MI-8; MI-17 (МИ-8/17) HIPlov-143

A MI-8 „HIP” többcélú szállító helikopter, amely alkalmas csapatok és utánpótlás szállítására, valamint nem irányított rakétáival saját csapatok közvetlen tűztámogatására. Bár szállítóhelikopterként tervezték, a hadműveleti alkalmazás során bizonyította sokoldalúságát. Ha szükséges egyaránt használható harci, kutató-mentő, vagy tüzérségi-tűzfelderítő helikopterként is.

A helikopter hagyományos, egy forgószárnyas, faroklégcsavaros elrendezésű. Forgószárnykészlete öt, faroklégcsavarja három lapátból áll. A faroklégcsavar a MI-8 típuson a faroktartó jobb oldalán, míg a MI-17 esetében a baloldalon került elhelyezésre. A faroklégcsavart a faroktartó alsó részén elhelyezkedő faroktámasz védi a földhöz ütődéstől. A helikopter kormányozhatóságának megkönnyítésére a faroktartó hátsó részén stabilizátorszárnyak találhatók.

A törzs orr-részében található a háromfős személyzet fülkéje ahol egymás mellett ül a pilóta, másodpilóta, és kicsivel hátrébb középen a fedélzeti technikus.

A két gázturbinás hajtóművet a törzs felső részére építették. A két hajtómű biztosítja a biztonságos repülést és a leszállóhely elérését az egyik hajtómű leállása esetén. A MI-8 helikoptert négy, a MI-17 típust hat függesztési ponttal láttak el. A helikopteren különböző harci technikát, lőszert és terheket lehet szállítani. A tehertér és a teherajtó méretei lehetővé teszik nagyméretű technikai eszközök és különböző fegyverek, valamint a hozzájuk tartozó lőszerek szállítását. A belső térben szállítható teher maximális súlya 4000 kg. A teherszállító helikopter MEDEVAC változatra is berendezhető betegek és sebesültek hátraszállításának céljából. Ebben az esetben a tehertérben 12 hordágy elhelyezésére van lehetőség. A hordágyak a tehertér oldalfala mellett négy csoportban, csoportonként három szinten kerülnek elhelyezésre hordágytartó oszlopok és rögzítőhevederek segítségével. A környező levegő alacsony hőmérséklete mellett hőszigetelő függönyök kerülnek felszerelésre.

A helikopter egy 150 kg terhelhetőségű csörlővel rendelkezik, amely biztosítja a nagyméretű, a tehertérben el nem helyezhető teher és élőerő függésből történő ki és berakását leszállásra alkalmatlan területek felett. Terhek szállítása külső függesztmény-rendszer segítségével is lehetséges ami lehetővé teszi 3000 kilogrammot meg nem haladó súlyú terhek szállítását külső függesztményként.

A fő üzemanyagtartályok a törzs két oldalán helyezkednek el. A tehertétben további kettő kiegészítő üzemanyagtartály beszerelésére van lehetőség.

A MI-8/17 helikoptereken nem irányított rakétafegyverzetként SZ-5K, vagy SZ-5M nem irányított rakéta került rendszeresítésre, 64 db rakéta négy darab UB-16-57-es indító blokkban a MI-8-as és 192 db rakéta hat darab UB-32-57-es indító blokkban a MI-17-es helikopteren.

mi8rajz

Mi-8 (bal)
Mi-17 (jobb)

A helikopter néhány technikai paramétere

Mi-8T Mi-17
Forgószárny átmérője (m): 21,29 21,29
A helikopter hossza (m): 18,3 18,3
A helikopter magassága (m): 5,65 5,65
A tehertér mérete (Hossz, szélesség, magasság; m) 5,3 x 2,3 x 1,8 5,3 x 2,3 x 1,8
Üres szerkezeti tömeg (kg): 6990 7370
Maximális felszálló tömeg (kg): 12000 13000
A hasznos terhelés tömege (kg): 3000 4000
Maximális sebesség (km/h): 245 250
Szolgálati csúcsmagasság (m): 4500 5700
A hajtóművek típusa: TV2-117A TV3-117MT
A hajtóművek teljesítménye (LE): 2 x 1482 2 x 1950

A helikopter Magyarországon rendszeresített típusváltozatai

MI-8P (Hip-C) :Az utasszállító változat külső megjelenésében kismértékben eltér a teherszállító változattól. A helikopter ablakai szögletesek, függesztési pontok, külső függesztmény-rendszer, valamint csörlőberendezés nem találhatók rajta. Az utasszállító helikopterek hét, tizenhat és huszonnégy személyes változatban készültek. A helikopter belső tere kárpitozott, ruhatárral, mosdóval, hűtőszekrénnyel felszerelt.

Mi-8T (Hip-C): A helikopter csapat és teherszállító változata 24 fegyveres katona szállítását teszi lehetővé. A tehertér oldalablakai nyithatóak, az ablakok mellett fegyvertámaszok találhatók, így lehetséges a kézi lőfegyverek fedélzetről történő alkalmazása. A fedélzeti lövészet engedélyezése, illetve tiltása fegyvertámaszok mellett elhelyezett jelzőlámpák segítségével történik. Az ülések felhajtása, illetve kiszerelése után 23 m3 méretű teherteret kapunk, ami lehetővé teszi UAZ méretű gépjármű szállítását.

Mi-8MT (Mi-17 Hip-H): A Mi-8 erősebb TV3-117MT típusú hajtóművel felszerelt változata. A hajtóművek beömlőnyílásait porkiválasztóval látták el és egy AI-9 típusú segédhajtóművet is beépítettek. A helikopter farok légcsavarja is átkerült a baloldalra. Az új hajtóműveknek köszönhetően nőtt a helikopter szolgálati csúcsmagassága. A típus 1987-től állt hadrendbe a Magyar Légierőben.

Mi-8PPA (Hip-K): A típus elektronikai harcra, rádiózavarásra átalakított változata. A törzs két oldalán elhelyezett hatalmas antenna panelok jól felismerhetővé teszik. Mi-17-es platformra szerelt PP változata szintén a Hip-K NATO kódot viseli.

Mi-17N: Hazai megrendelésre készült modernizált változat. Két meglévő Mi-17-es helikoptert az oroszországi gyártó éjjellátó (NVG) kompatibilis műszer és kabinvilágítással látta el, KNEI-8 típusú navigációs és elektronikus kezelőkomplexum került beépítésre, több más modernebb avionikai berendezés mellett, valamint felszerelték a helikoptert egy RDR-2000 típusú időjárás radarral és egy SX-16 típusú infra szűrővel ellátott keresőfényszóróval is.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.