Elbúcsúztak a csirkecombok
Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Benedek Levente
Ünnepélyes keretek között adták át a rendőrség régi-új helikopterflottáját a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér I. terminálján, mely februártól a kiöregedett Mi-2-es helikoptereket váltja.
Használt, kéthajtóműves MD902-es helikoptereket szerzett be a rendőrség, összesen öt darabot, melyek a szükséges éves kötelező javítási és karbantartási munkálatokat követően teljes létszámban múlt év decemberétől állnak rendelkezésre, és februártól a már meglévő MD500-as típus négy példányával – összesen kilenc amerikai gyártmányú helikopterrel – szolgálja a hazai légteret.
A gépek nagyjából 13-15 évesek, ez idáig pedig a németországi baden-württenbergi rendőrség használatában álltak, innen selejtezték le őket, miután újabb típusra váltottak, derült ki korábbi sajtóértesülésekből, a gépek pedig nagyjából 4400–7500 repült órával rendelkeznek.
A gépek gyártó által meghatározott üzemideje gyakorlatilag korlátlan, az előírások szerint 20 ezer repült órában vagy 40 naptári évben határozták meg azt az időintervallumot, hogy mikor kell a típushoz tartozó helikoptereket nagyjavítási szinten ellenőrizni. Ezt követően a kirepülhető idő újból számlálódik, természetesen az előírt 25, 100 órás, továbbá éves szintű kötelező karbantartások elvégzésével.
A beszerzés 13,6 millió euróért valósult meg egy cseh cég közreműködésével, akik elvégezték a szükséges javításokat, hogy a géppark azonnal használatba vehető legyen.
Az ünnepélyes ceremónián részt vettek a rendőrségi és társszervek vezetői, köztük Orosz Zoltán altábornagy, Honvéd Vezérkar főnökhelyettes, és Koller József ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis megbízott parancsnoka is.
Papp Károly országos rendőrfőkapitány az átadón felelevenítette a légirendészek múltját, kiemelve hogy az 1970-es években érkeztek hozzájuk az első Mi-2-es helikopterek, mely típus azóta is rendszerben voltak, ezeket a gépeket váltja most az MD902-es típus.
A helikopterek felszereltségét illetően megtudtuk, kétkormányos vezérléssel, műszeres repülésre alkalmas navigációs rendszerrel, térképes navigációval, robotpilótával, számítógép által vezérelt, egyenként 720 LE-s Pratt & Whitney gázturbinás hajtóművekkel, légijármű összeütközést elkerülő rendszerrel (TCAS), éjjellátó (NVG) kompatibilis műszer és kabinvilágítással, digitális képtovábbító rendszerrel valamint légkondícionáló-fűtő rendszerrel vannak felszerelve. Ezen kívül rendelkeznek egy speciális kutató felszereléssel, mely FLIR hőkamera toronyból és SX-16-os nagyteljesítményű keresőfényszóróból áll.
A típus két fő személyzettel repülhető, rajtuk kívül opcionálisan hat fő szállítható, normál utazósebessége 200-230 km/óra, maximális repülési ideje pedig körülbelül 2,5 óra.
Papp Károly beszédében kiemelte: a helikopterek feladata a polgári repülésben résztvevők, a repülőterek, a légi járművek ellenőrzése, eltűnt emberek felkutatása, a közbiztonság fenntartása, a vízi és közúti forgalom ellenőrzése, kiemelt állami vezetők szállítása és a határvédelem lesz. –
A helikoptereket üzemeltető állomány külföldi átképzése és az üzemeltetéshez szükséges berendezések készletek beszerzése is a vásárlás részét képezték, így az átadón résztvevők rövid bemutató is láthattak az MD902-es helikopterektől, ezen kívül búcsúztak a Mi-2-esek és tiszteletüket tették a rendszerben maradó MD500-as helikopterek is.