Get Adobe Flash player

Újra repülhet magyar Mi-24-es?

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: lhsn.hu

A kormány döntött arról, hogy a Mi–24-es harci helikopterek üzemidejét is meghosszabbítjuk 2023–2024-ig – nyilatkozta a Magyar Időknek, Simicskó István honvédelmi miniszter.

2012. december 31. óta nem repülhetnek hivatalosan a Magyar Honvédség Mi-24-es harcihelikopterei, miután kifutott naptári üzemidejük. Igaz úgy tudjuk, 2013 nyarán nem hivatalosan az árvízvédelmi feladatokra kirendelt Mi-8/17-es szállítóhelikopterek helyett, rövid ideig az üzemidő nélküli Mi-24-esek látták el a kutató-mentő szolgálatot, és ekkor újból repültek a gépek (többen is látni vélték), egyféle nem hivatalos búcsúrepülésnek is betudva az eseményt.

Ekkor már, igaz ismét csak nem hivatalosan, felsőbb szintű döntések hiányában gyakorlatilag a szolnoki katonák is lemondtak a technikai eszközről, ezt jól bizonyítja, hogy a műszaki és hajózó állomány elkészítette a típust búcsúztató felvarrókat is, később pedig a teljes állomány megkapta az átképzését a Mi-8/17-es szállítóhelikopterekre, egyesek pedig az akkor még hadrendben lévő JAK-52-es kiképző repülőgépekre.

A zászlóalj és típusfelvarrók mellett helyet kaptak a Mi-24-esre emlékező felvarrók is.

A 2011-12 környékén iszonyatos iramban dübörgő inkurrencia értékesítések során hulladékként szórták ki a helikopterek elfekvő lejárt üzemidejű és tartalék alkatrészeit, civil vállalkozásoknak, akik utána azonnal továbbértékesítették őket sokszoros áron alkatrészként keleti piacokra, de nem csak az alkatrészeket a fegyverzeti szakanyagokat is. Úgy mint helikopter-repülőgép fedélzeti géppuskákat-gépágyúkat, lőszereket, irányított és nem irányított rakétákat, azaz gyakorlatilag felszámolták az üzemeltetéshez és harci alkalmazáshoz szükséges hátteret, még ha a rakéták üzemideje papíron le is járt, de jól mutatja az utólagos civil továbbértékesítés, hogy mégiscsak javíthatóak lettek volna és valamicske harcértéket mégiscsak képviseltek.

Nincs tehát szakszolgálati engedéllyel rendelkező műszaki és hajózó állomány, nincsenek alkatrészek, sem fegyverzet, a Magyar Időknek adott interjújában Simicskó István honvédelmi miniszter mégis úgy nyilatkozott:

„Szükségünk van a meglévő eszközök felújítására, egyidejűleg természetesen új eszközök beszerzésére is. A haderőfejlesztés egyik első lépéseként az elavult Jak–52-es kiképző kisrepülőgépeinket kivontuk a hadrendből, és helyettük új, korszerűbb, Zlin típusú gyakorló, felderítő repülőgépeket szereztünk be. A helikopterflottánkból négy Mi–17-es szállítóhelikopter felújítása már tavaly megkezdődött, de a kormány döntött arról is, hogy a Mi–24-es harci helikopterek üzemidejét is meghosszabbítjuk 2023–2024-ig. Nem mondtunk le az új vagy újszerű, modern helikopterek beszerzéséről sem, de mindenki jól tudja, hogy ez komoly pénzügyi ráfordításokat igényel.”

2012. decemberében az évzáró kiképzési repülésen az utolsó két Mi-24P harcihelikopter 335, 336-os oldalszámokkal, akkor utolsónak tűnő repüléseikre emelkedtek a levegőbe Szolnokon.

Persze a típus kivonása a mai napig nem történt meg, így miért ne volna lehetőség minderre, de ezidáig mindenkiben csak kósza gondolatként merült fel, hogy valaha ismét a Mi-24-esbe ülhet, vagy valaha magyar égbolton láthatja a Phoenix Harcihelikopter Zászlóalj pilótáit.

De most mégis, ismét felmerült a remény, hogy a Phoenix nevet viselő zászlóalj, akárcsak a több évszázados mítoszok Főnix madara, ami a mendemondák szerint saját hamvaiból éled újjá, hamarosan ismét Mi-24-es harcihelikopterekkel szolgálhatja a hazát.

Véletlen névválasztás, vagy valóban igaz lehet a Főnix madár legendája?

2 Hozzászólás: A Phoenix feltámad hamvaiból?

  • Tóth Gyula:

    Érdekes lenne látni azokat a gépeket
    amelyek közepes és nagy javításán a
    kezdetektől a végéig részt vettem.
    Tóth Gyula “DRRT”

  • Kramer ervin:

    A lényeg.!
    A 2011-12 környékén iszonyatos iramban dübörgő inkurrencia értékesítések során hulladékként szórták ki a helikopterek elfekvő lejárt üzemidejű és tartalék alkatrészeit, civil vállalkozásoknak, akik utána azonnal továbbértékesítették őket sokszoros áron alkatrészként keleti piacokra, de nem csak az alkatrészeket a fegyverzeti szakanyagokat is. Úgy mint helikopter-repülőgép fedélzeti géppuskákat-gépágyúkat, lőszereket, irányított és nem irányított rakétákat, azaz gyakorlatilag felszámolták az üzemeltetéshez és harci alkalmazáshoz szükséges hátteret, még ha a rakéták üzemideje papíron le is járt, de jól mutatja az utólagos civil továbbértékesítés, hogy mégiscsak javíthatóak lettek volna és valamicske harcértéket mégiscsak képviseltek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Webshop

Támogatói felvarró

1950 Ft

Támogatom!

Támogatóink




Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.