Cross Landing 2010. gyakorlat Magyarországon és Romániában

Forrás:www.honvedelem.hu

A két hadsereg közös kutató-mentő és MEDEVAC gyakorlatát rendezték szeptember 1–2. között Magyarországon és Romániában. A Cross Landing 2010. névre keresztelt gyakorlaton egy kitalált légijármű-baleset utáni teendőket gyakorolták a magyar és a román katonák.

Kiképzési repülési feladat végrehajtása közben összeütközött egy Mi–8-as típusú szállító és egy Mi–24-es harci-helikopter a hajdúhadázi Vay Ádám Kiképzőbázis területe fölött. Az MH 86. Szolnok Helikopterbázis állományába tartozó forgószárnyasok éppen a debreceni lövészdandár katonáinak kiképzését segítették, amikor a baleset megtörtént. A harci-helikopter pilótája rádión összeütközést jelentett, majd mindkét gép eltűnt a radarról. A helyszínen tartózkodó külső repülésvezető pedig telefonon felhívta a Veszprémben található Mentéskoordináló Központot és azonnali kutató-menő segítséget kért.

A központ ezt követően rögtön riasztotta a szolnoki bázison 24 órás készenlétben álló kutató-mentő helikoptert, majd a várható sérültek nagy száma miatt – egy érvényes kétoldalú egyezmény értelmében – a román hadsereg légierejének segítségét kérték egészségügyi kiürítés, azaz MEDEVAC feladatokra.

Szerencsére semmiféle valós helikopter baleset nem történt szeptember első napján Hajdúhadház környéken. A fenti szituáció a Cross Landing 2010. névre keresztelt, magyar-román, közös kutató-mentő és MEDEVAC gyakorlat alaphelyzete volt.

Mint azt a honvedelem.hu a helyszínen Daróczi Endre századostól, a kiképzés vezető tisztjétől megtudta: néhány évvel ezelőtt lépett életbe egy kutató-mentő szerződés a Magyar Honvédség és a román haderő között. Ennek értelmében az országok kutató-mentő és MEDEVAC segítséget kérhetnek egymástól, ha a határaik 100–100 kilométeres körzetében olyan légibaleset történik, amely nagy számú sérülttel jár.

A százados hozzátette: a megállapodás szerint, a nemzetek kutató-mentő és egészségügyi szakszemélyzeteinek minden évben szerveznek Cross Landing névre hallgató közös kiképzéseket, amelyeken gyakorolhatják az együttműködést. Emellett pedig tesztelni lehet az úgynevezett riasztási láncot, vagyis azt, hogy miként valósul meg a határon átívelő segítségkérés.

A gyakorlat első napján, Hajdúhadházon, két magyar helikopter balesetét szimulálták. A honvédségi gyakorlótér felett – egészen pontosan az LHD–14-es számú légtérben – történt katasztrófa következtében a forgószárnyasok kényszerleszállást hajtottak végre, ám eközben többen is súlyos sérüléseket szenvedtek. A veszprémi Mentéskoordináló Központ által kiadott riasztást követően a szolnoki helikopterbázison állomásozó Mi–17-es típusú, kutató-mentő helikopter emelkedett a magasba. A segítség a forgószárnyassal alig fél óra alatt a helyszínre ért, és a szakszemélyzet megkezdhette a megjelölt légtér alatti terület – mintegy 50–60 négyzetkilométer – átvizsgálását.

Szerencsére a balesetet szenvedett gépeket rövid idő alatt megtalálták, és landolás után a kutató-mentő személyzet – a két ejtőernyős, valamint a felcser beosztású katona – azonnal nekiláthatott a sérültek osztályozásának, valamint az elsősegélynyújtásnak. Munkájukat nem könnyítette meg a folyamatosan szakadó eső és a késő őszi időjárásra emlékeztető hideg sem. A balesetben egyébként összesen hatan sérültek meg, akadt köztük súlyos láb, szem, valamint végtagsérülés, valamint életveszélyes állapotban lévő égési sérült is. A sérülteket játszó debreceni katonák „előkészítése” már néhány órával a közös gyakorlat kezdete előtt megkezdődött, a maszkírozás pedig annyira jól sikerült, hogy műsebeiket még a leglátványosabb hollywoodi akció és háborús filmek szereplői is megirigyelhették volna…

Daróczi százados kérdésünkre válaszolva elmondta azt is, hogy a gyakorlatba ezúttal nem vonták be az Országos Mentőszolgálatot és az Országos Katasztrófavédelmi Igazgatóságot. A Cross Landing 2010. alapszituációja szerint a mentősök és a tűzoltók azért nem érkeztek ki a kutató-mentő helikopter megérkezése előtt a helyszínre – mint ahogy az egyébként egy éles helyzetben valószínűsíthető lenne –, mert a honvédségi gyakorlótér közelben közúti tömegbaleset történt, s az ottani sérültek ellátása minden erejüket lekötötte.

Így a helikopter-baleset kárhelyének parancsnoka, a kutató-mentő forgószárnyassal érkezett gép első pilótája lett. Balla Tibor őrnagy koordinálta a mentést, valamint a sérültek ellátását is. Szintén ő fogadta a Romániából érkezett két darab IAR–330M típusú, Super Puma helikoptert. A román hadsereg kutató-mentő forgószárnyasai, a riasztás vételét követően, alig több mint egy óra alatt értek állomáshelyükről, Temesvárról Hajdúhadházra. A gépekkel érkező egészségügyi személyzet még be tudott kapcsolódni a sebesültek ellátásába, majd a két román és az egy magyar helikopter a legközelebbi város, azaz Debrecen repülőterére szállította át a sérülteket, akiket itt adtak át az Országos Mentőszolgálat szakembereinek. A Cross Landing 2010. gyakorlat magyar „felvonása” ezzel a mozzanattal ért véget.

Daróczi Endre századostól azonban megtudtuk: a közös kiképzés második napján, a Magyar Honvédség kutató-mentő helikopterének kell átrepülnie Romániába. Vinga nevű település közelében, ugyancsak egy légibaleset sérültjeinek ellátásában kell majd közreműködniük a magyar katonáinak. Várhatóan MEDEVAC feladatokra kérik románok a magyar helikoptert és a rajta tartózkodó személyzetet.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.