Get Adobe Flash player

A magyar tereptarka már a múlté

Szerző: Balogh Ákos , Fotó, Videó: Benedek Levente

Hazaérkezett az első négy magyar Mi-24-es harcihelikopter oroszországi ipari nagyjavításáról hétfőn, az orosz légierő An-124-es szállítórepülőgépén.

Mint az ismert közel öt évvel ezelőtt a hazai forgószárnyas képesség, így a harcihelikopterek is a szakadék szélén álltak, elfogytak az üzemképes repülőeszközök, pótlásukról, nagyjavításukról pedig senki nem gondoskodott. 2013 nyarán emelkedett nem hivatalos búcsúrepülésére utoljára levegőbe magyar felségjelzésű Mi-24-es harcihelikopter, majd a típus kivonása nélkül – mely egyébként a mai napig nem történt meg – a földhöz ragadtak a technikai eszközök, a műszaki kiszolgáló, és hajózó személyzetek pedig átképzést kaptak szállító, valamint az akkor még működő JAK-52-es kiképző repülőgépekre és ezeken, illetve az időközben rendszerbe kerülő egykori légimentő AS-350-es helikoptereken folytatták repülő pályafutásukat.

A szállítóhelikopterek terén ezt követően történtek kisebb nagyobb beszerzések, míg végül 2016 nyarán öt magyar Mi-17-es katonai szállítóhelikopter nagyjavításáról írt alá szerződést a Honvédelmi Minisztérium és az orosz Vertoljoti Rossziji Rt. (АО Вертолеты России – Russian Helicopters), így oldva meg a hosszú évekig fennálló géphiányt.

A harcihelikopterek sorsa azonban igen-igen kétséges volt, egyes katonai vezetői elképzelések szerint nem alapoztak a Mi-24-es jelentette potenciálra, míg egyesek szinte foggal és körömmel ragaszkodva mindent megtettek azért, hogy a típus rendszerből történő kivonása ne valósuljon meg, míg végül kormányzati döntés született arról hogy a meglévő üzemképtelen gépeket ipari nagyjavítással újra üzemképessé kell tenni, így biztosítva rövid idő alatt a harcihelikopteres képesség visszatérését mindaddig, míg új helikopterek beszerzése nem történik meg.

A nagyjavításra kiírt pályázat nyertesével, az AO Vertoljoti Rossziji céggel végül 2017.11.08-án került aláírásra a részleteket rögzítő szerződés, melynek értéke opcióval együtt 69.345.428 Euro lett. A szerződés opcióval együtt 6 darab Mi-24P, valamint 6 darab Mi-24V típusú helikopter komplex ipari nagyjavítását és kiegészítő műszaki szolgáltatások nyújtását tartalmazta, ez azt jelenti, hogy a Szentpétervár közelében található 419. Légijármű Javító Üzembe (419 Авиационный ремонтный завод) nagyjavításra elszállított ezidáig összesen nyolc harcihelikopter komplex ipari nagyjavításon esett, esik át mind szerkezeti, mind hajtómű és meghajtás vonatkozásában.

A szerződés részeként, a kiegészítő műszaki szolgáltatások keretében különböző képzések megtartása is feladata lett a nyertes cégnek, így a közelmúltban megtörtént szintén Oroszországban a repülőműszaki és hajózó személyzetek típusátképzése, visszaképzése is, hogy itthon megfelelő jogosultságokkal rendelkezzenek a mostani érkezést követő gépátvételre, berepülésekre, és a Mi-24-esekkel történő újbóli feladatellátásra, az itthon maradt személyzetek hazai oktatására.

A közel tíz hónapos nagyjavítási munkálatokat és a hazaérkezést követően (az elsőként elszállított 2-2 Mi-24 V és P gépek) nincs kétség afelől, hogy a magyar felségjelzésű harcihelikopterek feltámadtak, abban pedig hogy a gépek alkatrészellátása, üzemeltetése, a különböző fegyverek javadalmazása rendelkezésre áll, és hosszú távon is rendelkezésre fog állni pedig továbbra is csak reménykedni tudunk.

A helikopterek festése egyébként megszakította a hagyományt, a magyar tereptarka immáron a múlté, hiszen a kor követelményeinek jobban megfelelő matt sötétszürke színt kaptak Mi-24-eseink, ezen kívül pedig több apró változás is felfedezhető a helikopteren, így kíváncsian fürkészhetjük majd, vajon mit is jelent az a korábbi bejelentés, hogy részben modernizált helikoptereket kapunk vissza, vagy valóban éjjellátó kopatibilissé váltak-e a gépek külső és belső világításai.

1 Hozzászólás: Megérkeztek a nagyjavított Mi-24-esek

  • Pál Kata Péter:

    > részben modernizált helikoptereket kapunk vissza

    Nyilvánvalóan semmilyen Mi-24 helikoptert sem kapunk vissza, mert amik kimentek, azokat beolvasztották kiskanálnak, ezek pedig helyette a gyártónál elfekvőben lévő új törzsekből lettek összerakva. Maximum a pilótafülke kilincse, meg a pályaszám tábla maradt az eredeti. Kamu felújítás, éppúgy mint a bp-i M3 kékmetró szerelvényei esetében, az Oroszo. elleni nemzetközi szankciók megkerülésére. Egyébként sincs olyan buta gyár, aki hosszú évekig a szabadban, gondozatlanul tárolt repülő eszközt felújítana, hiszen ellenőrizhetetlen a valós állapot romlásuk, óriási a kockázat, hogy rejtett hiba, sérülés marad benne.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.