Típus
|
Gyári szám
|
Oldalszám |
Magyarországra
érkezett
|
Utolsó repülés dátuma
|
Repülési
idõ
|
Megjegyzés
|
Mi-8T |
200130
|
130
|
1969.05.19.
|
1993
kivonva, üzemidõ
|
|
Kívonás után Pápán a laktanyában kiállítva.
|
Mi-8T
|
200136
|
136
|
1970.04.20.
|
1993.
kivonva, üzemidõ
|
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. vegyes szállítóhelikopter ezred állományába. Kivonás után a Repülõ Mûszaki Fõiskola hangárjában tansegédlet.
|
Mi-8T
|
200228
|
228
|
1969.02.12.
|
1974.05.30
repesemény
|
983 óra
2313 felsz.
|
1974.05.30-án nappal egyszerű időjárási viszonyok között kiképzési repülés során, kismagasságú útvonalrepülésen a Balatonba csapódott (Balatonalmádi D 2 km) és megsemmisült. A személyzet (Serfőző István hadnagy gépparancsnok, Bozsaki Benő hadnagy másodpilóta, Laboda Ferenc főhadnagy, fedélzeti technikus), valamint két fő utas (Korpos Imre honvéd, Bunász István honvéd) életét vesztette.
|
Mi-8T
|
200230
|
230
|
1969.05.19.
|
1993.
kivonva, üzemidõ
|
|
Üzemeltetésből történő kivonás után, kiállítva Szombathelyen, a Savaria Kiképző Központ laktanyában.
|
Mi-8T
|
200328
|
328
|
1969.02.12.
|
1993
kivonva, üzemidõ
|
|
A Pestvidéki Gépgyár által 1975.01.06 – 1975.12.09. között nagyjavított első Mi-8-as helikopter.
MH.86. Szolnok Helikopter Bázis – Tanhangár
|
Mi-8T
|
200330
|
330
|
1969.04.02.
|
1993.
kivonva, üzemidõ
|
4088 óra
10132 felsz.
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8T
|
200428
|
428
|
1969.02.12.
|
1992.
kivonva, üzemidõ
|
|
1971.12.21-én nappali bonyolult időjárási viszonyok között kiképzési repülés során, felhőrepülés közben a jégtelenítő rendszer meghibásodása miatt mindkét hajtómű leállt. A személyzet autórotációs üzemmóddal sikeres kényszerleszállást hajtott Simontornya K-2km-en. Se a személyzet (Nagy László százados elsőpilóta, Kiss Tibor őrnagy oktató, Kocsis Imre főhadnagy fedélzeti technikus) sem a helikopter nem sérült meg.
|
Mi-8T
|
200628
|
628
|
1969.02.12.
|
1971.01.29.
repesemény
|
273 óra
|
1971.01.29-én Dunakeszin, leszállás közben kb. 15 m-ről a földhöz csapódott, javíthatatlanul megrongálódott. A személyzet (Herczeg János őrnagy gépparancsnok, Gávai József százados másodpilóta, Makkos György hadnagy fedélzeti technikus) nem sérült meg. A fedélzeten tartózkodó utas (Tóth György törzsőrmester) könnyű sérülést szenvedett. A helikoptert azóta a Szolnoki Repülő Műszaki Főiskola oktatási eszközként használja.
|
Mi-8T
|
200736
|
736
|
1970.04.20.
|
1992.
kivonva, üzemidõ
|
|
|
Mi-8T
|
200827
|
827
|
1969.02.12.
|
1993
kivonva,
üzemidõ
|
|
Az első Magyarországra érkezett Mi-8-as. A Pestvidéki Gépgyárban 1975-1976. nagyjavításon lévő gépnek az első hajtóműpróba közben, a fordítva bekötött faroklégcsavar vezérlő kötél miatt a faroktartó lecsavarodott. A helikoptert kijavították, 1984.05.01-én átadásra került a 89. vegyes szállítóhelikopter ezred állományába.
MH.86.Szolnok Helikopter Bázison kiállítva
|
Mi-8T
|
200836
|
836
|
1970.04.20.
|
1993
kivonva, üzemidõ
|
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8T
|
200927
|
927
|
1969.02.12.
|
1981.05.04.
repesemény
|
1801 óra
|
1981.05.04. 22 ó. 48 p-kor éjjel bonyolult időjárási viszonyok között kiképzési repülés során leszállás közben a repülőtér területén a leszállóiránytól nyugatra kb 300 m-re a földhöz csapódott, kigyulladt és megsemmisült. A személyzet (Szikora Miklós alezredes gépparancsnok, Szabó Gábor alezredes oktató, Kozsahuba György törzsőrmester fedélzeti technikus) életét vesztette.
|
Mi-8T
|
200936
|
936
|
1970.01.31.
|
1997.
kivonva, üzemidõ
|
3341 óra
7999 felsz.
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8T
|
201036
|
036
|
1970.04.20.
|
1992.
kivonva, üzemidõ
|
|
A Szolnoki Repülõ Mûszaki Fõiskola hangárjában tansegédlet.
|
Mi-8T
|
10417
|
10417
|
1972.08.18 – 09.04.
|
1996.
kivonva, üzemidõ
|
3381 óra
8421 felsz.
|
Szolnokon a laktanya területén van kiállítva.
|
Mi-8T
|
10418
|
10418
|
1972.08.18 – 09.04.
|
1992.06.18.
kivonva, üzemidõ
|
3252 óra
|
|
Mi-8T
|
10419
|
10419
|
1972.08.18
|
|
|
MH.86.Szolnok Helikopter Bázison kiállítva.
|
Mi-8T
|
10420
|
10420
|
1972.08.18 – 09.04.
|
1984.06.20.
|
1961 óra
4456 felsz.
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. vegyes szállítóhelikopter ezred állományába. 1984.06.20-án Szolnokon RSZP kalibrálás közben a KIRA fölött 100 m-en megfüggött, bepördült és kormányozhatatlanul a földhöz csapódott. A személyzet (Orosz Zoltán főhadnagy, helikoptervezető, Barilla László hadnagy, másodpilóta, Viczián László főhadnagyés Tóth Zoltán őrmester, fedélzeti technikus) nem sérült meg.
|
Mi-8T
|
10421
|
10421
|
1972.08.18 – 09.04.
|
1980.09.25.
|
|
1980.09.25-én Nagyvázsony mellett az Edvárd-hegynél, földi bemutató során egy hibás működésbe lépő ködfejlesztő töltet miatt kigyulladt és elégett. A személyzet nem sérült meg.
|
Mi-8T
|
10422
|
10422
|
1972.08.18 – 09.04.
|
1976.01.22.
repesemény
|
434 óra
914 felsz.
|
1976.01.22-én nappal bonyolult időjárási viszonyok közötti kiképzési repülés során intenzív havazás miatt mindkét hajtóműve leállt és Káptalanfüred térségében a Balatonra szállt le, megrongálódott. A személyzet (Kufa Mihály őrnagy gépparancsnok, Dányi Balázs hadnagy másodpilóta, Bertalan Béla őrmester fedélzeti technikus) a helikoptert elhagyta, de a hideg vízben életét vesztette.
|
Mi-8T
|
10423
|
10423
|
1972.08.24.
|
1999.12.17.
kivonva, üzemidõ
|
4073 óra
9213 felsz.
|
1995.04.20. A Pestvidéki Gépgyár / Dunai Repülőgépgyár Rt. Által nagyjavított 500-ik Mi-8-as helikopter.
1996.02.19-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8T
|
10424
|
10424
|
1972.08.18 – 09.04.
|
1996.
kivonva, üzemidõ
|
3308óra
8577 felsz.
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába. Kivonása után kiállítva Kecelen, a Pintér Művek Haditechnikai Parkjában.
|
Mi-8T
|
10425
|
10425
|
1972.08.23.
|
1999.08.07.
kivonva, üzemidõ
|
3381 óra
7747 felsz.
|
2000.12.12-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába, majd kiállítva a hajdúhadházi lőtéren.
|
Mi-8T
|
10426
|
10426
|
1972.09.04.
|
1998.07.07.
kivonva, üzemidõ
|
3813 óra
|
|
Mi-8T
|
10427
|
10427
|
1972.08.12.
|
1996
kivonva, üzemidõ
|
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8T
|
10428
|
10428
|
1972.08.17.
|
1999.07.07.
kivonva, üzemidõ
|
3873 óra
10181 felsz.
|
|
Mi-8T
|
10429
|
10429
|
1972.07.31.
|
1997.06.12.
kivonva, üzemidõ
|
3731 óra
|
1982.06.29. 23 ó. 23 p-kor éjjel egyszerű időjárási viszonyok között kiképzési repülés során az iskolakör negyedik fordulója után, a leszállóirányon nekiütközött a 10432-es Mi-8 helikopternek, javítható sérülést szenvedett. A személyzet (Kondorosi Zsolt százados gépparancsnok, Wimmer György őrnagy oktató, Pogány Sándor százados fedélzeti technikus) nem sérült meg.
Hajmáskér lőtéren kiállítva.
|
Mi-8T
|
10430
|
10430
|
1973.07 – 08.
|
2003
kivonva, üzemidõ
|
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
Kivonása után a MH.59.Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison lett kiállítva.
|
Mi-8T
|
10431
|
10431
|
1973.08.06.
|
2000.09.29.
kivonva, üzemidõ
|
3528 óra
8980 felsz.
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8T
|
10432
|
10432
|
1973.07 – 08.
|
1982.06.29.
repesemény
|
|
1982.06.29. 23 ó. 23 p-kor éjjel egyszerű időjárási viszonyok között kiképzési repülés során az iskolakör negyedik fordulója után, a leszállóirányon nekiütközött a 10429-es Mi-8 helikopter, ezért lezuhant, kigyulladt és megsemmisült. A személyzet (Hajdukiss Bálint főhadnagy, gépparancsnok, Fábry József százados másodpilóta, Bolvári István törzsőrmester fedélzeti technikus) életét vesztette.
|
Mi-8T
|
10433
|
10433
|
1973.07.
|
2004
kivonva, üzemidõ
|
4469 óra
11502 felsz.
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8T
|
10434
|
10434
|
1973.07.13.
|
1999.09.28.
kivonva, üzemidõ
|
3971 óra
9221 felsz.
|
|
Mi-8T
|
10435
|
10435
|
1973.05.30.
|
2000.08.13..
kivonva, üzemidõ
|
3990 óra
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8T
|
10436
|
10436
|
1973.07.07.
|
2000.11.13.
kivonva, üzemidõ
|
3657 óra
8151 felsz.
|
2000.12.12-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8T
|
10437
|
10437
|
1973.04.27.
|
1999.09.08.
kivonva, üzemidõ
|
3369 óra
8526 felsz.
|
2001.02.28-án átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8T
|
10438
|
10438
|
1973.05.30.
|
1999.10.14.
kivonva, üzemidõ
|
3857 óra
|
|
Mi-8T
|
10439
|
10439
|
1973.04 – 06.
|
1999.07.28.
kivonva, üzemidõ
|
3701 óra
9664 felsz.
|
1980. A Pestvidéki Gépgyár által nagyjavított 100-ik Mi-8-as helikopter.
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8T
|
10440
|
10440
|
1973.04 – 06.
|
2005
kivonva, üzemidõ
|
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
2003.09.1-én Bulgáriában egy gyakorlat során repeseményben megsérült. Helyszínen kijavítva (faroktartó csere).
|
Mi-8T
|
10441
|
10441
|
1973.06.12.
|
2003
kivonva, üzemidõ
|
3854 óra
8633 felsz.
|
2000.12.12-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8T
|
10442
|
10442
|
1973.06.09.
|
2000.01.24.
kivonva, üzemidõ
|
3797 óra
8967 felsz.
|
2001.02.28-án átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8T
|
10443
|
10443
|
1973.06.28.
|
2006
kivonva, üzemidõ
|
4454 óra
|
MH.86.Szolnok Helikopter Bázison kiállítva.
|
Mi-8T
|
10444
|
10444
|
1975.11.04.
|
2005
kivonva, üzemidõ
|
3848 óra
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8T/P |
22639
|
2639
|
1989.
|
2007
kivonva, üzemidõ
|
|
1980.12.30 – 198.02.14.: az Iraki hadsereg üzemeltette (1520 óra), ahonnan 1989-ben Tökölre került a Pestvidéki Gépgyárba nagyjavításra. 1989.12.20-án a berepülése megkezdődött, majd 1990.01.29-én lekonzerválták. A nagyjavítás során 12 személyes „P” változatra alakították át. 1992.08.06-án a Magyar Honvédség tulajdonába kerülve a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába került. 2001-ben a Dunai Repülőgépgyár Rt-ben ismét „T” változatra alakították át.
|
Mi-8T
|
22656
|
2656
|
1989.
|
2006
kivonva, üzemidõ
|
|
1980.12.30 – 1988.02.14.: az Iraki hadsereg üzemeltett, ahonnan 1989-ben Tökölre került a Pestvidéki Gépgyárba nagyjavításra. 1989.12.20-án a berepülés megkezdődött, majd 1990.01.29-én lekonzerválták. 1992.08.06-án a Magyar Honvédség tulajdonába kerülve a, 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába került.
|
Mi-8T
|
226200
|
6200
|
1989.
|
|
|
1980.12.30 – 1988.02.14.: az Iraki hadsereg üzemeltett (1608 óra), ahonnan 1989-ben Tökölre került a Pestvidéki Gépgyárba nagyjavításra. 1989.12.20-án a berepülés megkezdődött, majd 1990.01.29-én lekonzerválták. 1992.08.06-án a Magyar Honvédség tulajdonába kerülve a, 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába került.
|
Mi-8T
|
226204
|
6204
|
1989.
|
2007
kivonva, üzemidõ
|
4147 óra
|
1980.12.30 – 1988.02.14.: az Iraki hadsereg üzemeltett (1570 óra), ahonnan 1989-ben Tökölre került a Pestvidéki Gépgyárba nagyjavításra. 1989.12.20-án a berepülés megkezdődött, majd 1990.01.29-én lekonzerválták. 1992.08.06-án a Magyar Honvédség tulajdonába kerülve a, 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába került.
|
Mi-8T
|
226206
|
6206
|
1989.
|
kivonva, üzemidõ
|
4045 óra
|
1980.12.30 – 1988.02.14.: az Iraki hadsereg üzemeltett (1588 óra), ahonnan 1989-ben Tökölre került a Pestvidéki Gépgyárba nagyjavításra. 1989.12.20-án a berepülés megkezdődött, majd 1990.01.29-én lekonzerválták. 1992.08.06-án a Magyar Honvédség tulajdonába kerülve a, 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába került.
|
Mi-8T
|
226207
|
6207
|
1989.
|
2007
kivonva, üzemidõ
|
4529 óra
|
1980.12.30 – 1988.02.14.: az Iraki hadsereg üzemeltett (1627 óra), ahonnan 1989-ben Tökölre került a Pestvidéki Gépgyárba nagyjavításra. 1989.12.20-án a berepülés megkezdődött, majd 1990.01.29-én lekonzerválták. 1992.08.06-án a Magyar Honvédség tulajdonába kerülve a, 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába került.
|
Mi-8T
|
226212
|
6212
|
v1989.
|
2006
kivonva, üzemidõ
|
3702 óra
|
1980.12.30 – 1988.02.14.: az Iraki hadsereg üzemeltett (1578 óra), ahonnan 1989-ben Tökölre került a Pestvidéki Gépgyárba nagyjavításra. 1989.12.20-án a berepülés megkezdődött, majd 1990.01.29-én lekonzerválták. 1992.08.06-án a Magyar Honvédség tulajdonába kerülve a, 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába került.
Mezőfalvára szállították át késöbb.
|
Mi-8T
|
226215
|
6215
|
1989.
|
kivonva, üzemidõ
|
4091 óra
|
1980.12.30 – 1988.02.14.: az Iraki hadsereg üzemeltett (1543 óra), ahonnan 1989-ben Tökölre került a Pestvidéki Gépgyárba nagyjavításra. 1989.12.20-án a berepülés megkezdődött, majd 1990.01.29-én lekonzerválták. 1992.08.06-án a Magyar Honvédség tulajdonába kerülve a, 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába került.
|
Mi-8T
|
226220
|
6220
|
1989.
|
2008.12.16.
leállítva, üzemidõ
|
3804,12 óra
4658 felsz.
|
1980.12.30 – 1988.02.14.: az Iraki hadsereg üzemeltett (1530 óra), ahonnan 1989-ben Tökölre került a Pestvidéki Gépgyárba nagyjavításra. 1989.12.20-án a berepülés megkezdődött, majd 1990.01.29-én lekonzerválták. 1992.08.06-án a Magyar Honvédség tulajdonába kerülve a, 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába került.
|
Mi-8T
|
226223
|
6223
|
1989.
|
2008.12.12.
leállítva, üzemidõ
|
3647,37 óra
5970 felsz.
|
1980.12.30 – 1988.02.14.: az Iraki hadsereg üzemeltett (1547 óra), ahonnan 1989-ben Tökölre került a Pestvidéki Gépgyárba nagyjavításra. 1989.12.20-án a berepülés megkezdődött, majd 1990.01.29-én lekonzerválták. 1992.08.06-án a Magyar Honvédség tulajdonába kerülve a, 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába került.
|
Mi-8P
|
200416
|
416
|
1970.04.20.
|
1997
kivonva, üzemidõ
|
3821óra
7688 felsz.
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
Kivonás után a Szolnoki Repülő Múzeumban kiállítva.
|
Mi-8P
|
200730
|
730
|
1969.04.04.
|
1997.07.31.
kivonva, üzemidõ
|
4514 óra
9486 felsz.
|
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
|
Mi-8P/T
|
10445
|
10445
|
1975.11.04.
|
2008.01.31.
repesemény
|
|
28 személy szállítására alkalmas, megnövelt üzemanyag-tartályos változat.
1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
2001-ben a Dunai Repülőgépgyár Rt-ben átalakítva T változatra. 2008.01.31. Óballánál bepörgött, lezuhant, 3 fő, Lükő Zsolt+.
|
Mi-8PSZ
|
10446
|
10446
|
1982.12.20.
|
|
|
11 személyes változatban érkezett, megnövelt üzemanyagtartályokkal. 1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
1984. novemberében a KRÜ-ben átalakítva 8 személyesre.
Ez a gép szállította János Pál pápát magyarországi látogatásakor.
|
Mi-8PSZ
|
10447
|
10447
|
1982.12.20.
|
2006.
kivonva, üzemidõ
|
|
11 személyes változatban érkezett, megnövelt üzemanyagtartályokkal. 1984.05.01-én átadásra került a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába.
1984. decemberében a KRÜ-ben átalakítva 8 személyesre.
|
Mi-9
|
220001
|
001
|
1984.04.06.
|
1999.08.26.
kivonva, üzemidõ
|
2252 óra
|
Első magyarországi üzemeltetője a Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred.
1986.01.15-én a 87. Bakony Harcihelikopter Ezredhez került.
|
Mi-8T
|
13307
|
3307
|
2011.08.25.
|
|
|
Finnország által térítésmentesen átadott gép, 1985-ben gyártották. 2010-ben felújították, modernizált belsővel, beépített időjárás radarral, speciális keresőfényszórókkal és csörlővel rendelkezik. Finn lajstrom HS-11. Magyar légialkalmassági bizonyítványokat kapott 2012. márciusában.
|
Mi-8T
|
13309
|
3309
|
2011.08.25.
|
|
|
Finnország által térítésmentesen átadott gép, 1985-ben gyártották. 2010-ben felújították, modernizált belsővel, beépített időjárás radarral, speciális keresőfényszórókkal és csörlővel rendelkezik. Finn lajstrom HS-13. Magyar légialkalmassági bizonyítványokat kapott 2012. márciusában. |
Mi-8T
|
98841201
|
3301
|
2014.04.03.
|
|
|
Használt, frissen nagyjavított, civil helikopterként vásárolták. Előző lajstromszámai: CCCP-24132, RA-24132 |
Mi-8T
|
20284
|
3304
|
2014.04.03.
|
|
|
Használt, frissen nagyjavított, civil helikopterként vásárolták. Előző lajstromszámai: B-7821, RA-22316 |
Mi-8T
|
98522375
|
3305
|
2014.04.03.
|
|
|
Használt, frissen nagyjavított, civil helikopterként vásárolták. Előző lajstromszámai: CCCP-24530, RA-24530 |