„Ne aggódjatok, hányni senki sem fog…”

Szerző; fotó: Balogh Ákos

Elkezdődött a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Repülő Felkészítési Osztályának pályára irányító repülős tábora, mely már nyolcadik éve kerül megrendezésre. A táborfő célja megismertetni a Magyar Légierőt, átadni a repülés élményét az érdeklődő fiatalok részére, valamint a Magyar Honvédség kanadai repülőgép-vezető programjára (NFTC) való toborzás.

2010-ben összesen négyszer öt napos turnusban vehetnek részt a repülés szerelmesei a rendezvényen. Ezalatt az öt nap alatt megismerkednek a Magyar Honvédség repülő alakulataival, és az ezeknél rendszeresített haditechnikai eszközökkel. Ezek a MiG-29, Gripen, L-39, Jak-52, Mi-8, Mi-24, és AN-26 típusú repülőgépek. Sor kerül még csapatlátogatásra is, valamint a repülőmúzeumok megtekintésére. A földi programok mellett természetesen szerepel a Honvéd Sportrepülő Egyesület vitorlázó és motoros repülőgépeivel,valamint katonai gépekkel történő repülés is.

Az első turnus lakói június 28-án érkeztek az Ittebei Kiss József Hadnagy Helikopter Bázisra, és egyből a második napon, kedden meg is ismerkedhettek a MH 86. Szolnok Helikopter Bázissal és zászlóaljaival, emellett pedig egész nap lehetőség volt az aktív pilótákkal beszélgetni a repülésről valamint a katonai pályáról, már ha jutott rá idő a rengeteg program mellett.

A délelőtt folyamán, megnézték és kipróbálták a Repülő Felkészítési Osztály Cessna, Robinson, és JetFly szimulátorait a „pilóta tanoncok”, majd a Honvéd Sportegyesület Zlin-143 és SF 25 Falke típusú repülőgépeivel repülhettek, és ezzel egyidejűleg a jövő pilótanemzedékének, az NFTC program keretén belül jelenleg Jak-52 típusú repülőgépen tanuló pilóták kiképzési repülését is figyelemmel kísérhették.

A fiatalok ebéd után érdekes repülésbiztonsági előadáson vettek részt, majd helikopterpilóták vezetésével statikus bemutató keretén belül megismerhették az alakulatnál rendszeresített Mi-24-es és Mi-17-es helikoptereket. A bemutató után az érdeklődő táborlakók megnézhették a 24 órás szolgálatban lévő Mi-8-as kutató-mentő helikoptert, ahol ismereteket szereztek a gép felszereléseivel kapcsolatban, valamint kiderült az is hogy ugyan többször is riadóztatják őket, de szerencsére nagyon kevés esetben kell felszállnia a helikopternek.

A napi programok csúcsaként, gyönyörű nyári naplementében kezdődött meg a helikopterek kiképzési repülése, melynek keretén belül lehetőség nyílt repülni is a gépekkel, persze csak utasként. Elsőként MI-8-as szállítóhelikopterrel emelkedtek el a földtől a fiatalok. Pilótájuk Bali Tamás alezredes elmondta a „növendékeknek” mire is számítsanak, majd megnyugtatásként kissé mosolyogva megjegyezte:: „Ne aggódjatok, hányni senki sem fog, ha mégis akkor van vödör a gépen.” A repülés szerencsére „balesetmentesen”zajlott sőt mindenki kifejezetten élvezte. A feladat két részből állt, egy úgynevezett légtér repülésből ahol a különböző manőverek, emelkedések süllyedések, fordulók emberi testre gyakorolt hatását érezhették meg az utasok, továbbá gyönyörködhettek a táj szépségeiben 300 és 1000 méter között, valamint második részként külső területen végrehajtott leszállások gyakorlását figyelhették meg a fedélzetről.

Az est és a nap fénypontja a kissé félelmetes, de csodálatos látványt nyújtó éjszakai repülés volt a nagy tekintéllyel rendelkező Mi-24es harcihelikopteren. A repülés több körből állt, mivel a deszant tér csupán 8 személyes, így az éppen várakozók bekapcsolódtak a labdarúgó világbajnokság esti mérkőzésének TV közvetítésébe a harcihelikopter zászlóalj épületében. A helikopterben kucorgóknak végül felejthetetlen látványban volt része. A város, a repülőtér, és a felszállópálya fényei 250 méteres magasságból milliónyi színes csillagnak látszott. Mindeközben egy külön sisakban belehallgathattak a pilóta és a földi irányító rádiózásába is.

Az élményekben gazdag és kimerítő nap 22:30 kor zárult, ekkor tértek vissza szállásaikra a lakók, és kezdték meg az aktív pihenést, hogy az elkövetkezendő napokban újult erővel tudjanak részt venni a programokban, melyek között biztosra vehető a kecskeméti 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis látogatása, közel három órás repülés AN-26-os repülőgéppel, a szolnoki Repülőgép Múzeum, és csapatmúzeum látogatása, valamint sok más repüléssel kapcsolatos érdekes program is.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.