Először hajtottak végre kiképzési repülést éjjellátó segítségével

Szerző ; Fotó: Benedek Levente

Éjjellátó használatával végrehajtott éjszakai kiképzési repüléseket tartott az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Gripen hajózó állománya 2016. január 25-től kezdődően, két héten át.

Az éjszakai repülések nem számítottak újdonságnak sem a pilóták, sem a földi személyzet számára, különlegességet jelentett azonban a repülések során első alkalommal használt éjjellátó készülék, rövidebb nevén az NVG (Night Vision Googles). A pilóták sisakjára szerelhető AN/AVS-9 amerikai gyártású eszközöket – melyet a svéd légierő pár éve már alkalmaz – a Magyar Légierő, 2015 decemberében szerezte be és most az éjszakai repülések során kezdték el élesben tesztelni.

A technika segítségével a pilóták képesek minimális szórt fény érzékelésével, annak felerősítésével feladatot végrehajtani, kismagasságú navigációs repülések során. A kéthetes képzés során két körben 3-3 gép – 1 tartalék – hajtott végre feladatokat napnyugtával kezdődően. A gépek előkészítését, külön zónában hajtották végre a műszaki katonák, a szokásos műveletek végrehajtása után érkeztek a pilóták,  az NVG sisakjaikon már távolról is jól kivehető volt.

Sajnos nem volt lehetőség a feladatról visszaérkező pilótákat megkérdezni tapasztalataikról, ugyanakkor korábbi személyes tapasztalataink alapján – 2012-ben majdnem ugyanilyen (ANVIS-9) éjjellátók használatával repülhettünk az MH Pápa Bázisrepülőtéren a 705-ös oldalszámú Mi-17-es szállítóhelikopter fedélzetén – elmondható: nem lehet könnyű egy ilyen eszközön keresztül egy kisméterű pilótafülkébe zárva elrugaszkodni a biztos talajtól. Az emberi szem körülbelül 160-170 fokos periférikus látásra képes, ami a térbeli mozgásunk, valamint a környezet térbeli változásának észlelésében nagyon sokat segít.

A szemüveg ennél szűkebb látómezővel üzemel, mondhatni használatakor igen szűk csőlátásunk lesz. Ezen szűk csövön beérkező információkból kell megtanulniuk a pilótáknak repülni a Gripent, kialakítani maguknak nagyjából ugyanazt az érzést, mint nappali repülésnél. Mindezt és a térlátást tovább nehezíti, hogy mindent zöld színben látnak, ezen tények olvasatában pedig próbálja meg az olvasó elképzelni milyen is lehet, az eszköz segítségével repülni…

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.