Szösszenet a léginavigációról és az ARK-9 kombinált irányszög berendezésről

Szerző ; Fotó: Balogh Ákos

Autóba ülve a világ legtermészetesebb dolga, hogy el tudunk jutni bárhová, akár a nélkül is, hogy ismernénk az útvonalat, hiszen kiépített utak és útbaigazító táblák sora van segítségünkre a navigációban. Azonban a levegőbe emelkedve megnyílik előttünk a harmadik dimenzió is, eltűnnek a jelzőtáblák bonyolult időjárási viszonyok között vagy nagy magasságon még az utak is, ilyen esetekben pedig csak egy dologra számíthatunk, a léginavigációs ismereteinkre és a szükséges fedélzeti műszerekre hogy elérjük a célállomásunkat.

A léginavigáció természetesen nagyon összetett, többféle automatizált berendezés lehet segítségünkre, melyek segítségével a légijármű biztonságosan vezethető az induló repülőtértől a rendeltetési repülőtérig. A légiközlekedés alapmódszerének alapjait a tengerhajózásból vették át, de attól néhány főbb különbség rejlik benne. Ilyen például az, hogy a repülés a térben történik, a hajózás pedig síkbeli, továbbá a sebességkülönbségből adódó rövid helymeghatározási idő, vagy például a korlátozott üzemanyag mennyiségből adódó fix repülési idők.

Az útvonal repülés előtti ellenőrzése.

A léginavigáció két fő tevékenységre osztható fel, a repülés előtti előkészületekre (útvonaltervezés, irányszögek, távolságok meghatározása, a repülés főbb eleminek kiszámítása) és a repülés alatti ellenőrző és aktív tevékenységre, melynek egyik eszközrendszere a rádió – elektronikus navigációs berendezések. Ezek az eszközök a hely és iránymeghatározást a földi, vagy fedélzeti berendezések által kisugárzott elektromágneses hullámok bemérésével végzik. A rádiónavigáció egyik legalapvetőbb műszere, rendszere a rádióiránytű, mely természetesen a Magyar Honvédség helikoptereiben is megtalálható.

A Mi-8-as és Mi-17-es szállítóhelikopterek az ARK-9 típusjelű automatikus rádióiránytűt (автоматический радио-компасс=ARK) használják.

A műszerről a helikopter hossztengelye és a földi rádió irányadó közötti eltérést olvasható le, azaz meghatározható a helikopter iránya egy ismert földi ponthoz képest.

A rendszer felépítési rajza.

A műszerrel a következő dolgok határozhatóak meg:

  1. Mindenkori mágneses géptengely irány
  2. Automatikusan kijelzi a közeli vagy távoli irányadót a megfelelő irányra mutatva.
  3. Alkalmas a repülőterekre történő rávezetésekre.
  4. Használható tartalék vészrádióként 150-1300 kHZ frekvencián

A rendszer részei:

  • Vevő egység
  • Tápegység
  • Kezelőpult
  • Frekvenciaváltó kapcsoló
  • Jelerősítő egység
  • Jelszűrő egység
  • Indikátor műszer
  • Szálantenna
  • Forgatható keretantenna

Az ARK-9 főbb elemei: 1. keretantenna ; 2. vevő egység ; 3. kezelőpult ; 4. tápegység ; 5. frekvenciaváltó kapcsoló ; 6. szálantenna egység

Működési üzemmódjai:

  1. Automatikus rádióiránytű (iránytű)
    Ez a fő működési üzemmód. Ebben az üzemmódban a szál- és keretantenna a vevőkészülékre kapcsolódik. A berendezés, mint automatikus rádióiránytű működik, továbbá a földi irányadó frekvenciájának beállításakor annak irányára fordul a mutató.
  2. Vevőkészülék üzem (antenna)
    Ekkor a rádióiránytű egy normális középhullámú rádióvevőként üzemel. A földi irányadó azonosító jelének lehallgatására legalkalmasabb üzemmód. A vevőkészülékre ilyenkor csak a szálantenna csatlakozik.
  3. Keretantenna üzemmód (keret)
    Ebben az üzemmódban csak a keretantenna kapcsolódik a készülékhez, a keret forgatását a távkezelőn lévő tömbler-kapcsolóval vagy nyomógombbal, kézzel végezhetjük. A földi irányadó állomás irányát a fejhallgatóban az állomás minimális hallhatósága jelzi (jelminimum). Az üzemmód akkor használható, ha a vételi térerősség nem elegendő a keret forgatásához.

Kezelőpult

A rádióiránytű egyébként 150 és 1300 kHZ között üzemel, ezzel, ha a földön például egy PAR-3B (ПАР-3 Б) adó található 1000 méteres magasságban 160-180 kilométerig vehető a működéshez szükséges jel.

Frekvenciaváltó kapcsoló (távoli – közeli irányadó között)

Ez a frekvenciatartomány 4 nagyobb altartományba van osztva fokozatmentes állítási lehetőséggel:

  1. tartomány: 15O – 3OO kHz
  2. tartomány: 3OO – 6OO kHz
  3. tartomány: 6OO – 9OO kHz
  4. tartomány: 9OO – 13OO kHz

UKL-2K (укл-2к) rádióiránytű indikátor

A műszer +50 és -60 Co között 98 %-os relatív páratartalom mellett (+40 Co-on) üzemelhet, egészen 20 kilométeres repülési magasságig.

A berendezések súlya összesen 18.8 kg.

A valóság ettől azért egy kicsit bonyolultabb a működési üzemmódok és az iránytű használata a rendszer felépítése még oldalakon keresztül tárgyalható lenne, de ennek ismerete legyen a repülő személyzetek, műszakiak dolga.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.