Get Adobe Flash player

MI-24 (МИ-24) HIND

A helikopter szerkezete hagyományos farok rotoros kialakítású.20120405-DSC_0169-23 Az ötlapátos főrotort a VR-24 típusú főreduktoron keresztül hajtja meg a két, egyenként 2225 LE-s Izotov TV3-117V típusú gázturbinás hajtómű. Az üzemeltetés autonómiájának növelése érdekében a helikoptert egy AI-9V típusú segédhajtóművel is felszerelték. A háromlapátos farok rotort a faroktartó baloldalán helyezték el. A helikopter kormányvezérlő rendszere hidro-mechanikus, kétkörös hidraulikus táplálással.

A törzs orr-részében találhatók a kétfős személyzet tandem elrendezésű fülkéi. Az első ülésben helyet foglaló fegyverzet operátor fülkéje. Itt elsősorban a fegyverzet kezeléséhez szükséges kezelőszervek találhatók, de az alapvető repülési műszerek és belső kormányszervek is megtalálhatók, hogy szükség esetén innen is vezethető legyen a helikopter. A pilóta fülkéjébe az irányított rakétafegyverzet kivételével innen is vezérelhető a helikopter fegyverzete. A törzs középső részében alakították ki a gép deszant terét, ahol nyolc fő számára van hely. A deszant tér mindkét oldalán egy-egy le- és felfelé szétnyíló ajtót alakítottak ki. A személyzet fülkéi és a deszant tér is légkondicionált. A nagyobb harci túlélő képesség érdekében a fülkék és a hajtóművek titán páncélzattal rendelkeznek.
A helikopter törzsrésze hermetikusan zárható, amely biztosítja a szennyezet terepszakaszon történő bevetését is.

A helikopter puhafalú tüzelőanyag tartályait a főreduktor mögött, a törzs hátsó részében helyezték el. Ezek össztérfogata 2130 liter. Emellett lehetőség van két, egyenként 850 literes pót tüzelőanyag tartály beszerelésére a deszant térbe, és változattól függően maximum két-két egyenként 500 literes külső pót tüzelőanyag tartály is függeszthető a szárnycsonkok alatti tartókra.

A helikopter fedélzeti berendezései biztosítják éjjel és nappal, minden időjárási körülmények közötti repülést. A fedélzeti berendezések között R-860/863 típusú rádiók, SZPU-8 fedélzeti telefon, ARK-15M és ARK-U2 rádióiránytű, RV-5 rádió-magasságmérő, VUAP-1 négycsatornás robotpilóta, DISSZ-15D doppler elvű mechanikus térkép kijelző rendszer, valamint SZRO-2 saját jeladó berendezés találhatók. A helikoptert önvédelmének biztosítására felszerelték SZPO-15 lokátor besugárzásjelző rendszerrel, L-166V-1E Iszpanka típusú passzív infravörös zavaró berendezéssel, valamint ASZO-2V típusú infracsapda kilövő kazettákkal.

A „D” változat beépített fegyverzetét egy négycsövű gázdinamikai elven működő (nem gatling rendszerű) 12,7 mm-es 9A624 típusú géppuska alkotja, amit a törzs orr-rész alatti forgatható toronyban helyeztek el. A géppuska lőszer javadalmazása 1470 darab. Ezen kívül a helikopter fegyverzetét alapvetően még 4 darab UB-32-es rakétablokk, 4 x 32 darab SZ-5 típusú nem irányított rakétával, a szárnycsonkok belső két-két tartóján, valamint 2 x 2 darab 9M17P Falanga (AT-2 Swatter) típusú rádió parancsközlő távirányítású páncéltörő rakéta alkotja a szárnycsonkok végeire szerelt indítókra függesztve. Emellett lehetőség van hagyományos 50-250 kg-os légibombák, és gépágyú konténerek alkalmazására is. A Falanga típusú rakéták irányítása a Raduga-F típusú fél-automatikus rakétavezérlő rendszerrel történik, melynek külső optikai egysége a törzs orr-rész jobboldalán alul, míg a rádió parancsközlő rendszer antennája a baloldalon található.mi24rajz

A helikopter néhány technikai paramétere

Forgószárny átmérője (m): 17,30
A helikopter hossza (m): 17,51
A helikopter magassága (m): 5,47
A deszant tér mérete (Hossz, szélesség, magasság; m) 2,82 x 1,46 x 1,2
Üres szerkezeti tömeg (kg): 8450
Maximális felszálló tömeg (kg): 11500
A hasznos terhelés tömege (belső; kg): 1500
A hasznos terhelés tömege (külső; kg): 2400
Maximális sebesség (km/h): 335
Szolgálati csúcsmagasság (m): 4500
A hajtóművek típusa: TV3-117V
A hajtóművek teljesítménye (LE): 2 x 2225

A helikopter Magyarországon rendszeresített típusváltozatai

Mi-24D (Hind-D): Az áttervezett orr résszel készült második generációs változat. A külső változás mellett a fedélzeti rendszerek egy része is modernizálódott.

Mi-24V (Hind-E): A típus harmadik generációjának tekintendő változat. A helikopter új jobb magassági jellemzőkkel rendelkező TV3-117V típusú hajtóműveket kapott, emellett változott a fegyverzete is, mely jelentősen kibővült. Alapvetően az UB-32 rakétablokkok helyét B8V20 blokkok vették át egyenként 20 darab SZ-8 típusú rakétával, valamint a Falangákat is lecserélték 9M114 Sturm (AT-6 Spiral) típusú rakétákra, melyek indítócsöveit nemcsak a szárnycsonkok végére, de a két külső tartóra is fel lehet függeszteni. A helikopter fegyverzetében megjelent az R-60 típusú passzív infravörös önirányítású légiharc rakéta is. A modifikáció prototípusa 1976-ban repült először és a „V”-k 1978-tól álltak hadrendbe a szovjet csapatoknál. A típus export változatait Mi-35 megjelöléssel is szerepeltetik.

Mi-24P (Hind-F): Alapvetően megegyezik a „V” változattal, de a négycsövű géppuskát elhagyták a fegyverzetéből és helyette a törzs orr rész jobb oldalán mereven egy GS-302 típusú kétcsövű 30 mm-es gépágyút építettek be. A gépágyú lőszer javadalmazása 240 darab. A változat gyártása 1981-ben indult.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink




Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.