Azzal az eggyel ami még repülni képes…

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Balogh Ákos ; Zsoldos Roland

Nagy a baj, a végén még nem marad helikopterünk? A probléma már eddig is ismert volt, azonban Juhász Ferenc egykori MSZP-s honvédelmi miniszter, parlamenti képviselő rátett még egy lapáttal 2012. november 27-i parlamenti felszólalásában.

A honvédek jogállásáról szóló törvényjavaslat kapcsán kezdeményezett vita során az egykori miniszter párhuzamot állítva a törvényjavaslat és a hét történései között megállapította, hogy az épp oly “csilli-villi” mint a kormánypárti sajtó nemrégiben megjelent cikke, mely a JTAC képesség bemutatása kapcsán rendezett gyakorlatot fényezte és nem szólt bizonyos dolgokról. Mégpedig, a képviselőt idézve:

“A tudósításon belül kiderül, hogy a honvédelmi miniszter úr ismételten felszállt egy helikopterre, – arra az egyre ami még repülni képes  – és egyébként csináltak gyakorlatot igaz, hogy a későbbiekben sem pénz, sem tudás, sem eszköz nem lesz hogy azt folytassák.”

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Hallgasd meg Juhász Ferenc felszólalását (forrás: http://hangtar.radio.hu)

A helyzet talán ennyire drámaian nem vészes, mint azt látni lehetett nemrégiben megosztott fényképeinken azért több helikopter is repülőképes, azonban a felvetést és bajt némileg megerősíteni látszik a Honvédelmi Minisztérium Fegyverzeti és Hadbiztosi Hivatalának 2012. november 27-én délelőtt megjelenő ajánlatkérése melyben keretszerződést kíván kötni a katonai helikopterek 2014-ig történő fenntartására.

Konkrét kezdeményezés legalább már van…

A dokumentum egyébként 2 db Mi-24, 8 db Mi-17, 5 db Mi-8 típusú helikopter fenntartására szól, ami azért egy két kisebb érdekességet rejt.

Mégpedig első sorban azt, hogy kapásból csak két Mi-24-es helikopter kerül szóba, azzal szemben, hogy Hende Csaba honvédelmi miniszter az év elején még egyel több működőképes Mi-24-est ígért 2014-re, mint 2010-ben volt. Ez pedig azért jóval több, mint kettő.

A következő nagy kérdés a 8 darab Mi-17-esben rejlik, ugyanis 1987-ben, majd 1990-ben összesen 7 darab Mi-17-es került Magyarországra és a honvédség üzemeltetésébe… Na de akkor hogy is lesz ebből 8 darab??

Szerencsére a Mi-8-asok darabszámát illetőleg talán nem esett tévedés hiszen a típusból azért jócskán több van/volt a légierő alkalmazásában, viszont meg kell említeni hogy a típus 2014-ben végleg kirepüli össztechnikai üzemidejét!

A meghirdetett keretszerződés jelentkezési határideje igencsak szűkös, ez év december 10-ig kell a feladatok végrehajtására jelentkeznie engedélyekkel és eszközparkkal rendelkező cégnek. Elég érdekes lesz hogy ilyen rövid időn belül hol kerül elő ilyen cég, ugyanis mióta a Dunai Repülőgépgyár megszűnt/átalakult, nagyjavításra Magyarországon belül senkinek nincs jogosultsága. Már pedig erre is szükség lesz… Természetesen nincs kizárva a külföldi cég sem, így azért kicsit nagyobb az esély.

A szűkös határidő, azaz a gyorsított eljárás egyébként nem véletlen, mint fogalmaznak a dokumentumban:

“A helikopterek üzemképessége elérte a kritikus szintet, amely a helikopterek missziós és hazai feladatainak ellátását veszélyezteti.”

Szóval tényleg nagy a baj??

Lehet, hogy nem elég nagy, hiszen a szerződés lehetőséget biztosít a megrendelő számára, hogy a kiírt feladatok közül bármelyiket visszamondja a megkötés után, tehát még koránt sem biztos, hogy minden rendben lesz a későbbiekben. Azért persze reméljük…

Végezetül, fontos az a tény is, hogy ez a szerződés nem korlátozza majd az új típusú helikopterek – legyen az amerikai vagy épp olasz – beszerzését sem.

Összegezve a fejleményeket, úgy tűnik, hogy végre egy olyan konkrét lépés történt annak érdekében, hogy a 2012. december 31-ig üzemidő hosszabbítással rendelkező Mi-24-es harcihelikopterek jövőre is üzemeljenek, valamint a szállítóheikopteres képesség is megmaradjon, ami valóban alátámasztja azt az elvet, miszerint A VASNAK A LEVEGŐBEN A HELYE…

 

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.