Repülünk, de meddig még?

Szerző: Balogh Ákos; fotó: Balogh Ákos, archív

Az elmúlt hetekben, az árvízi helyzet súlyosbodása miatt katonai szállítóhelikoptereket küldtek Edelénybe a gátak megerősítésére. A médiában kevésszer szereplő katonai helikopterek, pár napig a központba kerültek, hisz tőlük függött hogy sikerül-e a gátak megerősítése és helyreállítása, és ebből adódóan, hogy mekkora anyagi kár éri majd a lakosokat, az országot.

A Mi-8-as szállítóhelikopter már több mint 40 éve van hadrendben a Magyar Honvédségben. Az első gép 1969. elején került Magyarországra, aztán 1989-ben több az Iraki Hadseregben szolgáló gépet kaptunk. A Mi-17-es szállítóhelikopterből hét darab került Magyarországra 1987 és 1990 között. A Mi-24-es harci helikopter pedig 1978-ban jelent meg nálunk, de érkezett még 1980-ban, ’85-’86-ban, sőt még 1996-ban is kaptunk 20 darabot az egykori NDK-ból, amiből csak kettő került felújításra és üzemeltetésre. Összesen körülbelül 110 helikopterről van szó,  persze ezek száma az évek folyamán az elöregedés, valamint balesetekből adódóan jócskán megfogyatkozott mára, ez tény. Az azonban nem ismert, hogy hány működőképes helikopter van még. A jelenleg feltételezhetőleg működőképes helikopterekkel együtt – ha kiszámoljuk a gépek szolgálati idejét a Magyar Légierőben – átlagban 25-30 évről beszélhetünk, így azon kívül hogy hány darab van, jogosan merülhet fel az a kérdés is: Meddig repülhetnek ezek a gépek?

A Kerozingőzös Portál filozofálgatásaiból kiderül hogy számításaik szerint két-három darab Mi-8-as lehet még rendszerben, melyek valószínűleg még ez év végéig kivonásra kerülnek, valamint hét darab Mi-17-es helikopter van még a szállítóhelikopter flottában, feladataikat ellátva az ország több katonai repülőterén, melynek tagjai hamarosan nagyjavításra várnak. Weboldalunk számításai szerint a harcihelikopterek terén sem jobb a helyzet, ugyanis meg nem erősített információk szerint körülbelül tíz darab Mi-24-es harcihelikopter van hadrendben, melyből egy vagy két gép ez évben kiesik a repülési idő lejárta miatt. Tájékoztatást kértünk a Honvédelmi Minisztériumtól a jelenlegi helyzetről, azonban kérdésünk a Magyar Honvédség készenlétére, hadrafoghatóságára vonatkozott, ami biztonsági okokból minősített információnak számít, ezért erről nem állt módjukban tájékoztatást adni.

Tovább ronthat a helyzeten az afganisztáni szerepvállalás is, ugyanis jelenleg egy harcihelikopter kiképző csoport teljesít missziós feladatokat, szerencsére magyar helikopter nélkül, de feltételezhetőleg csak 2011-ig, ugyanis a leköszönő honvédelmi miniszter, Dr. Szekeres Imre 2009-ben bejelentette, hogy ekkor két Mi-17-es helikoptert küld Afganisztánba a Magyar Honvédség, továbbá 30 főnyi kezelőszemélyzet utazik a közép-ázsiai országba.

Talán a helikopterflotta helyzetének valóban súlyos állapotát mutatja már Benkő Tibor altábornagy, a HM Honvéd Vezérkar főnökének ez évi figyelmeztetése. Felhívta ugyanis a nemrégiben még az afganisztáni helyzeteket ellenőrző honvédelmi miniszter, Dr. Hende Csaba figyelmét arra, hogy a korábbi magyar kormány felajánlása ellenére nem biztos, hogy képesek leszünk még egy harci helikopter kiképző csoport kiküldésére, hiszen ehhez nincs elég forrása, és szakembere a Magyar Honvédségnek, sőt a Honvédelmi Minisztérium azon kijelentése is ezt látszik igazolni, miszerint a szükséges képességek fenntartásához, és új képességek kialakításhoz elengedhetetlen új szállítóhelikopterek beszerzése.
De mi is lesz akkor a jövőben? Várható-e a Magyar Honvédségben rendszerben lévő harci- és szállítóhelikopterek nagyjavítása, modernizálása? Erre a kérdésünkre röviden csak annyit válaszolt a Honvédelmi Minisztérium, hogy a Magyar Honvédség jóváhagyott 2009-2018. közötti időszakra vonatkozó 10 éves stratégiai tervében szerepel a helikopterek felújítása. De hogy mikor és hol, illetve milyen módon az már nem…

Megérkezett azonban a budaörsi repülőtérre az a két Robinson R44-es könnyű helikopter amit a Honvédelmi Minisztérium Fejlesztési és Logisztikai Ügynöksége vásárolt 239 588 000 forint értékben 2010. elején melyről egy régebbi cikkünkben már beszámoltunk.
Vajon ezek a gépek jelentik a jelenlegi helyzet hosszú távú megoldását?…

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.