Szombaton rendezték meg az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Családi Napját, csapatünnepét

Szerző ; Fotó: Balogh Ákos

Több éves hagyomány alapján 2014. május 24-én szombaton ismét megrendezték az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Családi Napját, csapatünnepét melyen a katonák és polgári alkalmazottak családtagjai szép számban vettek rész.

Az rendezvény idén azért is volt különleges, mert idén ünnepli az alakulat fennállásának 10. évfordulóját, hiszen a Veszprém közeli MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezred 2004-es felszámolását követően alakult meg jelenlegi formájában az ezred jogutódjaként a Helikopter Bázis, összevonva az addig külön – külön működő két helikopteres alakulat technikai és személyi állományát.

Ez alkalomból a Családi Nap zászlószalag adományozó ünnepséggel kezdődött délelőtt 9 órakor. A Helikopter Bázis csapatzászlójára Dr. Orosz Zoltán altábornagy, Honvéd Vezérkar főnök helyettes kötötte fel Dr. Benkő Tibor vezérezredes Honvéd Vezérkar főnök által adományozott vezérkari zászlószalagot.

Az adományozó ünnepséget követően elismeréseket vehettek át az alakulat katonái Dr. Orosz Zoltán altábornagytól, valamint Sáfár Albert dandártábornoktól, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnökétől.

Ezt követően 10 órától kezdődött meg a Családi Nap mozgalmas és látványos programsorozata, melyben szerepelt statikus bemutató Mi-8, Mi-24, JAK-52, L-39, MiG-29 típusokkal, valamint a vendégként érkező KA-26-os mezőgazdasági és MD-500-as Légirendész helikopterekkel, őrkutyás és RC helikopteres bemutató, gyerekprogramok majd 11 órától a gyakorlórepülés megtekintése.

Miközben a dolgozók és családtagjaik nagy része a programok megtekintésével foglalatoskodott addig a „zónában” a gépeknél az alakulat, valamint a helyőrségben települő más alakulatok kijelölt állománya, például az MH 25/88. Könnyű Vegyes Zászlóalj lázasan készülődött a repülőprogram végrehajtására.

A műszaki állomány a repülés előtt három órával megkezdte a helikopterek repülés előtti előkészítését, ellenőrzését, hogy a kezdő időpontra mindkét kijelölt helikopter készen álljon és meghibásodás nélkül a levegőbe tudjon emelkedni.

Eközben a résztvevő ejtőernyősök és a Könnyű Vegyes Zászlóalj katonái különálló csapatokba állva ellenőrizték újból felszereléseiket, és beszélték át a saját feladatukat.

A repülőprogram kezdete előtt nem sokkal a gépekhez érkezett a kijelölt hajózó állomány, végrehajtották a repülés előtti ellenőrzéseket a gép körül majd megkezdődött a Mi-8-asok indítása. Ez alkalommal először láthatta nagyközönség a 3304-es oldalszámú nemrég a bázisra érkező régi-új Mi-8-ast.

A gyakorlórepülés hármas kötelékkel kezdődött trojka alakzatban, egy JAK-52-es vezetésével – a jobb és bal kísérő 1-1 Mi-8-as helikopter volt -. A gépek kis magasságban húztak el a nézőközönség előtt, majd egy úgynevezett rózsa manőver végrehajtását követően mindenki megkezdte az ejtőernyős ugráshoz a magassággyűjtést. Mindaddig a kiképző repülőgép várakozó légtérbe távozott.

Az ugrásokat több körből hajtották végre 400 és 1500 méteres magasságokból.

Miután az összes ejtőernyős sikeresen földet ért a két helikopter egy harci kutató-mentő (CSAR) feladatot mutatott be, mely fiktív forgatókönyve szerint egy lezuhant Mi-24-es harcihelikopter sérült személyzetét kellett kimenteni, mielőtt az ellenséges erők el nem fogják őket.

Először az MH 25/88. Könnyű Vegyes Zászlóalj katonáit rakta ki a két szállítóhelikopter, akiknek feladatuk volt a lezuhant gép biztosítása. A Mi-24-es közelébe érkezve az ellenséges erők is megkezdték a támadást így kisebb harc alakult ki.

A terület földi biztosítását követően a kutató-mentő helikopter érkezett a légtérbe, ami a feltételezett terepviszonyok miatt nem tudott leszállni így a kutató-mentő egészségügyi személyzet alpintechnikai módszert választva a függeszkedő helikopterből „kötélen lecsúszva” tudta megközelíteni a sérülteket.

Egy másik szállítóhelikopter eközben folyamatosan biztosította a légteret a helikopteren tartózkodó DOOR GUNNER közreműködésével.

A mentőegység megkezdte a harcihelikopter sérültjeinek mentését és sérüléseik szerinti osztályozásukat, míg a kutató-mentő helikopter távolabb leszállásra alkalmas területet keresett, majd onnan biztosították hordágyakkal a sérültek sikeres kimentését.

A bemutatót követően az addig várakozó JAK-52-es egyéni műrepülő programját láthatták az érdeklődők, azt követően pedig az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis 32-es oldalszámú JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe tartott látványos bemutatót.

A honvédségi repülőprogramot civil repülőprogramok követték, bemutatkozott Komócsi Zoltán L-29-es „Delfin” sugárhajtású kiképző repülőgépe, – mely típuson egykoron a legtöbb magyar pilóta kezdte meg a repülő pályafutását Szolnokon is – és a KOMO Sky Team Apollo Fox háromgépes bemutató köteléke is.

A Családi Nap délben a jól megszokott honvédségi babgulyás és túrós rétes tábori ebéddel zárult.

A 10 éves alakulatnak ez úton is köszönjük a családi napi meghívást és kívánunk további eseménymentes éveket a levegőben!

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.