V4 UAS International Conference
Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Balogh Ákos , Benedek Levente
2014. október 29-30. között rendezték meg Budapesten és Veszprémben a honvédség Jutaspuszta-Újmajor tábori repülőterén azt a drónrepülőkről szóló konferenciát melynek célja az volt, hogy lehetőséget biztosítson a meghívottak részére a pilóta nélküli rendszerek fejlesztésében és alkalmazásában elért eredményeik bemutatására és tapasztalataik kicserélésére, ugyanakkor közösen vitassák meg az ezekkel az eszközökkel való repülések jogi hátterének hiányosságait.
Farkas András az NKH Légügyi Hivatalának elnökhelyettese valamint a rendezvény további fő előadói is kiemelték, a pilóta nélküli repülőeszközök (UAS – Unmanned Aerial System) megjelenése komoly kihívást jelent a felhasználók és a jogalkotók számára egyaránt. A drónok hasznosságához kétség sem férhet, ugyanakkor a repülések szabályozatlansága számos repülésbiztonsági kockázatot jelent, illetve jogi szabályozást sürget.
A konferencián részt vett az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis képviseltében Rolkó Zoltán ezredes, az alakulat parancsnok helyettese és Suszter Attila alezredes, az alakulat Repülésbiztonsági Osztály vezetője is.
A kétnapos konferencia lehetőséget biztosított a V4-ek országainak saját katonai alkalmazásban lévő UAS repülőgépeinek megismerésére és dinamikus bemutatóinak megtekintésére is, a HM EI Zrt. civil-katonai piacra fejlesztett drónrepülőgépei mellett.
Egészen pontosan a Magyar Honvédség rendszeresített felderítő robotrepülőgépét, a HM EI Zrt. célrepülőgépeit és legújabb fejlesztéseit, valamint a Lengyel Szárazföldi erők drónját is statikus majd dinamikus bemutató keretében tekinthették meg a konferencia résztvevői.
A szolnoki alakulat képviselői például azért érkeztek a tanácskozásra, mert repüléseik során többször kerültek „konfliktusba” modellezőkkel, drónreptetőkkel, így fontosnak tartották tapasztalataik megosztását, valamint az informálódást a pont, a hasonló konfliktusok megszüntetése céljából tervezett jogszabályi tervezetekről, arról már nem is beszélve, hogy műveleti területen is számos alkalommal kerültek a magyar helikopteresek felderítő pilóta nélküli repülőgépekkel közös légtérbe, mert a feladat azt kívánta és kívánhatja bárhol, bármikor a jövőben is.
A dinamikus bemutató során azon kívül, hogy megismerkedtek a pilótanélküli eszközökkel a szakemberek, remek példáját is látni lehetett annak, hogy szervezett keretek között mennyivel biztonságosabban és szabadabban repülhetnek ezekkel az eszközökkel. A megfelelő térbeli és időbeli elkülönítések lehetővé tették, hogy kissé távolabb Gripen vadászrepülőgépek gyakorlatozhassanak, a nagygépes repülés szabályainak megfelelően, pedig emellett egy az MH Pápa Bázisrepülőtérről felszálló C-17-es még végrehajthassa a légi teherdobási feladatait.
A konferencia végül a honvédségi vendéglátásból eredően mi mással zárulhatott volna, mint egy finom honvédségi babgulyással…