LEP-CsRP találkozó Veszprémben

Szerző: Balogh Ákos ; Benedek Levente ; Fotó: Balogh Ákos

Akár csak minden évben, idén is baráti találkozón gyűlt össze a Magyar Légierő apraja-nagyja, egykori és jelenlegi védelmezői a magyar légtérnek 2014. június 13-án Veszprémben a helyőrség sportközpontjában, a helyiek által csak Schönherz focipályának becézett honvédségi komplexum területén.

A rendezvényen részt vett a Légierő összes hazai vezetője, a különböző repülős alakulatok parancsnokai. Személyesen tisztelte meg jelenlétével a találkozót Dr. Orosz Zoltán altábornagy, Honvéd Vezérkar főnök helyettes, aki maga is helikoptervezető és nem is oly rég az MH 86. Szolnok Helikopter Ezred (majd Bázis) parancsnoka volt, Sáfár Albert dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnöke.

A rendezvény ünnepélyes megnyitójának színvonalát természetesen az MH Légierő Zenekar Veszprém biztosította.

Megnyitó beszédében Dr. Orosz Zoltán altábornagy köszöntötte egykori és jelenlegi kollégáit, az összegyűlteket és kiemelte mind a haza védelmének, mind pedig a hasonló találkozók megrendezésének fontosságát. Külön kiemelte, jó érzéssel töltötte el, hogy újra találkozhatott rég nem látott barátaival is és együtt eleveníthették fel közös emlékeiket.

A megnyitóbeszédet követően elismerések átadására került sor, majd díszelgő bemutató következett. A hivatalos megnyitóprogramot követően különböző kulturális programok, őrkutyás bemutató repüléstörténeti, egyenruhákat bemutató kiállítások megtekintésére és kötetlen baráti beszélgetésekre nyílt lehetőség.

A program déltől jól megszokott honvédségi babgulyás elfogyasztásával folytatódott, mindeközben sátrunknál, melyet Katona József „Tesó” és Nagy Miklós gyűjtőtársainkkal rendeztünk be, nagy érdeklődésnek örvendett. A rendezvényre Nagy Miklós a normandiai partraszállás 70 éves évfordulója alkalmából második világháborús amerikai és német egyenruhákból, felszerelésekből állított össze kiváló bemutatóanyagot, Katona József pedig repüléstörténeti magángyűjteményéből mutatott be egy kis részletet, amihez „Borz” Helikopteres Hagyományőrző Egyesületünk egy szerény fotókiállítással járult hozzá.

A nap folyamán olyan neves embereket köszönthettünk sátrunkban többek között, mint Kositzky Attila nyugállományú altábornagy egykori Légierő Vezérkar vezérkari főnök, Sáfár Albert dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnöke, Lamos Imre dandártábornok az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka, Simon-Jójárt Sándor nyugállományú repülő ezredes és Kiss Sándor nyugállományú repülő ezredes az MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezred egykori parancsnokai.

A találkozó egyébként az MN 8300 Csapatrepülő Parancsnokság (CsRP) és Légierő Parancsnokság (LEP) alakulatokról kapta elnevezését.

Utóbbi 2001. december 1-től egészen 2007. január 1-ig irányította a teljes magyar légtérvédelmet (Veszprémből), az MH Összhaderőnemi Parancsnokság (MH ÖHP) megalakulásáig, a CsRP története pedig egészen a 70-es évekig nyúlik vissza, amikor is jelentős változások következtek be a hazai repülőerőknél.

Az akkori honi légvédelem erői mellett, egyre másra szükség volt a megnövekedett igények hatására a szárazföldi csapatok harcát közvetlenül támogató, kiszolgáló csapatrepülő kötelékek a létrehozására.

1973-ban az Országos Légvédelmi Parancsnokságot megszüntették, a hazai légvédelem irányítása pedig az 1. Honi Légvédelmi Hadsereg, míg a szárazföldi erők tevékenységét támogató légierőé pedig a Csapatrepülő Parancsnokság alárendeltségébe került.

A tervek szerint létrehoztak volna egy szállító-helikopter, egy harcászati felderítő, egy futárhelikopter századot, valamint egy önálló szállítórepülő századot.

Ennek alapján a Mi-1-es helikopter mellett elkezdték a Ka-26-os helikopterek beszerzését, majd a már kiöregedőben lévő Li-2-es gépek leváltására a hajózók egy csoportja típusátképzésen vett részt a Szovjetunióban és 1974-ben meg is érkeztek az első An-26-os gépek. Az ezek a gépek köré létrehozott MN 1936 Önálló Szállítórepülő Században a személyzetek feladatai közt szerepelt a hazai és nemzetközi légi szállítási, deszantolási feladatok végrehajtása.

A Szentkirályszabadján állomásozó Mi-1 és Ka-26-os gépeket 1975-re Börgöndre telepítették át, létrehozva az MN 1957 88. Könnyű Helikopterosztályt, ebből alakult meg később a 90. Vezetésbiztosító és Futárhelikopter Ezred.

Ugyanabban az évben, amikor Börgöndre költöztek át a helikopterek, több mint két évtizedes szolgálat után a Magyar Néphadseregből kivonták a MIG-15 típusú repülőgépeket. Az 1971-ben megalakult MN 1929 101. Felderítőrepülő Ezred így L-29-es gépekkel látta el feladatait. Bár az L-29 elsősorban kiképzési célokat szolgált, a MiG-15-ök hiányában a felderítő feladatok is rájuk maradtak. Az igazi felderítő képesség kialakulására 1983-ig kellett várni, ekkor az L-29-ek kivonásával a századot Taszárra vezényelték át és rendszeresítették a Szu-22M3 típust. A rendkívüli csapásmérő fegyverzet mellett a gépek eszköztárába a KKR-1T felderítő-konténer is bekerült.

De az előtte lévő években került a Csapatrepülőkhöz a Mi-2-es, a Mi-8-as, Mi-17-es és ami még fontosabb, az igazi támogató repülőeszköz a Mi-24 HIND harcihelikopter.

Az új típusok érkezésével a helikopter-vezető tanfolyamot is elindították, a hallgatókat a Kilián György Repülő Műszaki Főiskolán, Szolnokon oktatták, a gyakorlati képzést Szentkirályszabadján szervezték meg.

Végül 1973. március 1-el a Csapatrepülő Parancsnokság alárendeltségébe a következő alakulatok kerültek:

• 101. Felderítő-repülő ezred.

• 87. Szállítóhelikopter ezred.

• 88. Könnyű helikopter osztály.

• 89. Szállítórepülő század.

• 309. Vegyes szállítórepülő hadosztály.

A felsorolásban látható egy kakuktojás is, a 309. Vegyes Szállítórepülő Hadosztály ami valójában a MALÉV volt, a hátországi csapatrepülők erejeként. De ilyen volt még az OMSZ 317. Szállítórepülő Század néven, az MHSZ és a Vízügy mint 311. Futárrepülő Ezred, de a MÉM-RSZ is mint 313. Vegyisugármentesítő Repülőezred. Ezek voltak az úgynevezett „B” erők.

A különböző szervezési változások hatására a Csapatrepülő Parancsnokságot 1995-ben végül felszámolták. Fontos megjegyezni, hogy az azóta eltelt idő alatt valamennyi alakulat megszűnt és csak kevésnek maradt jogutódja.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.