Get Adobe Flash player

A hírek szerint embargó alá kerülhet a Russian Helicopters

Szerző: Balogh Ákos , Fotó ; Videó: Benedek Levente

Újabb négy Mi-24-es harcihelikopter indult az oroszországi Szentpétervár közelében található 419. Légijármű Javító Üzembe (419 Авиационный ремонтный завод),  mely embargó alá kerülhet jövő januárban.

December első napján késő este kalandos módon érkezett Magyarországra az az An-124-es szállítórepülőgép, mely fedélzetén elszállították az 1995 óta szabad ég alatt tárolt ex NDK örökség Mi-24P harcihelikoptereket. Történt ugyanis, hogy a kedvelt flightradar24.com oldal szerint a repülőgép Delhiből indulva az írországi Shannon repülőterét jelölte meg úticélnak, majd Kecskemét fölött „eltűnve a radarról” módosult útvonala, ismeretlen célállomásra. Hogy mindez a megtévesztés, vagy a véletlen műve azt nem tudni, az viszont bizonyos, hogy a Kecskemétre érkezett óriás szállítórepülő következő tervezett útja Szentpétervárra vezetett.

Ezúttal a 2004-ben a 335, 336 oldalszámú Mi-24P nagyjavításával ellentétben, kannibalizált és azóta is a földön pihenő 358, 361, 415 és 444 NDK lajstromszámú Mi-24P harcihelikopterek indultak el a feltámadás útján, először ahogy korábban is közúton Szolnokról Kecskemétre, most pedig a nagyjavító üzem felé.

A helikopterek a korábban már említett magyar-orosz szerződés szerint kerülnek nagyjavításra, összesen egy tucatnyi (6db V és 6db P alváltozat) 69.345.428 Euro értékben.

Sokak számára meglepő, hogy a több mint 22 éve szabad ég alatt tárolt harcihelikopterek 10 hónap múlva újra, ezúttal már magyar felségjellel és lajstromszámmal emelkednek a levegőbe, de azt nem szabad elfelejteni, hogy a gépek alig pár száz repült órával rendelkeznek és viszonylag fiatalok, 1989 decemberében készültek, valószínűsíthetően pedig a nagyjavító cég szakemberei bevizsgálva őket alkalmasnak találták arra, hogy repüljenek.

Nagyobb problémát jelenthet viszont az, hogy a Vertoljoti Rossziji Rt. (АО Вертолеты России – Russian Helicopters) 2018 januárjától az USA embargója alá eshet, erről még október végén jelentek meg hírek. Hogy ez milyen hatással lehet a nagyjavításokra illetve a jövő év elején esedékes szentpétervári műszaki és hajózó állomány képzésére azt nem tudni, az viszont borítékolható, hogyha így lesz, az USA és a NATO nem fogja teljes mértékben jó néven venni, esetleg szó nélkül hagyni az ügyletet.

Ha figyelembe vesszük a szankciót, ahogy korábban is a már aláírt és megkezdett szerződések elvileg zavartalanul folyhatnak, ennek ellenére valószínűsíthető, hogy a maradék négy Mi-24V szállítása még ez év végéig meg fog történni…

Legyen bárhogyan is, a magyar harcihelikopteres képesség legalább feltámad, és lehetőség nyílik egy új típus beszerzésére, miközben a meglévő rendelkezésre áll…

1 Hozzászólás: Nagyjavítás kérdőjelekkel?

  • laboda:

    Mivel sajnos egyre viharosabb időket élünk a világban mindenki eldöntheti hogy “megéri e” ezeket a madarakat felújítani. Reméljük hogy az NVG képesség is meglesz rajtuk idővel és az alkatrész utánpótlás is biztosítva lesz. Fegyverzetet pl okáért a lengyelek is francia fegyverzettel látják el a saját 24 ket. De egyébként a térségből bárhol kaphatunk hozzá alapszinten. Végezetül ha már 22 milliárdot kiadtak értük akkor mind a 12 db húzza ki azt az 2000 órát és ne keljen testvéri szeretettben szétkannibálázni őket,hogy a 2000 óra végére egy két repképes db maradjon.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink




Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.