Száz éves a székesfehérvári repülés

Szerző: Kotulyák Tamás ; Fotó: Benedek Levente, Kotulyák Tamás

Repülőnapot tartott az Albatrosz Repülő Egyesület a börgöndi repülőtéren, múlt vasárnap a hazai katonai és civil repülés szinte valamennyi képviselőjével, így ünnepelve méltón a száz éves székesfehérvári repülést. A rendezvényre kilátogatók megcsodálhatták a majdnem teljes Goldtimer flottát, amelyek nem csak bemutatókat repültek, de ki is lehetett őket próbálni – persze csak utasként -, emellett erős forgószárnyas felhozatal is volt. Civil, rendőrségi és katonai helikopterek is keverték a port a forró, napsütésben.

Elsőként az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Mi-8-as helikoptere érkezett meg, a katonákat több civil helikopter követte a kora reggeli órákban, majd a kapunyitást követően rögtön egy igen érdekes programelemmel indult a dinamikus történések sorozata. Nevezetesen az egyetlen hazai civil üzemeltetésű, sugárhajtású L-29-es Delfin, egykori katonai kiképzőrepülőgép érkezésével. A fekete, magyar felségjelzéssel, de brit lajstrommal (G-DELF) regisztrált gép a tököli repülőtérről, egy mindössze hat perces úttal érkezett Börgöndre.

A gép a nap folyamán nem repült bemutatót, és megtekinteni is csak kívülről lehetett, azonban a gép pilótája, Szakács Gábor jóvoltából néhány szerencsésnek lett egy fotója a pilótafülkéről.

A hivatalos megnyitó a repülőtéren elhelyezett új repüléstörténeti emlékmű felavatásával kezdődött, a levegőben pedig a Magyar Honvédség 3304-es oldalszámú Mi-8-as helikopteréből ejtőernyősök ugrottak. Délelőtt csak katonai ejtőernyősök ugrottak bekötött ugrásokat, a rendszeresített deszanternyőkkel, a nap folyamán azonban még egyszer a levegőbe emelkedett a csipkebogyó NATO megnevezést viselő helikopter, ekkor a katonai ejtőernyősök mellett az Albatrosz Repülő Egyesület Ejtőernyős szakosztályának tagjai is ugrottak siklóernyőkkel.

Apropó orosz helikopter, a bemutatón nem ez volt az egyetlen, keleti szépség. Tiszteletét tette Börgöndön a HA-BCL lajstromjelű Mi-2-es, a helikopteres műrepülés vagy show-repülés magyar bajnokával Imreh Lajossal a pilótaülésben. A helikopter egészen kora délutánig a földön rostokolt érkezése után, amikor is bemondták a hangosbemondóban, hogy lehetőség van vele és neves pilótájával extrém utasrepültetésre. Nehezen indult be a dolog, sokan féltek, de aki feljutott az joggal mondhatta el, nem csak kívülről tűnik úgy, hogy Lajos tud bánni helikopterével, de belülről is. Merevszárnyú műrepülőket megszégyenítő módon repült, még utasokkal is. A gép oldala többször szinte párhuzamos volt a földdel, és nem csalt az ember érzéke, mert a helikopter műhorizontja is a majd 90o-os bedöntést próbálta mutatni. A helikopter dinamikus bemutatóján aztán már tényleg mindent kihozott a csirkecombból Imreh Lajos, mondhatni talán többet is mint lehetett, dehát jóval 10000 repült óra feletti tapasztalattal érzi ő hol van a határ, a látványt pedig, mint ahogyan azt tőle már megszokhattuk, jó sok füsttel egészítette ki.

Következőként egy igazi ritkaság, a szintén orosz matuzsálem, a Kamov Ka-26-os helikopter bemutatóját csodálhatta meg a nagyérdemű. A HA-MCB lajstromjelű példányon látszott bemutatón kívüli munkája, rajta volt ugyanis a mezőgazdasági munkákra használt permetező berendezés.

Talán a legkevésbé érdekes forgószárnyas bemutató a Bell 206B Jetranger III (HA-FLY) repülése volt. Ez a gép képességeiből is adódik, nem arra tervezték, hogy show-t repüljön, de pilótája, Rács Tamás mindent kihozott belőle, amit csak lehetett.

Az úgymond másik szekció, a merev szárnyúak csapata sem volt tétlen a nap folyamán. Elsősorban a Goldtimerek repültek igazán szép programokat, a Rubik féle R-18 „Kánya” még eredeti szerepében, mint vontatógép is megcsodálható volt, amint egy szintén koros motornélkülit emelt a levegőbe maga után.

A legutolsónak felújított Goldtimer gép, a Gerle-12 pedig most először volt látható repülőnapon. Az igencsak koros típus mégis gyönyörű figurákat mutatott be.

A bemutató talán mindenki által egyik legjobban várt eleme kétségtelenül egy merev szárnyú volt, nevezetesen a JAS-39C vagy, ahogy mindenki ismeri, a Gripen. A civil repülőnapokon különlegességnek nevezhető típus egy nem túl hosszú, 6-7 perces úttal közelítette meg a bemutató helyszínét, ami felett végül sajnos egy nem túl látványos repülést sikerült csak produkálnia, iskolakörök formájában némi szárnybillegtetéssel. „Bemutatóját” tovább rontotta, hogy egyéb feladatai miatt nem érkezett meg a honvédség An-26-os szállítórepülőgépe, így a neki szánt perceket is a Gripen semmittevésével kellett kitölteni. A bemutató egyetlen különlegessége az volt, hogy a pilóta rádión keresztül köszöntötte a repülőnap látogatóit, és résztvevő pilótáit.

Végül, de nem utolsósorban két műrepülő, és egy show repülő programot tekinthettek meg a látogatók a délután során, utóbbit kettő, igazán autentikus show gép párosa hajtotta végre, nevezetesen két Boeing Stearman. Műrepülésben mindkét kategória megmutatta magát, a motoros és a vitorlázó is. Mindegyikben a kategória bajnoka ült, a motorosban Veres Zoltán, műrepülő Európa-bajnok, a vitorlában pedig Józsa Dávid, világbajnokn- a saját kategóriájában-.

Összefoglalva gyönyörű bemutatókat, és show-kat láthattunk Börgöndön, nem csak a levegőben a földön is mindenki találhatott számára kedvező programot, hiszen több hagyományőrző és kiállító is megmutatta mivel foglalkozik, a szervezők ígérete szerint pedig 2017-ben ismét összegyűlhetnek a repülés szerelmesei a repülőtéren, csak győzzük kivárni…

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.