Get Adobe Flash player

Warning: include(/home/lhsn/public_html/wp-content/plugins/flash-album-gallery/skins/phantom/settings.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/lhsn/public_html/wp-content/plugins/flash-album-gallery/lib/skinobject.php on line 45

Warning: include(): Failed opening '/home/lhsn/public_html/wp-content/plugins/flash-album-gallery/skins/phantom/settings.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/lib/php') in /home/lhsn/public_html/wp-content/plugins/flash-album-gallery/lib/skinobject.php on line 45

A nyílt titok mától nem titok

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Benedek Levente

Hónapok óta nagy kérdés, és totális bizonytalanság öleli körül a Magyar Honvédség helikopteres képességének, vagy talán képtelenségének problémáját, melyet végre egy áthidaló megoldással sikerült, mondjuk úgy elfogadhatóbbá tenni. Még elfogadhatóbb lett volna, hogyha a “titkos” beszerzést, mely hónapok óta már nem titok a repülős körökben, megfelelő módon kommunikálja a civil szféra felé az illetékes szakközeg…

Lényeg a lényeg, három régi-új Mi-8 T helikopterrel lett gazdagabb a Magyar Honvédség 2014. április 3-án.

A helikoptereket szállító An-124-100 típusú repülőgép reggel 7:30 környékén érkezett meg az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis leszállópályájára, ahonnan nem is ment tovább. Rögtön a pálya közepén megállt, majd a hajtóművek leállítása után megkezdték a gép hatalmas orr részének, egyben a tehertér ajtajának felnyitását, és a rámpa leeresztését.

3

Ekkor már a pálya végéből is jól látható módon – ám még kellő képen rejtve – kivehető volt a repülő óriás “gyomrában” rejtőzködő helikopterek egyike.

A gép körül hirtelen nagy tömeg kerekedett, megérkeztek a kirakodásban segítő magyar katonák, majd nem sokkal később már lassan ereszkedett is le a Ruszlán rámpájáról az első hófehér frissen nagyjavított egykoron civil üzemeltetésű helikopter.

A beszerzést egyébként az indokolta, hogy a tervezett új helikopterek beszerzésére irányuló tender bár elkészült, de nem kerül kiírásra, így az új helikopterek vizionált érkezése is súlyos késésekkel várható, mindaddig, pedig ahogy már weboldalunkon is említettük, a meglévő magyar helikopteres géppark nem bírta volna már üzemidővel, ez pedig több készenléti szolgálat teljes kiesését (pl. Légi Kutató-Mentő Szolgálat) is eredményezte volna, mely nem megengedhető.


Warning: include(/home/lhsn/public_html/wp-content/plugins/flash-album-gallery/skins/phantom/init.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/lhsn/public_html/wp-content/plugins/flash-album-gallery/lib/skinobject.php on line 109

Warning: include(): Failed opening '/home/lhsn/public_html/wp-content/plugins/flash-album-gallery/skins/phantom/init.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/lib/php') in /home/lhsn/public_html/wp-content/plugins/flash-album-gallery/lib/skinobject.php on line 109

A helyzet súlyosságát talán az is jól mutatja, hogy feltételezhetően kormányközi megállapodás keretében pályáztatás nélkül szerezték be a civil körökben üzemeltett frissen nagyjavított helikoptereket a gyártótól egy magyar cég segítő közbenjárásával. Információink szerint a helikopterek új katonai üzemeltetéshez jobban alkalmazkodó festést és több olyan rádió berendezést is kapnak majd a kecskeméti Légijármű Javítóüzemben mely a hazai légialkalmassághoz elengedhetetlenek.

Egyes források beszélnek arról is, hogy a nagyjából 2 milliárd forintos beszerzést nem a honvédség, hanem a magyar állam bonyolította le, ezt talán igazolhatja a Belső Biztonsági Alap hét éves stratégiájában szereplő helikopter-beszerzés is, melyre szintén 2 milliárd forint került elkülönítésre állami költségvetésből. Igaz ebben két helikopter beszerzése szerepel osztott fizetéssel…

A gépek állapotukat tekintve jól nyomon követhetőek, hiszen a civil alkalmazásuk miatt számos weboldalon található róluk információ. Ezek összegzésével úgy tűnik, helikopteres képességet biztosítanak majd az elkövetkezendő 7-8 évre, mely egyben a nagyjavítások közötti időszakot is jelenti. Sajnos a gépek ezt követően valószínűleg össztechnikai üzemidejük miatt kerülnek majd kivonásra, hiszen elérik 35 éves életkorukat. Persze már van lehetőség az össztechnikai üzemidő kiterjesztésére 40 évre, de valószínűleg – és remények szerint – addigra már új modern nyugati helikopterek állnak majd a honvédség rendelkezésére.

_MG_7853

Összességében örömteli pillanat volt a mai nap, hiszen sokak számára további munkát és talán jövőt és levegőben töltött órákat, a civileknek katasztrófahelyzet esetén pedig mentési képességet biztosítanak ezek a gépek, persze csak akkor, ha az üzemeltetésük során megfelelően gondoskodnak a megfelelő alkatrészek pótlásáról…

(A kirakodás ideje alatt a fegyveres légvédelmi készenléti szolgálat Gripen géppárja a zavartalan szolgálatellátás érdekében az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra települt át az AN-124-100 érkezését megelőzően.)

37 Hozzászólás: Három “új” Mi-8T a honvédségnek

  • Aspirin:

    Szerintem ez múlt és nem jövő, mondjuk legalább szép szines

  • Fehér Tamás:

    Sziasztok!

    Nem gondoljátok, hogy lehetnek még ezekkel az állítólag jól dokumentált, OT (oldtimer) rendszámos, ex-civil Minyó helikopterekkel meglepik? Vadkeleten nincs olyan rossz formulár, amit egy kanna vodkával ne lehetne fehérre mosni – másrészt arrafelé a biztonság és az emberélet értéke egészen más, mint a Szabad Világban. A most hozott helikből az 1985-ös gyártásúakat rögtön átnézetném sugárzás-detektorral, nehogy esetleg kiderüljön, hogy csikó korukban már likvidátorként szerepeltek Csernobilban – vagy Majakban vagy bárhol máshol azon a pár millió négyzetkilométeren, ahol súlyosan vegyi-, biológiai- és sugár-szennyezett a Nagy Föld.

    Szumma szummárum, használt weltautóból is a valóban vezetett szervizkönyves példányokat veszi az okos ember, a civilizált Németországból, Ausztriából, Svájcból – nem az olyan szakadt Ladát, amelyiknek krumplinyomóval csinált pedigrét a borsodi nepper…

    Másrészt nem örülök neki, hogy putyinisztán képében ismét egy gonosz és veszélyes diktatúrával boltol kishazánk. Civilizált embernek az is elég gáz, hogy az MH / HM használta tovább a Szaddám Husszein szarintól bűzlő, kurdok vérében fürdő Minyóit.

    Ráadásul minek kellett ehhez mostani veterán-helikopter beszerzéshez egy magyar közvetítő cég? Gondolom, a szokott módi, rokonok rokonainak zsebébe irányítottak profitnak egy csomó pénzt, mert közpénz lesz, köz gép van, köz társaság csak volt…

    Üdv: Fehér Tamás.

    • Kovács János:

      Részben igazad van, de az köztudott, hogy az oroszok az a katonai dolgokban az élen járnak.
      Egy nyugati gép áráról nem is beszélve. Két milliárdért egy használt gép hajtóművét se adják oda.

    • Ancsa Mihály:

      Kedves Tamás! Okoskodsz, de azt hiszem, hogy ennyire buta talán nem vagy, mint amilyennek hozzászólásod alapján tűnsz. A nemzetközi piacot nem lehet összehasonlítani egy privát ügylettel. A magyar nyelv is ismeri azt a szót, hogy reputáció ( jó hírnév ). Aki elveszti a jó hírnevét a nemzetközi piacon az bukott! Ráadásul a magyar honvédségnél nagyon jól beváltak ezek az eszközök, bármit is mondanak a nyugati technológia előtt hasra eső “szakemberek”.

      • Tamás:

        Teljes mértékben egyetértek Ancsa Mihállyal. Az orosz hagitechnika pont az időtállóságáról híres. Ez azt jelenti, hogy az ár-érték arányban bízhatunk (beleszámítva a hazánkban szokásos haver-koma-sógor cége témát). A légihuszárok már jól ismerik ezt a típust így biztonságban tudják üzemeltetni, kis ismerkedés után, az adott példányból a maximumot hozzák majd ki (és ez megmentheti egy koponyaalap törést szenvedett síelőt a mátrában). Ráadásul az orosz gépekben a pilóta kihasználhatja a saját képességeit, érzéke, ösztöne szerepet kap. Egy nyugati gép a technikai eszközökre épül és nem igényli a tehetséget. Egy vérbeli magyar pilótát néhány tekintetben visszafogna, hogy csak azt teheti, amit a gép enged. Értsd: egy modern amcsi vagy német gépen a szoftweres automatika nem engedi, hogy feszegesd a gép hardweres(fizikai) határait; márpedig a mi pilótáinknak ez az “íze” a repülésnek.
        És akkor még a nyilvánvaló anyagi okokról még nem beszéltem.
        A lényeg: számottevő időre biztosítva van a helikopteres képesség, a helikopter pilótáknak a megélhetés és hogy azt csinálják, amihez értenek, mindez elfogadható áron.
        Bár az én véleményem szerint sincs ezzel megoldva a probléme, csak került rá egy ragtapasz, de ez jó ok a pilótáknak az ünneplésre és nem kellene ezt elvenni tőlük. És van ennél égetőbb probléma is hazánkban…

        • Fehér Tamás:

          Üdv!

          > megmentheti egy koponyaalap törést szenvedett síelőt a mátrában

          Erre a célra alkalmatlan a Mi-8/17, lévén egy nagy böszme gép. Légimentésre a kis rotorkörű Twin Ecueril és EC-135/145 gépeket használják, amelyek akár kétsávos úton is leszállhatnak. Minyó csoportos, tömeges mentésre való vagy egy komplett műtő helyszínre vitelére (Medicornak volt ilyen gépe). Egy-két ember mentésére 10 méternél nem nagyobb rotorkörű gép alkalmas.

          > Ráadásul az orosz gépekben a pilóta kihasználhatja a saját képességeit, érzéke, ösztöne szerepet kap.

          Ezt nyugaton úgy mondják, hogy a K-36 katapultülésnek jó a píárja (mivelhogy a keleti gépek a légi bemutatókon menetrendszerűen odaverik magukat a pilóták “ösztönös vitézsége” miatt és ha nincs halott, az csak az utolsó utáni pillanatban is jól működő katapultálásnak tudható be.

          > Egy nyugati gép a technikai eszközökre épül és nem igényli a tehetséget.

          Ezt meg kéne vitatni a héber pilótákkal, ott pl. volt nagyorrú Mirage a kebabos Mirage ellen légiharc, ahol nem a technika döntött.

          > Értsd: egy modern amcsi vagy német gépen a szoftweres automatika nem engedi, hogy feszegesd a gép hardweres(fizikai) határait

          Magyar pilótáink annyit feszegették a MiG-29 határait, hogy 5 év alatt roncstelepre kerültek a széjjel feszegetett gépek… Gripenen is próbálkoztak ilyennel, de ott a számítógépből utólag rájuk bizonyosodott a stikli, kicsit borsón térdepeltek és azóta nem húzzák a 11,5G-t békeidőben a sárkányba. Magyarán a gép az okosabb, mert őt mérnök programozta, aki tudta, hogy mit bír a gép, mit szabad – a pilóta viszont a lányoknak akar imponálni, hogy ha a botkormányt így meg tudta húzni, őket is hogy meg tudná húzni.

          > A lényeg: számottevő időre biztosítva van a helikopteres képesség

          Nem tudhatod. Mindössze három gép, mint flotta nagyon hamar elolvadhat légi és földi kiszolgálási balesetekben, amelyekben sajnos a 40 éves hazai Mi-8/17/24 történelem nem szűkölködött. Mivel a most vett Minyók nagyon öregek és nagyon nem ergonómikusak, nem csak az emberi, de a műszaki hiba kockázata is magas! Európa roncstemetője lettünk, már az amcsik is 1986-os gyártásu helikkel házaltak a itt múlt héten.

          Ráadásul milyen áron jött a 3db ősöreg Minyó? Így Húsvét előtt emlékezzünk meg arról, hogy az Úr Jézust 30 ezüst pénzért árulta el az iskarióti Júdás. De a magyar légierő még ennél is nagyobb cenk, mert ők 3 alumínium helikopterért adták hóhérkézre a Hármashatárhegyet, a főváros, sőt az egész ország legszebb és legsokoldalúbb sportrepülőterét.

          Merthogy a HHH melletti Cenk utcában villalakó a közgépesített Simicskóka tótumfaktum, Orbán padaván Palpatinja. Vajon kinek a Góbé-szárnysuhogástól való nyugalma volt annak az ára, hogy megkapják katonáink azt a 3, egyenként majd 30 éves csotrogány helit? Aki ilyen alkut megkötött, az Ördöggel alkudott meg.

          A sportrepülés végével nem lesz a jövőben katonai pilóta utánpótlás sem. Országszerte nyírják most a sportrepülőtereket, így Húsvétra és nem a birkák! A Trianon utáni francophone megszálláskor nem volt ilyen elnyomás a repülés terén. A magyar légierő a szárnyas jövőnket zabálja fel a mostani vegetálásáért alkudozva.

      • Fab maxi, I wore one today but gave myself razor burn before hand – can never be sure when smallest boy is suddenly going to decide to lift my dress and attempt to hide underneath! (one of his less appealing habits)Have you thought about selling off your blog like Miss Sarah Misfit does? You have a captive and captivated audience here already…x

  • Hegyi Judit:

    Végre ! Az előttem szóló sz..t sem ért a dolgokhoz…az egyik legjobb, megbízható.Reméljük addig működik, mint a régi orosz metrónk..no jó, tudom, túlzás így. Kár, hogy nincs új MIG.-ünk..erről meg Vári-Coca-Gyula jutott eszembe..

  • LHSN.HU:

    Igazság szerint ebben az ügyben nincs igazság… Teljesen mindegy hogy milyen módon, mutyival vagy anélkül, kormányok között vagy civil cég kapcsolataival történt-e bármi is, a lényeg hogy TÖRTÉNT VALAMI!

    Nyilván mindenféle biztonsági ellenőrzések megtörténtek, a műszaki állapotukat felmérik a magyar szakemberek, és ha kell a kisebb hibákat szakszerűen javítják… De tény, ez az a helikopter típus ami szinte bárhogyan elrepül ha van szakember hozzá… Az üzemeltetésük igen kis igényű, nem véletlenül kedvelt típus sok helyen…

    Az is tény hogy ha ezek nem jöttek volna ma meg akkor elbúcsúzhattunk volna a helikopteres képességtől nagyon rövid időn belül… És az áruk? Ahhoz képest nudli amennyit napi szinten elköltenek másra…

    Összességében továbbra is jó döntés volt véleményünk szerint….

  • Zuzmó:

    A Mi-8/17 szállítóhelik az egyik legjobbak sztem. Van hozzá szakember, pilóta. A többi leállítottból is inkább repképessé kéne tenni még párat (amelyiknek van még üzemideje). A tendert a harcikra kéne kiírni, mert harci verzió nélkül semmit nem ér a légierő és a hon védelme.
    De a vezetés mindenféle csinnadratta nélkül csendesen kivezette a 24-es harcikat. EZ ÓRIÁSI HIBA.

    • Tamás:

      Minimum egy tisztitemetés protokolját kellett volna alkalmazni! Felháborító, hogy a katonai vezetés megengedi, hogy egy darab történelem, már-már lélekkel rendelkező gépek, álmok és hivatás legyen az enyészeté megfelelő tiszteletadás nélkül.
      Bezzeg Orsós Viktor táskája múzeumba kerül…

  • robi:

    A lényeg hogy elmozdult jo irányba a helikopteres képesség javitása, kár hogy nem fordul még jo párat a ruszlán. Amikor meghalottam a hangját reggel, azt hittem a nagyvasakért jött ide, de hála hapy finis lett a vége. Egy lájk a döntéshozoknak érte, még ha volt is benne mutyi, kit érdekel, de legalább, jut repidö szolnokon a hajozoknak, legalább elindult valami felfelé csak ne áljon meg.

    • Aspirin:

      Értem, tehát a család Suzuki-ja szerviz előtt áll és egyszerűbb venni helyette egy veterán Trabant-ot mert azon van még 7 év műszaki. Ez a családnak akkor most előrelépés?
      Nekem ez azt jelenti, hogy egy öreg Trabant-al járhatnak még 7 évig, sajnos ebben semmi pozitívumot nem látok.
      De lehet a hajózok már ennek is örülnek.

      • elgabi:

        Ha már autós a hasonlat, akkor nem veterán Trabanthoz hasonlítanám öket, hanem OT-vizsgás youngtimer 123-as kombi Mercihez. Öthengeres szívódízellel. Tudod, amibe befér a család, meg a fél ház, és kimegy a világból, csak a gázolajat kell bele tölteni… A Mi-8 még mindig viszonylag nagy teljesítményü típus(család). Lehet, hogy nincs tele mindenféle elektronikus kütyüvel, mint az NH-90, de nincs is a földhöz szegezve ezek miatt, mint a svédeké, pl. Vagy nem állítja le mindkét hajtómüvet repülés közben, mint az EC-135 FADEC-je…

        • Fehér Tamás:

          > Lehet, hogy nincs tele mindenféle elektronikus kütyüvel

          Ezt például a szír (Asszados) pilótáknak magyarázd, akik a Youtube-on potyognak lefelé. Az elektronikus kütyükkel teli helik ugyanis nem vesznek oda, ha pl. befigyel egy vállról indítható Stinger kályhacső. Az elektronikus kütyük nélküli muszka gépek roncsaival viszont tele van Szíria és Afganisztán is. Vagy pl. az iraki Mil-t sem tudták volna világ csúfjára röptében le-lézerbombázni az amcsik, ha van lézeres besugárzás-jelzője. Az az eset pedig már több mint 20 éve volt.

          Másrészt főleg az elektronikus kütyü-parádé jelenti a különbséget a SAR és a CSAR között.

          Ez a most vett 3db helikopter plusz csillárd forint ráköltése nélkül nem lesz komolyan vehető katonai légijármű – ha pedig elküldjük őket felturbózni a svejkékhez vagy a héberekhez, kifut a naptéri év élettartamuk, mire visszajönnek. Nem két nap szinte nulláról indulva újravezetékezni ekkora sárkányokat, plusz még a különféle “karácsonyfadíszek” szenzorok, rádiók integrációja.

  • Tóth Endre:

    Szerintem ez egy patt-helyzet. Látszólag meg lett oldva egy probléma, bár az is csak ideiglenesen. Nem vagyok orosz ellenes, nem fikázom az orosz technikát sem- De—Ha tetszik, ha nem, ismét hidegháborús helyzet van kilátásban és nem egy oldalon fogunk állni a régi fegyvertársakkal’ Persze tudom, hogy ezek a masinák nem a katonai erőnket növelik igazából, de az alkatrész ellátás befagyasztásával könnyen földhöz ragaszthatók ezek az öreg szitakötők’ Tehát patt!

  • Fehér Tamás:

    Kíváncsi lennék mit érezhettek Kecsón a svéd tanácsadók, mikor leszállt a Ruszlán? Elképzelem, ahogy egész idő alatt rajta ültek a 12 Gripenen a hangárban, nehogy a nagy bálna gyomrából előbújó krími “kis zöld emberkék” elzabrálják valamelyik Pumás gépből az órát. Remélem nem lesz rendszer ebből az “ideiglenesen hazánkban állomásozó” muszkajárásból!

  • Fehér Tamás:

    Helló!

    Kisebb csoda, hogy odatalált Kecsóra az a Ruszlán, mivel a ruszkik fél napra kiütötték maguk alól a Glonass műholdas navigációjukat!

    Elmélet 0 (félhivatalos): Operátor bevodkázva frissítette a keringési pálya adatokat és így sikerült
    Elmélet 1: Az NSA jelezte ezzel a hackeléssel, hogy még mindig ki az úr a háznál
    Elmélet 2: Nem is volt kimaradás, csak a civil jel csatornát bolondították meg szelektíven a ruszkik, nyilván egy közelgő kelet-ukrajnai vörös invázió főpróbájaként
    Elmélet 3: Médiahack lett volna az eset az NCIS tévésorozat előző heti 5×18-as epizódjának reklámozására, csak a PR-ügynökségnél benézték a katolikus és az orthodox naptár közötti eltolódást.

    Üdvözlettel: Fehér Tamás.

  • Tamas Feher:

    Sziasztok!

    Oroszországból oldtimerrel, a “russianplanes.net” saját repgép-rajongói listája szerint:

    Mi-8TB, s/n: 98522375, RA-24530: 1988 óta, gulág-szökevény gép (Jakutföld, Szahalin). Málenkij robot: 2008. évig 11,710 óra, 2013. év végéig 13,198 óra, összesen 26,743 felszállásból. Ez embernek is sok, nemhogy gépnek, főleg egy olyan brutális vidéken, ahol megszokott a mínusz 45-60 C fok… Azt elképzelni sem tudom, hogy miként repülhetett átlag félórás bevetéseket a végtelen hómezőkön? Talán iskolázásra használták?

    Mi-8TB, s/n: (valami)20284, RA-22316: 1985 óta, volt kínai gép is (B-7821). Repült idő: nincs adat, viszont jár hozzá egy “hi-tech” földi kiszolgáló jármű a mellékelt ábra szerint: http://www.airliners.net/photo/0787971/L/ (Fotó komment 2005-ból: It’s not easy to see a Mi-8 still in service today… No comment…)

    Mi-8TB, s/n: 98841201, RA-24132: 1988 óta, Repült idő 2010. év elején: 4222 óra, 5390 felszállásból. Irkutszk környékén és Kelet-Szibériában vitézkedett és a légitársaságánál jól bántak a többi helikopterrel, a mellékelt ábra szerint: http://russianplanes.net/id8103

    Hogy ezt a tripla “alkalmi vételt” miként fogjuk beadni az ICAO-nak, ha tényleg ezekkel a “Made in USSR” verdákkal kellene az egyezményes kutató-mentő keszit adni?

    Üdv: Fehér Tamás.

    • KPeti:

      Szevasz Tamás!

      Gratulálok, egy igazi rosszindulatú, habzó szájú, anti-kelet tudatú, szakmailag zéró hozzászóló vagy.

      Üdv

      KP

      • aspirin:

        Szerintem inkább szakmailag hozzáértô hozzászólás volt! Ezek elavult helikopterek, ez tény, lehet itt szeretni vagy nem szeretni a keleti technikát, de ha a tényeket nézzük ezek a kor színvolát meg sem közelítik. Mûszerezettségük csak VFR repülésre alkalmas, az elektronikai hadviseléshez közük sincsen, semmilyen védelmi rendszerrel nincsenek fölszerelve.
        Ideje lenne megérteni, hogy a mai harcászat számítógrépen zajlik, aki nem követi a fejlôdést az képtelen a harcot felvenni a többi féllel.

        • piratvitorla:

          “Mûszerezettségük csak VFR repülésre alkalmas”

          Már a legalapabb Mi-8 is alkalmas IFR repülésre, ráadásul a legtöbb nyugati típustól eltérően jegesedési körülmények között is!!!

          • aspirin:

            Hát én ezekröl beszéltem. Nem nagyon van bennük ILS, VOR de lehet, hogy van bennük NDB de azzal azért sokra nem mennek.

          • piratvitorla:

            RE: aspirin:
            “Hát én ezekröl beszéltem. Nem nagyon van bennük ILS, VOR de lehet, hogy van bennük NDB de azzal azért sokra nem mennek.”

            Az NDB-vel már teljesen IFR képes a gép… (Az már más dolog, hogy nem igazán modern, de attól még IFR képes…)

          • Aspirin:

            Jó szórakozást kívánok csak NDB-vel ellátott repülőeszközzel részt venni a nemzetközi IFR forgalomban, valamint szerintem nem ICAO IFR certified egyik hazai helikopter sem.

  • Ancsa Mihály:

    Sajnálom, hogy egy teljes mértékben szakmai ( műszaki, gazdaságpolitikai) kérdésben politikailag motivált hozzászólások születnek. Mostmár csak azt várom, hogy Hende Csaba vagy Orbán Viktor neve is megjelenjen a hozzászólások között!

  • […] Honvédség szovjet helikoptereinek üzemidő-kifutását máshogy megakadályozni, mint hogy három eléggé öreg szovjet helikoptert szereztetett be, annak még egy féllábú ólomkatona is feladhatja a leckét. A személyi állomány alacsony […]

  • Feri:

    Szerintem úgyis beépítik majd a szükséges rádiókat és berendezéseket, mielőtt üzembe helyezik őket, nem gondoljátok?

  • Fehér Tamás:

    Sziasztok!

    A kelet-nyugati szomorújáték folytatódik. Az amcsik megirigyelték, hogy a ruszkik 1985-ös oldtimer Minyót tudtak eladni kishazánknak, ezért most ők is házalnak nálunk olyan gépekkel, amelyek csikó korukban még roncsot gyűjthettek a Challenger űrsikló hét hősi halottja után:

    Zord Gábor, MNO, blogja szerint: “Ma az amerikai nagykövetség szervezésében VIP- és sajtórepülésekre került sor a Sikorsky UH-60A és L Black Hawk típusú, 1986-os gyártású helikopterekkel Budapest felett.”

    Valóságos sci-fi, hogy Ezeréves Sólyom fog szolgálni a magyar légierőben! Ez még rosszabb, mint a szakállas vicc, hogyaszondja: Mennyi? 30! Mi 30? Minyó életkora.

    (Nem mondja nekem senki, hogy annyi év szolgálat nem sok, mert minden helikopter rezeg, mint a kocsonya repülés közben és az alu fémnek nincs biztonságos fáradási határa.)

    Nem lehetne meginteni a nagyhatalmakat és venni valamit a lengyel testvérektől? Ők gyártanak Mi-2+++ változatot vagy biztos adnának a helyi, új gyártású UH-60-asaikból 150 év részletfizetésre.

    Üdv: Fehér Tamás.

  • batka:

    “Fehér Tamás”: Nem zavar, hogy hülyét csinálsz magadból (néhány más hozzászólóval együtt)?!
    Ezt itt talán szakmai közösség is olvassa (a bejegyzést biztos, a hozzászólásokat jobb, ha nem)!
    A politikai fejtegetéseid pedig talán verik a szakmaiakat is (erős versenyben).

    Mi nem érthető azon, hogy a három (nagyjavított!) Mi-8-as az alapvető képességek átmentésére érkezett?
    Mit tudtok ti arról, hogy mennyit repülnek mostanában a hajózók repképes gépek hiányában?!
    Itt arról van szó, hogy át tudják-e hidalni a szakadékot, ami a meglévő gépek lejáró üzemideje és a reménybeli új típus -nagyjából 2016-ra várható- érkezése között tátong.
    Most ezzel a három géppel megint van remény – és nyilván nem CSAR-bevetésekre fogják használni Afganisztánban, nem kell ilyesmit számon kérni rajtuk (eszem megáll). Alap gépek, alap feladatokra, amire alkalmasak.

    Szerintem át se fessék, csak nyilván a lajstromot, fordítsák azt a pénzt alkatrészre.

    • Fehér Tamás:

      > Szerintem át se fessék, csak nyilván a lajstromot

      Fehér festésű gép jelentése: civil, ENSZ felhatalmazású békenfenntartó, nemzetközi Vörös Kereszt és Vörös Félhold jelzése alatt dolgozó, vagy pedig H-bombát hordozó légijármű. Szerinted a magyar katonai Mi-8 ezek közül melyik? Úgyhogy festeni kell.

      A narancssárga példány pedig nem a fidesz orientáció miatt volt olyan pingálású, hanem azért, hogy könnyebben megtalálják, ha lepottyan valahol a tajga közepén. (Ámbár Beljenko történetéből az derült ki, hogy arrafelé nem is keresik az eltűnt légijárműveket…) Mindesetre katonai használatú helikopternél nem a könnyű észrevehetőség a fő szempont, tehát festeni kell.

  • Kamovos:

    Forgószárnyas tiszteletem.

    Olvasgattam a hozzá szólásokat.
    Némelyik elég hajmeresztő.

    Azt kellene tudni először is, hogy mik a felhasználási területek ahová szánják a helikoptereket.

    Nézzük sorba.

    Katonai szempontból a NATO-ban nem tartottak igényt a helikoptereinkre.
    Gyakorlatok vannak, de éles bevetésre nem kívánták vinni őket még ” tömegével voltak ” akkor sem.

    Saját katonai felhasználási területünkön a meglévő felszereltségük évtizedeken keresztül megfelelő volt.

    Katasztrófa védelem:
    Ide miért lenne szükség a sok felesleges elektronikai eszközre amit hiányolnak egyesek?

    Mentőszolgálat, sebesült szállítási feladatok:
    Ismételten szükségtelen és feleslege a hiányolt elektronikai eszközök megléte.

    Kutató mentő szolgálat nemzetközi feladat ellátásában:
    Itt megint minek kellenének?

    Ki lövöldöz a helikoptereinkre rakétákkal, kutatómentő, katasztrófa védelmi feladatok, esetleg sebesült szállítás közben kis hazánkban?

    Gondoljuk át ismét, ha nincs NATO igény a helikoptereinkre, (márpedig nincs) háborús feladatok ellátására, de még missziós feladatokra sem, csak hazai felhasználású békeidős feladataink vannak.
    Akkor nem ezekre a feladatokra kellene felkészíteni, felszerelni őket?

    Aztán meg azt is sérelmezem, hogy nem tudnak emberek örül annak amit sikerül végre beszerezni.

    Típus váltás?
    Állom állom édes álom.
    Aztán mire?
    A mi-8-17-171 a egész világ előtt bizonyította, hogy elnyűhetetlen, megbízható üzembiztos típus, mely minden időjárási viszonyok között képes a feladatai ellátására, jelenleg nincs kiváltására alkalmas típus!

    Miért szeretik a típust szerte a világba, és mi miért akarunk egy bevált üzembiztos típust lecserélni?

    Eszméletlen kifogásokkal állnak elő emberek a MI-171 kapcsán és ellene.

    Azt állítják, hogy ez nekünk új típus lenne, és nincsenek rá kiképzett helikoptervezetőink sem műszaki állományunk, ezért az új kiképzés sokba kerülne.
    De akkor azok a csoportok akik Afganisztánban erre, és más típusokra végzik a kiképzést, azok a helikopter vezetőt, műszakiak akik ezen a típuson dolgoznak oktatnak azok nem számítanak idehaza kiképzetteknek a Mi-171-re?

    Magam részéről nagyon örülök az új helikoptereknek.
    A Sárgát mindenképpen átfesteném, de a két fehér tökéletes színű a kutatómentő feladatokra.
    Kár lenne pénzt költeni a teljes átfestésükre.

    Üdv: kamovos

    • piratvitorla:

      Szia Kamovos!

      “Katonai szempontból a NATO-ban nem tartottak igényt a helikoptereinkre.
      Gyakorlatok vannak, de éles bevetésre nem kívánták vinni őket még ” tömegével voltak ” akkor sem.”

      Dehogy nem!!!
      A csehek Mi-171-esei Afganisztánt, míg a lengyelek Mi-8, Mi-17, Mi-24, Sokol gépei Irakot is megjárták…
      A NATO égető helikopteres, illetve légi szállítási problémákkal küzd, igencsak szükség lenne a magyarokra…
      Másrészt a hajózóink jó ideje oktatnak Afganisztánban, mivel erre is nagy szükség van…

      üdv

    • Fehér Tamás:

      > Mentőszolgálat, sebesült szállítási feladatok:
      > Ismételten szükségtelen és feleslege a hiányolt elektronikai eszközök megléte.

      Én még emlékszem arra, hogy a koraszülöttet szállító légimentő Mi-2 valahol Miskolcnál (?) nekiment a megye kb. egyetlen magasabb gyárkéményének és mindenestül szénné égett, mert a pilóták azt gondolták, hogy ők elektronika, FLIR, HUD, radar nélkül is átlátnak a ködön.

      > csak hazai felhasználású békeidős feladataink vannak

      Ezt meg kéne beszélni Blank “Lenin” Izsák hírhedt főkomcsi személyi kóser-szakácsának unokájával, bizonyos Putyin KGB tiszttel (nem vicc), aki épp most egy baromi nagy európai háborút főz nekünk.

    • Aspirin:

      Katasztrófa védelem, Mentőszolgálat, sebesült szállítási feladatok, Kutató mentő szolgálat? “Gondolom” ezeket mindig nappal jó időben kell ellátni pl. egy gép nem zuhanhat le szakadó esőben éjjel, nincsen szükség éjjellátó képességre, műszerekre ezeket a magyar pilóták simán megoldják.
      Nyilván háború sem jöhet mert az elmúlt évszázadban már volt elég és kitört a világbéke. Ha esetleg meg mégis jönne majd gondolom szólnak előre, hogy fel tudjunk készülni rá és a NATO is megvéd majd minket mert hát ezért vagyunk benne.
      Ja mi meg majd veszünk gyorsan az oroszoktól valami tuti kiforrott technikát a 60-as évekből és majd megvédjük az országot.
      Szerintem a magyar légierő áll a legsiralmasabban itt a környéken és ha nem csinálnak vele valamit hamarosan meg is szűnik létezni, ez a tűzoltás jellegű beszerzés is ezt az utat segíti elő…

  • Fehér Tamás:

    Újabb botrányos leleplezés! Ezt írja a HVG:

    http://hvg.hu/itthon/201417_titokzatos_helikopterbeszerzes_a_hmben_lesz

    “Több gyártó kínált szállítóhelikoptereket részben a HM-nél, részben a Miniszterelnökségen érdeklődve, a miskolci székhelyű Borsodi Általános Gépgyár Kft. például a Mi–8-asnál erősebb (korábban Nepálba szánt, de az ottani fizetési nehézségek miatt a gyártó nyakán maradt) új Mi–17-eseket kínált bérletben, 2500 USD órabérért – addig szóló szerződéssel, amíg a tervezett beszerzési tendert nem írják ki. A cégnél a HVG érdeklődésére nem kívántak részleteket elárulni, de arra rábólintottak, hogy tavalyi ajánlatukra, amelyet a tárca a HM Védelemgazdasági Hivatalára szignált, máig nem érkezett válasz.”

    Szóval lehetett volna új és másfélszer olyan erős Mi-17 típus, repült óránként 575 ezerért. Ez még akkor is jó ajánlat, ha az óránkénti kb. 800 liter kerozin fogyasztás ára nem lenne benne. Ehhez képest lettek megvéve a 26-28 éves Mi-8 példányok, amiknek a sárkányában legfeljebb 2000 óra maradt a végső leszerelés előtt és aztán itt maradnak a nyakunkon szobadísznek.

    De hát persze nyertes, az oldtimer helikopter tragacsokat eladó Solar Kft. a Klein “Apró” Antal holdudvarába tartozó cég, amint a HVG megírja. Ezt a főkomcsit épp most tárgyalják a bíróságon 1956. utáni népirtó emberiesség elleni bűntettért – de hát az csak színjáték, úgyis felmentik majd a leviticus bírák, a valóságban pedig Orbán és Gyurcsány kormánya ugyanazt szolgálja. Szegény Szent Korona, mivé ferdült Mária országa!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink




Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.