Helyzetjelentés a misszióból

Forrás: honvedelem.hu

Május 17-én tizennégy órakor becsukódott a C–17-es katonai szállító-repülőgép ajtaja. A méltóságteljes felszállás után a gép megkezdte útját a célország, Afganisztán felé, fedélzetén több misszió váltásának katonáival; többek között az MH Mi–17 AAT (Air Advisory Team) harmadik csoportjával.

 

Több mint ötórás repülőút után érkeztek meg a katonák az Afganisztán északi részén elhelyezkedő Mazar-e Sharif-i légibázisra. A csapatot a  a Nemzeti Támogató Elem (NTE) katonái fogadták. Másnap korán reggel indult el – nyolc fővel a fedélzetén – egy SA–61 típusú szállítóhelikopter az ország nyugati részén fekvő Herat tartományba, a végleges szolgálati helyre, a shindandi légibázisra.

A Mi–17-es Légi Tanácsadó Csoport a Magyar Honvédség legújabb missziója, amelynek első váltása 2011. augusztus végén kezdte meg a tevékenységét Afganisztánban. Szűk egy hét állt rendelkezésre ahhoz, hogy megtörténjen az átadás-átvétel a váltások között. Fontos volt az is, hogy az elődök megosszák a tapasztalataikat és bevezessék a tettekre kész „újoncokat” a shindandi Mi–17 szállítóhelikopteres kiképzés módszereibe. Május 25-én Oláh Gábor őrnagy hivatalosan is átvette a parancsnokságot.

Az MH Mi–17 Légi Tanácsadó Csoport, azaz az Air Advisory Team (AAT) feladata az afgán szállítóhelikopter-vezetők, fedélzeti technikusok, fedélzeti lövészek, repülő-műszakiak képzése. Az AAT 3. váltása sikeresen beilleszkedett a 444. Air Expeditionary Advisory Squadron (Légi Expedíciós Tanácsadó Század) állományába, amely egy Cessna, egy MD–530 helikopteres, illetve egy Mi–17 helikopteres oktatórészlegből áll. A század Mi–17 szállítóhelikopter-részlegében magyar, amerikai és olasz katonák szolgálnak együtt. Az amerikai vezetésű Légi Expedíciós Tanácsadó Századot 2011 elején hozták létre.

Az ország klimatikus viszonyaihoz történő alkalmazkodás, a kapcsolattartás az eltérő kultúrájú és nyelvű emberekkel, a különböző fedélzeti berendezésekkel felszerelt helikopterek megismerése jelentette az első próbatételt a csapat számára. Az első, nem hivatalos repülés az úgynevezett légtérkörbejárás volt, amelyen a két oktató-gépparancsnok megismerhette a repülőtér körzetét. A következő – immár hivatalos – repülés június 2-án történt: ezúttal a két fedélzeti technikus éleslövészetet hajtott végre. Az ezután következő repülési feladaton már a magyar oktatócsoport teljes állománya részt vett, ennek során a levegőben ismerhették meg a kiképzési feladatokat, eljárásokat: a poros területen való le- és felszállást, a magashegyi környezetben alkalmazott repülési eljárásokat és kiképzési feladatokat; mindezt amerikai és olasz ellenőrzés mellett. Erre azért volt szükség, hogy elsajátítsák a kiképzésben alkalmazandó eljárásokat és begyakorolják azok végrehajtását az oktatói tevékenység megkezdése előtt.

A magyar oktatógárda a szükséges repülési feladatokat végrehajtotta, és felkészülten várja, hogy a közeljövőben érkező afgán helikopterszemélyzetek elméleti és gyakorlati kiképzésében részt vehessen. Miközben a „hajózók” a fedélzeten hajtják végre kiképzési feladataikat, addig a földön a műszaki csoportnak fontos feladata az, hogy megtanítsa az afgán földi kiszolgáló személyzetet a Mi–17 helikopter üzemeltetésének fortélyaira. Figyelik a munkájukat és hasznos tanácsokkal látják el az afgán repülő-műszaki állomány tagjait.

   

Fotó: Antal Viktor zászlós

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.