaik, melyeket vagy a helikopter gyártója vagy az évek és a rutin vésett papírra.

Hivatalosan a Mi-8-as és Mi-17-es szállítóhelikopterek az orosz és egyben nálunk is érvényben lévő üzemeltetési utasítás szerint nem kezdhetik meg a hajtóművek indítását 20 m/s (72 km/h) feletti szembe-,  10 m/s (36 km/h) feletti oldal- és 5 m/s feletti (18 km/h) feletti hátszél esetében.

Ezek olyan értékek, melyeket komoly mérnöki számítások alapján a helikopter, a forgószárny működési elvét figyelembe véve határoztak meg, és be nem tartásuk a helikopter károsodásához, emberi élet veszélyeztetéséhez, katasztrófához vezethet.

A különböző maximális széladatok gurulás, repülés, függeszkedés során sem térnek el! Ezektől eltérni nem lehet, vakmerőség és felelőtlenség lenne.

01

Információim szerint ha a szél ettől gyengébb, viszont a legnagyobb széllökés értéke meghaladja a határértéket, szintén nem lehet megkezdeni a feladatot.

Sajnos visszamenőleg már nem találhatóak meg a március 15-i széladatok de feltételezve, hogy a Légirendészet Mi-2 típusú helikopterei is repültek a délelőtt folyamán, valamint a légi mentők is, mondhatjuk, hogy a paraméterek megfelelőek voltak ahhoz, hogy akár honvédségi helikopter is fel tudjon szállni. Bár tudni kell, hogy minden helikoptertípusnak más adat szerepel az üzemeltetési utasításában így nem merem teljes biztonsággal kijelenteni hogy Mi-8-as, vagy Mi-17-es a szabályok szerint repülhetett volna… (pontos széladatok hiányában)

Készenlét volt, kérés nem!

Biztosan fontosabb volt minden újságírónak a katasztrófa percről percre tudósítása, de úgy hiszem már csak a saját jó hírnevének megőrzése céljából is illő lett volna abban a témában is 100%-ig tájékozottnak lennie, amiről bármit állítani mer.

Merthogy, a pénteki nap folyamán az MTI-NEK VIDEÓBAN NYILATKOZOTT DOMJÁN LÁSZLÓ VEZÉRŐRNAGY AZ MH ÖSSZHADERŐNEMI PARANCSNOKSÁG (ÖHP) PARANCSNOKA amikor is elmondta, hogy a földi technikai eszközökön kívül ELRENDELTE 1 DB SZÁLLÍTÓHELIKOPTER KÉSZENLÉTÉT IS!!

04

A Honvédelmi Minisztérium Sajtóirodájától megtudtuk, valóban volt készültségben katonai helikopter, bevetésre azonban parancs hiányában – melyet akkor kaptak volna ha a KATASZTRÓFAVÉDELEM FELKÉRÉST KÜLD – nem kerültek…

Ha repültek is volna, akkor is minek?

El kell gondolkozni azon, hogy amennyiben  a katasztrófavédelem tisztában volt azzal a ténnyel miszerint 1 katonai helikopter a rendelkezésre állt, lett volna-e értelme használni azt?

Ha minden igaz betegek szállításában vett részt mentő és légirendész helikopter. A rendvédelmi és katasztrófavédelmi szervezetek ismereteim szerint akkor kérhetik a honvédség segítségét ha ők már kevesek az adott probléma megoldásához. De megoldották!

Így tehát, minek hívtak volna egy 10 tonnás helikoptert mely 24 fő szállítására képes és melynek üzemeltetési költségei sokszorosára rúgnak a kisebb bevetett típusokhoz képest, 1-2 fő kimentésére?

Miután több ezer ember rekedt a hó fogságában az utakon szinte a világ összes helikoptere nem lett volna elég mindenki azonnali gyors kimentésére…

“A Magyar Légimentő Nonprofit Kft feladata azonban az akut életmentés, és az Országos Mentőszolgálat irányítása alatt végzik a tevékenységüket. Sem a helikopterek befogadó képessége, sem pedig a felszereltségük nem teszi lehetővé, hogy melegedő pontokat építsenek ki, vagy sátrakat, élelmiszert szállítsanak a sok száz bajbajutottnak. Erre egy Mi-8-as alkalmas lett volna.” – mondta Rács Tamás a HVG.HU-nak.

Továbbá, igen büszkén újságolta az ORFK, hogy Mi-2-es helikopterük leszállt az M-1-es autópályára… Igen ám, de mekkora is egy Mi-2-es forgószárny átmérője?  14,60 m, ezzel szemben a Mi-8-as és Mi-17-es helikopterek forgószárny átmérője 21,29 m, ezen felül ismereteim szerint szintén szabályzatban van rögzítve pl. a kutató mentő helikopterek a leszállásra alkalmas terület mérete is.

02

Azért fontos, hogy a kutató mentő helikopterről beszéljünk, mert szerintem a lehető legkisebb területre is lehetővé tették a leszállását abból kiindulva, hogy mentési feladatra szánják. Így nappal sík terepen 50×50 méter, 25 méteres vagy annál magasabb akadály esetén pedig 75×200 méteres terület szükséges a leszálláshoz a honvédség szállítóhelikoptereinek.

Így, akár sátor és élelemszállítás esetében , vagy mentési feladat során a kárhelyszíntől csak jóval távolabb tudott volna a helikopter leszállni, ezen kívül pedig igen sok időbe tartott volna több helikopternek is a hatalmas távolságokra történő szállítmányok gyors eljuttatása, melyre talán – a katasztrófavédelem szerint – nem is volt szükség…

Ehhez meg gondoljunk hozzá még a helyenként 2-3 méteres havat is, amit a szél fújt össze! Ki és hogyan jutott volna ezen át, hogy a távolabb lévő helikopterből sátrat élelmet vételezzen… No meg aztán a szélben a sátor se nagyon marad a helyén hiába van szakszerűen felállítva, a szükséges darabszámról már ne is beszéljünk…

Persze egy sátor is biztosan több lett volna a semmitől, de nagy hatékonysággal nem lehetett volna bevetni a gépeket…

Ugyan a helikopter egy helyben állva is tud függeszkedni a levegőben, de szélben, a felkavart hóban ez sem a pilóta számára “nem túl nyerő” dolog, sem pedig a földön lévőknek, akik már éppen elég hófúvást láttak… Persze első sorban itt is a józan ész keretén belül kell elgondolkozni, pl. azon hogy a felkavart hó miatt lecsökkent látótávolság miatt nagyobb az esélye a közeli tereptárgyakhoz ütközésnek, és nem azon lovagolni hogy “kit érdekel hogy fúj a szél ha sátrat hoznak…” Vagy esetleg azon kell gondolkozni, hogy ilyen körülmények között éppen csörlővel történő ki/be juttatás lehetséges-e, biztonságos-e?20121213-DSC_0496

És felesleges azt mondani, hogy külföldön adott típusú helikopter képes rá, nálunk nem azok vannak rendszerben, emiatt pedig nem a honvédség a hibás…

Sőt… A honvédség helikoptereinek első sorban honvédelmi célra kell megfelelniük és bár fontos, de csak sokad rangú a katasztrófahelyzetek során nyújtott képesség… Ha már itt tartunk más országokban minden speciális feladatra, speciális egységek, speciálisan arra megfelelő helikopterek vannak…

Összességében, helikopter van, amennyiben fennáll, a szabályzatok nem megszegése miatt hibáztatni bárkit is marhaság, ezen kívül átgondolatlan kérdéseket intézni a honvédség felé, mikor ők nem hibáztak semmiben még nagyobb marhaság…

03

Az, hogy köztudottan kritikus állapotban van a honvédség helikopteres képessége, jelen esetben édes mindegy, mert ez nem a honvédségen múlt… Ők megtették mindazt amit kértek tőlük úgy, ahogy tudták, és azzal amivel tudták. Amit a politika a különböző döntések során a kezükbe adott és kezükben hagyott…

Talán a tényleges felelős vezetőkhöz kéne kérdéseket intézni és magyarázatot várni az életmentő, “szívmelengető” (hőérzetet nem javító) SMS üzenetek, az úton lévő rendőr véleménye szerinti “káosz” megmagyarázására…

22 Hozzászólás: Menni, vagy nem menni?

  • István Simon:

    ismerem a típust annyira, hogy tudjam: a gép (mi-8) alkalmas lett volna több mentési és szállítási feladat ellátására.
    a fenti cikk nagyon jól végigmegy azokon a szempontokon, amit egy ilyen gép bevetése előtt meg kell fontolni. nagyjából minden pont “pipás”, mindazonáltal TUDJUK, hogy a kutya sem igényelte a bevetésüket.

    itt minden tényező “zöld” volt, kivéve a parancs kiadását. és ez a katasztrófavédelmisek sara.

    hanem uraim: ha az én kezemben lett volna a helikopterek koordinálása, én minimum kiküldtem volna egy géppárt járőrözni, ha nem is a sztráda közvetlen környékére, de a közelébe. így a katasztrófásoknak tényleg csak “karnyújtásnyira” lett volna a lehetőség – anélkül, hogy a műveleti területen “lábatlankodnának” a repülők. és presszúráltam volna a katasztrófásokat, hogy használják ki azt.

  • Fehér Tamás:

    Sziasztok!

    Maszlagolni lehet, de minek? Nem voltak ott a vártán, most, amikor kellett – ennyi, amit a magyar légierőről mondani lehet.

    Maszlag az, hogy a katona parancsra vár. Mindenki tanulta Napóleon mondását: a közkatonák a tarsolyukban hordják a marsall-botjukat. Azt pedig tettekkel lehet kiérdemelni, a harctéren. A katona megesküdött, hogy megvédi az országot és annak lakóit, tehát parancs nélkül is tudja, mi a dolga! Baurdzsán főhadnagy sem várt parancsra a hóviharban a volokolámszki országúton, mert ha úgy tesz, a kefebajszos osztráknak a Kremlben lett volna a lakosztálya.

    Egy Mi-8/17 heli akár autókat is tud vinni, vagy Bobcat-et (én UAZ-t láttam bele menni repnapon anno). Odafelé vihetett volna 3db gulyáságyút, vagy akár 4 tonnás aggregátot, hogy áramot adjon a fázóknak. Embereket tudtak volna kiemelni a hó fogságából tucatszámra, akár csörlővel is. Légi vezetési pont változatú Mil, ha még lenne a Hun AF-nak, tudta volna a helyszínről koordinálni a munkálatokat.

    Más kérdés, hogy a magyar Gripen vadászok sem voltak ott, pedig Litening infra-konténerrel és besugárzás-jelzővel az M1-est végigrepülve össze tudták volna fésülni az infót, hogy az autópályán melyik elakadt járműnek jár még a motorja, illetve melyikből sugároz cellát a mobiltelefon és amelyikből valamelyik hiányzik, az nagyobb bajban lehet, azon rögtön segíteni kell. Három pót-tartállyal függesztve akár 2,5 óráig légi vezetési pontként is szolgálhatott volna egy kétüléses D-változat. Micsoda info-kommunikáció van beépítve azokba a repgépekbe, legalább élesben is hasznát láttuk volna!

    További kérdés, hogy hol voltak a BAT-2-esek? (Ami egy T-64 tankalvázra és motorra épített katonai gyors-bulldózer, de akkora böszme jószág, hogy meglátja a hófal és ijedtében elszalad). Ilyenek is vannak a seregnek, mert kecsói repnapokon a gyepen szokták mutogatni, HM-Currus fel is újította őket, de most hol voltak? Vicces gép amúgy, hatvannal tolja az embermagas havat, lásd itt (45 sec): http://www.youtube.com/watch?v=owNxNzUjN6k

    Összességében márc. 15 körül a sereg nem tudta megvédeni a nemzeti szuverenitást, mert végül az osztrákoknak kellett bevonulniuk segíteni. Ezt látta volna szegény Petőfi!

    Üdv: Fehér Tamás.

    • Attila:

      Egyszerűen azért nem voltak ott a katonai hótolók (BAT-2)-sek mert nem indultak, nincs pénz a karbantartásukra!

    • Laci:

      muhaha….
      te nagyon ott vagy MESTER…

    • John Doe:

      Kedves Fehér Tamás!

      Nem tudom, hogy kicsoda ön, de mindenképpen jelentős katonai vezetési és repülésszakmai elméleti és gyakorlati tapasztalattal rendelkezhet, ha ilyen szinten meg tudja ítélni a billentyűzete elől, hogy milyen gyávának és hasznavehetetlennek mutatkoztak katonáink a katasztrófavédelem ellátásában….ha esetleg nem így van, akkor viszont jó lenne HA MEGÜLNE A SEGGÉN ÉS NEM ÍRKÁLNA NYILVÁNVALÓ BAROMSÁGOKAT EGY OLYAN SZERVEZETTEL, AMELY MINDEN FONTOS KATASZTRÓFAHELYZETBEN HELYT ÁLLNAK A VEZETŐK HOZZÁÉRTÉSÉTŐL VAGY HOZZÁ NEM ÉRTÉSÉTŐL FÜGGETLENÜL. RENGETEG KATONA DOLGOZOTT KINN MUNKASZÜNETI NAPON A HÓBAN-FAGYBAN, ÉS A HELIKOPTEREK IS KÉSZENLÉTBEN ÁLLTAK, ÉS NEM A SZEMÉLYZETEKEN MÚLOTT, HOGY NEM VETETTÉK BE ŐKET.

  • Fehér Tamás:

    > Így nappal sík terepen 50×50 méter, 25 méteres vagy annál magasabb akadály esetén pedig 75×200 méteres terület szükséges a leszálláshoz a honvédség szállítóhelikoptereinek. Így, akár sátor és élelemszállítás esetében , vagy mentési feladat során a kárhelyszíntől csak jóval távolabb tudott volna a helikopter leszállni

    Nos, a katonai helikopterek rotorlapátjai megerősített belépőéllel rendelkeznek, így a max. karvastagságú fákat, ágakat kivágják maguknak, ha nincs elég hely a leszálláshoz. Már Vietnámban így landoltak sokszor az UH-1-esek a dzsungelben, pedig azok kispolszkik egy Mi-8/17-hez képest.

    Másrészt a fotókon is jól látszik, hogy erre semmi szükség, mert a magyar autópályák mellett rögtön nagy csupasz földek vannak, ugyanis a szélvédő erdőtelepítést régen ellopták. Oda akár századkötelékben is leszállhattak volna a helik, mint az Apokalipszis most című filmben.

    Annyi kifogást lehetne még keresni a mundért védeni. Azt viszont tény, hogy a gyakorlatilag teljesítmény-tartalék nélkül repülő, ősöreg, szerényen műszerezett Mi-2-es rendőrheli ki mert menni a hóra, az éjjellátós, bivalyerős katonai Mi-8/17 pedig nem.

  • A posztírót kicsit elvitte a pennája, ami csak azért baj, mert ha valaki ezt a sok átlátszó baromságot elolvassa, az végső soron a Honvédséget járatja le.

    -Levezeti, hogy a Minyó tulajdonképp fel se szállhat, DE egy gép mégis készenlétben volt.
    -A helikopter a világ legmozgékonyabb járműve, most persze megtudhatjuk, hogy a Mi-8 _pont_ nem tud leszállni az autópályára, mellé meg nem érdemes. Meg azt is megtudjuk, hogy helikopterrel a külvilágtól elzárt helyekre menni értelmetlen, gazdaságtalan, az úton rekedt 10-15 ezer ember élete, ideje, fűtésre elhasznált benzinje meg kit izgat. A katasztrófavédelem is olyan kitűnően szerepelt, persze.
    -A hírek tele voltak azzal, hogy a járhatatlan M1-esen a műszaki mentő egységek sem tudtak mozogni (ugye a “hülye” állampolgárok eltorlaszolták a leállósávokat is), így nem lehetett a torlódás elejére eljutni. Egy hókotrót nyilván nem lehetett volna külső teherként eljuttatni, de nagyon meglepne, ha nem lett volna olyan eszköz (ha már más nincs, 20 ember hólapátokkal), amit ne lehetett volna helikopterekkel lényegesen gyorsabban a problémás helyekre eljuttatni.
    -“sokad rangú a katasztrófahelyzetek során nyújtott képesség”. Persze a Hende két hónapja még azzal verte ki a biztosítékot, hogy a helikopterek “nem a katonák játékszerei”, most megtudhatjuk, hogy de, a törvény által is deklarált vészhelyzetben azok.

    Az nagyon is elképzelhető, hogy a katasztrófavédelem összeomlása miatt senki nem szólt a Honvédségnek, mert egyszerűen nem jutott az eszébe, de az a kép, amit ez a poszt sugall, nagyon messze áll az önálló, adott esetben kezdeményezőképes katona képétől (magyarul, ha a katasztrófavédelemnek nem jut eszébe a segítségkérés, a katonáknak kellett volna ezt felajánlani, ne adj isten maguktól cselekedni).

    A poszt legnagyob baja nem az, hogy nettó hülyeségeket ír, hanem hogy ezt egy teljesen laikus is ki tudja szúrni.

    • Fehér Tamás:

      Sziasztok!

      Zord Gábor MNO szakújságíró a blogjában most azzal magyarázza a HM hó-ügyi forgó-szárnyatlanságát, hogy a meglévő, talán csak 100 óra helikopter repidő-tartalékot az idén tavaszi esetleges árvízre tartalékolják.

      Szerintem ez abszurd, ugyanis majd az árvízre sem küldik őket, mert akkor elfogy a repidő és mi lesz ha közben éppen elereszt egy 30 éves vén acélcső Pakson és oda kéne ólmos homokot ledobni helikopter (ne adjon ilyet a Jóisten). De majd Paksra sem küldik őket, mert úgy elfogy a repidő és mi lesz, ha közben megérkezik a Szíriuszról az ufó-invázió és nem lesz aki kivigye ellenük a Bercsényis fiúkat? És akkor még az új Pápa / Japán császár / USA elnök remélhető látogatására fenntartandó repidőkről nem is beszéltem. Maradjanak hát földön a gépek örökre, mert mindig lehet majd fontosabb repülési ok, mint az éppen aktuális?

      Ez nem így működik, hanem ha kell repüljenek és ha látszik, hogy kifogy az idő a sárkányokból, lábon bérelünk helyette valahonnan Mi-17-eseket és azzal repülünk, amíg a talán olasz újdonságok rendszerbe nem állnak. Sokba fog kerülni, de lehet a piacon gépeket találni, pl. az ENSZ és az USA is bérel.

  • Krumpli:

    Fehér Tamás Fehér Tamás!

    Remélem azokról a hülyeséegről amit leírtál nem beszéltél senkinek, mert ha igen, akkor nagy gázban lehetsz.

  • Krumpli:

    Amúgy a cikk teljesen korrekt és igaz.

  • bokrif:

    Érdekes amit mondasz a Litening konténerről. Ha így lehetett volna használni, akkor sem biztos, hogy hasznát vették volna. Szerintem nem tudják az adatokat élőben közvetíteni sehova sem. Mert amit írtál, annak csak úgy lenne haszna, ha valami vezetési ponton látnák a felderítés eredményét, azt fel tudnák gyorsan dolgozni és pontosan oda tudnák irányítani a földi beavatkozókat.

    Az meg szerintem abszurd, hogy a helikopteresek parancs nélkül bevetik önmagukat, de még az is abszurd lenne, ha a Honvédség bevetné magát mindenféle felkérés, utasítás és bármi nélkül mert ők épp úgy gondolják. (Nem támadta meg külső fegyveres erő az országot.) Láthatóan az OKF irányította a katasztrófahelyzet elhárítását. Az csak növelte volna a káoszt, ha mindenki saját szakállára akciózott volna.

    Én elhiszem, hogy nem éltek a felajánlott helikopter lehetőségével.

  • Vektor:

    Köszönjük a sok szakértő kommentet!
    Nagyon tetszik az a hozzászólás amelyik azt taglalja, hogy ha nincs elég hely a forgószárnynak akkor az csinál magának! Idézem:”Nos, a katonai helikopterek rotorlapátjai megerősített belépőéllel rendelkeznek, így a max. karvastagságú fákat, ágakat kivágják maguknak, ha nincs elég hely a leszálláshoz.”

    Persze és közben elfújja a sok havat vagy a kiáramló gázhő megolvasztja.

    Ha Ha Ha ekkora balféket!!!

    Urak pénteken az egész országban 150-200m-es felhőalap és 1500m-es vízszintes látás volt. Szerintetek megérte volna egy helikopterkatasztrófa még azért, hogy jelen legyen még egy helikopter is???

  • Fehér Tamás:

    Vektor: a két “nagyorrú” avagy “nagy micsodájú” Mi-8-as Finnországból jött a magyar légierőnek néprokonsági könyöradományként, hogy ne maradjunk forgószárny nélkül. Mit gondolsz, azok a gépek Lappföldön hova szálltak le, a szaúdi sejk szent mekkai homokból rakott golf-pályájára vagy a Joolapukki télapó kiterítette nekik a szép piros köpenyét? Annyi hó van ott, hogy még a muszka is belepusztult 1940-ben.

    Talán a nagy Oroszhonban letakarítják előbb a havat a placcról, ha jön a heli? Le se tojják! Mikor a National Geographic-nak vették ki a mamutot 20 tonnás jégkockában, szegény Mi-26 az erőmérő bélyeg szerint 27 tonnát emelt, mire elvette a földről, mert annyira nem figyeltek, hogy talajhoz fagyott a kint hagyott rakomány éjszaka. Közben meg vizszintesen fújt a burána.

    > vagy a kiáramló gázhő megolvasztja

    Nos éppenséggel a vasúton (MÁV is) nagy sláger a MiG-15 turbina + 8m3 kerótartály + kéttengelyes pőrekocsi + komfortos kivitel esetén Ikarus 60 karosszéria összeeszkábálásából készült reaktív vágánytisztító “Süsü”, ami jó hóeltakarítás végett, nyáron meg gazt égetni. Utóbbi munkára mondjuk kicsit drága szerszám a keró ára miatt…

    • John Doe:

      Akkor még 1X:

      Kedves Fehér Tamás!

      Nem tudom, hogy kicsoda ön, de mindenképpen jelentős katonai vezetési és repülésszakmai elméleti és gyakorlati tapasztalattal rendelkezhet, ha ilyen szinten meg tudja ítélni a billentyűzete elől, hogy milyen gyávának és hasznavehetetlennek mutatkoztak katonáink a katasztrófavédelem ellátásában….ha esetleg nem így van, akkor viszont jó lenne HA MEGÜLNE A SEGGÉN ÉS NEM ÍRKÁLNA NYILVÁNVALÓ BAROMSÁGOKAT EGY OLYAN SZERVEZETTEL, AMELY MINDEN FONTOS KATASZTRÓFAHELYZETBEN HELYT ÁLLNAK A VEZETŐK HOZZÁÉRTÉSÉTŐL VAGY HOZZÁ NEM ÉRTÉSÉTŐL FÜGGETLENÜL. RENGETEG KATONA DOLGOZOTT KINN MUNKASZÜNETI NAPON A HÓBAN-FAGYBAN, ÉS A HELIKOPTEREK IS KÉSZENLÉTBEN ÁLLTAK, ÉS NEM A SZEMÉLYZETEKEN MÚLOTT, HOGY NEM VETETTÉK BE ŐKET.

    • John Doe:

      +1

      Érdekes módon a helikopterbe járó hajtóműnél beszálló katonák nem égnek meg beszálláskor….akkor mégis hogy a picsába olvasztaná meg a függő helikopter hajtóműve a havat????????? Látta már maga közelről bármilyen repülőeszköz hajtóművét??????????

  • Gál István:

    Fehér Tamás!

    Te egy igazi hozzáértő barom vagy, miattatok tart itt ez az ország!

    Tisztelettel: Gál István, repülőgép sárkány-hajtómű üzembentartó üzemmérnök

  • Transceps:

    Tisztelt Cikkíró és a „kedves” hozzászólók.

    Úgy látom jó magyar szokás szerint megint elmentünk abba az irányba, amely már nem nagyon üti meg azt a mércét, mely egy ilyen jellegű honlapon illendő lenne (egy kocsmában talán igen, de itt nem).

    Felesleges azon vitatkozni, hogy egy Mi-8T típusú helikopter alkalmas lett volna a katasztrófa hatásainak enyhítésére, avagy sem, hiszen a válasz egyszerű, igen.

    Ezek a gépek többcélú helikopternek lettek tervezve és elsődleges feladatuk a teher és élőerő szállítása, nem utolsó sorban a kutató-mentő tevékenység. Másodlagos feladatuk a földi csapatok támogatása, már persze amelyik gép erre alkalmas. A két finn minyó pont nem, mivel azok épp kutatás és mentésre lettek átalakítva. Ezek a gépek, ha a hajózóállomány megfelelően fel van készítve szinte bárhová le tudnak szállni, ha máshogy nem külső irányítással. Az M1-es nem lett volna gond nekik. A gépek ideálisak lettek volna a kihűlt és reményvesztett embere elszállítására illetve olyan felszerelések és gépek szállítására, amelyek a segítségére lettek volna a rászorulóknak. Hovatovább a gépek alkalmasak a külső súlyok emelésére így például Szabolcsban a kidőlt és megközelíthetetlen helyen lévő távvezeték oszlopok ki és beemelésére. Vajon most miért nem használjuk őket. A válasz az, hogy nincs rá pénz. A honvédség az amúgy is szűkös keretei közt nem engedheti meg magának hogy a minimális repülési óraszámon felül bármit is „bevállaljon”. Egyrészt nincs rá üzemanyag másrészt a gépek nem túl erős üzemidő tartalékaival ki kéne húzni addig, amíg lesz váltótípus. Talán nem annyira köztudott tény, de a Mi-8-asok 2014-ig repülhetnek, aztán nincs tovább. A Mi-17-eseink szintén hasonló gondokkal küzdenek nagyjavítás kéne, de arra sincs keret.

    Szép érv az, hogy minimum 3 db szállítóhelikopter üzemképes, de minek a tükrében. Ha azt nézzük, hogy egy ekkora országnak folyamatosan legalább egy századnyi (12-14 gép) szállítóhelikopterrel kéne rendelkeznie akkor bizony siralmas. Sajnos az elmúlt évek költségcsökkentési folyamatának a helikopterflotta is az áldozata lett. Pár évvel ezelőtt csak Szentkirályon tucatnyi szállító repült kiképzési repülést. Az is jó, hogy Pápán és Szolnokon is áll egy KM gép készültségben (bár ez ebben az évben sem mindig volt igaz, mivel a Pápán jó ideig nem volt gép, mert egyszerűen nem volt üzemképes helikopter) de ha az is figyelembe vesszük, hogy a nemzetközi szerződések értelmében 30.000 négyzetkilométerenként egy KM bázisnak kellene lennie, akkor lássuk be a 2 nem 3…

    Azt, hogy a szállítóhelikoptereink milyen szélben képesek repülni jó taglalta a cikkíró és hozzátenném abban az időszakban, amikor megkezdődtek a „mentési” folyamatok már nem voltak olyan veszélyes szélértékek abban a körzetben. Azonban az is tény hogy annak idején csak a civil légi üzemeltetési paramétereket vettük a gépekhez, a katonait nem, pedig azokban jóval több mindent engednek a gépeknek, már pedig ilyen helyzetben inkább az volna a mérvadó.

    Arra a felvetésre pedig, hogy a gépek azért nem repültek, mert a katasztrófavédelem nem kérte fel a Honvédséget azt válaszolnám, hogy ez csak a sumákolás része, mivel a Köztársasági Elnöknek, mint a Magyar Honvédség főparancsnokának bármikor szíve joga a Honvédség bármely eszközének bevetése. Ő mégsem tette meg pedig elkelt volna a segítség, még akár most is. Arról a tényről nem is beszélve, hogy bizony a hajózóállomány felkészültségének sem tett volna rosszat egy ilyen bevetés.

    Tistelettel: Egy volt Szentkirályi EMO-s.

  • Atika:

    Tisztelt Hozzászólók!
    Sok okos és oktalan érv volt itt már, én csak annyit fűznék hozzá, hogy ne a katonákat, Honvédséget hibáztassuk. Ez már politika! A katonák készenlétben álltak, de a politika rajtuk is spórol. Azt azonban nem hiszem hogy dinamikus bemutatókra kell a repidő. Egy árvíz ennél a hóhelyzetnél sokkal súlyosabb és elhúzódóbb lehet ahol -a mostaniból tanulva- biztos bevetik majd a gépeinket.Mostanság olvasható a médiában, hogy gyenge a helikopteres flottánk. Ez nem új keletű dolog, kb.6-8 éve kellett volna erre rájönni nem az utolsó pillanatban. Akkor kellett volna elkezdeni a nagyjavításokat, modernizálásokat és esetleg új technika beszerzésére pályázatot kiírni. (jelzem: olvastam erről tanulmányt már akkor, de a politika elodázta a gondot). Akkor most talán elemeltünk volna néhány gépet segíteni.
    Reméljük hamarosan sok forgószárnyas szeli majd az eget és -ne legyen ,de -ha ilyen eset adódik akkor a pilóták és a MŰSZAKIAK újra bebizonyíthatják, hogy igenis: rajtuk nem múlik a segítség./mint azt már párszor megtették/!

    Egy szakmabeli

    • John Doe:

      Tökéletes végszó….

    • Fehér Tamás:

      > Ez nem új keletű dolog, kb.6-8 éve kellett volna erre rájönni nem az utolsó pillanatban. Akkor kellett volna elkezdeni a nagyjavításokat, modernizálásokat

      Nos éppenséggel CSAK a szoclib-ballib-böszme kormány végeztetett Mi-17 modernizálást és nagyjavítást – ámbár annyi eszük nem volt a miniszter-orrúaknak, hogy a nagyjavított gépeket modernizálják, ne a lejárókat…

      Ja és egy plusz An-26-ost is ők, a poszt-komcsik vettek, ámbár amilyet vettek, az használt autónak is melléfogás lett volna, már ha nem szándékos. Ki tudja, volt-e ott is ürgebőrbe varrt búvárokkal nokiás-doboz átadás hatvanhét követítő cégen keresztül?

      • Múka:

        Sziasztok!
        Hát ezt ha valaki végigolvassa…sztem szétröhögi a belét!
        A szakértői véleményekre gondolok!
        Főleg ez a Fehér Tomi fiú nagyon mulatságos, nem hiszem hogy a helikopter feltalálása óta kijött volna a billentyűzete mögül!
        Kedves Tomi fiú! Azt mondta egyszer az apukám, hogy hülyékkel ne kezdj el vitatkozni, mert magad is azzá válsz egy idő után, de muszály veled megosztanom ezt a gondolatomat.
        Több típusú helikopteren is repültem életem során sofőrként (többek között Mi-8/Mi-17) és többször láttam az általad megerősített belépőélnek hívott, amúgy elektromos fűtés (bár valóban erős fémszínű) tárgyat kicsi verébbel ütközni! Hát az bizony behorpadt! Tudod ezt még Newton bácsi találta ki a hatás ellenhatás mondókájában!
        Ha ez így lenne ahogy te álmodtad, akkor a favágók láncfűrész helyett forgószárny lapátot használnának!
        De gondolom nem tudlak megtántorítani gondolatodban, ezért azt kívánom, egyszer legyen lehetőséged ezen landolási módszer kipróbálására! Remélem a pillanatban egyedül fogsz a gépen tartózkodni, mert hidd el fájni fog!
        Amúgy én is láttam a Star Wars című filmben a Millenium Falcont függeszkedni!
        Solo kapitány nagyon profin csinálta!

        Köszönjük, hogy hatalmas hozzáértésedet megosztottad velünk szakmabeliekkel és mindenképpen várunk vissza a következő vészhelyzetnél is, mert a komoly hozzászólások (véleménytől függetlenül) között szükség van egy kis röhögésre!

        Jajj majd elfelejtettem: Beszélgetve a Grippenes kollégákkal, ők is szívesen látnak téged Kecskeméten, hogy felfrissítsék az amúgy hatalmas tudásodat a “Litening infra-konténerrel és besugárzás-jelzővel”
        Legyszíves várjál még azért pár napot, hogy ők is betudják fejezni a röhögést!
        Üdvözlet!

  • ML:

    Tisztelt hozzaszolok!

    Akkor jarunk el helyesen ha a velemenyunk epito jellegu. A hazankban kialakult helyzet a katonai helikopter repules teruleten kritikan aluli. Hibaztathatunk kormanyokat, baloldalt jobb oldalt, minisztereket, vezerkari fonokoket es masokat is. A problemak gyokerei messzebre nyulnak vissza.

    1. Azt kell mondanom, hogy a hadero reform altal meghirdetett celkituzesek nem teljesultek elgondolas megdolt. A hadero kisebb lett es sajnos korszerutlenebb. Ezzel egyutt dragabb is lett mert errol a helyzetrol folfejleszteni sokba fog kerulni.

    2. A hadero reform kereteben a profi es emberileg alakalmas hivatasos allomany kikerult a rendszerbol es maradtak a tulelok. Akik nem emelik fol a szavukat es nem allnak fel a barsonyszekbol ha azt latjak, hogy az orszag vedelmi kepessege a beka szintjen van.

    3. Nem is beszelek a maradek pilotaink hadrafoghatosagarol, hiszen a pilotanak repulni kell!

    4. Ami durva hiba es a HM miniszter felelossege, ha az altala vezetett tarcanal elmaradtak a fejlesztesek es az uj eszkozok beszerzese. Az o sara, hogy ha a kormanyban nem zorget a kormanyfonel penzert!

    Hivatkozhat a belugyminiszter a marcius 15-el kapcsolatban, hogy sikertortenet meg egyebek de ez nem rajtuk mulott hanem az emberek osszefogasan. Termeszetesen azoknak az aldozatos munkajat nem akarom megkerdojelezni akik reszt vettek a munkaban a helyszinen. En a helikopterekre koncentralok.Sokan emlitettetek a helikopterek alkalmazhatosagat es hogy milyen eszkozokkel lehetett volna segiteni az autosokon ezt nem ismetlem meg. A helikoptereknek kellett volna segiteni ebben az esetben! Ha errol valaki megfeledkezett annak javaslom mondjon le mert alkalmatlan a feladatainak ellatasara. Az aki volt mar olyan helyzetben, hogy var valahonnan segitseget egy redkivuli hejzetben az tudja mit jelent ha megjelenik egy helikopter a feje folott. Mar a teny megnyugtatta volna az embereket, hogy van egy legiero akire lehet szamitani veszhejzetben.
    Ehhez hasonlo feladatokat 1999-ben jol megcsinaltuk es akkor tobb ho volt mint most.
    Feladat: Azonnal el kell kezdeni a technikai fejlesztest a legieroben, kell ra penzt talalni barhonnan! Akar lepcsozetesen, mivel aki szakmabeli tudja milyen aron mennek a helikopterek. Javaslom a kulfoldi missziok szunetelteteset es minden penzt forgassunk belso technikai fejlesztesekbe.
    Ennek az esemenynek orulok mert legalabb felszinre kerultek azok a hianyossagok amik feszitik az utott csapott legieronket.
    Szeretnem ha a katonai repules visszanyerne a korabbi varazsat!
    Kerek mindenkit a szalonkepes hozzaszolasra!

    udv
    ML orgy

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Felhívás!

Tisztelt Látogató! Weboldalunk teljesen nonprofit, szerkesztőinek ebből jövedelme nincs, azonban a tárhely fentartása pénzbe kerül, valamint a sajtónyilvános eseményekre történő eljutás is saját költségből történik. Kérjük ha teheted támogasd munkánkat! Bővebb információ a névjegy menüpont alatt. Köszönjük LHSN.HU

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Webshop

Támogatói felvarró

1950 Ft

Támogatom!

Támogatóink




Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.