Íme az első képek a honvédség régi-új Mi-8T helikopteréről
Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: LHSN.HU
Mint előző cikkünkben megírtuk megkapták magyar tereptarka festésüket az április 3-án érkező frissen nagyjavított Mi-8T szállítóhelikopterek, mi több az első már meg is érkezett az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repülőterére.
Nem sokáig tétlenkedtek, mint szerkesztőségünk megtudta a kecskeméti Légijármű Javítóüzem feladata a mielőbbi üzembe helyezés volt. Első körben csak a legszükségesebb katonai rádióberendezéseket szerelték, be valamint megkezdték a gépek magyar álcázó festésének felvitelét.
Az szükséges hatósági engedélyeztetések és berepülések után a gépek megkapták lajstromszámukat is, így a légierő a 3301 ; 3304; 3305-ös oldalszámú helikopterekkel bővült. Ezek közül a 3304-es repült át tegnap Szolnokra, miután minden hivatalos ügyintézés és berepülés rendben zajlott. A Helikopter Bázis pedig egyből használatba is vette a gépet, mi több már az első ejtőernyős ugrásokat is végrehajtották a 3304-es oldalszámú helikopterből.
Bár a „csipkebogyók” (HIP) civil gépként érkeztek, de kiderült kettőn gyárilag megtalálható a pilonok rögzítési pontjai, melyekre civil alkalmazás során póttartályokat és speciális berendezéseket is szerelhetnek, katonai alkalmazás során viszont egyéb más fegyverzeti berendezések beépítésével akár bombavetésre, és irányított rakéta indítására is alkalmassá tehető.
Még akár ezeket is felszerelhetik rájuk, ugyanis a helikopterek nem sokat időznek majd a szolnoki bázisrepülőtéren. Úgy tudjuk mindhárom gép rendszerbe állítását követően egyesével fognak újból áttelepülni a Légijármű Javítóüzembe további munkálatok elvégzése céljából, mint például az elavultabb SZARPP adatrögzítő a Magyar Honvédségben használatos modernebb változatára az úgynevezett SZIROM-ra történő cseréje végett.
Érdekesség, hogy két helikopteren BUR 1-2 típusú adatrögzítők (fekete doboz) van beépítve, ezeket a rendszereket nem cserélik le.
Miután hivatalosan a kutató-mentő készültség kiesés nélküli biztosítása érdekében vált szükségessé ez a gyors áthidaló beszerzés, így megemlítendő még az is, hogy a nyilvánosságra került képek alapján megállapítható, hogy a helikopterek nagyobb teherbírású csörlővel vannak már felszerelve, ellentétben a régi Mi-8-asok 150 kilogrammos terhelhetőségű csörlőjével – a kihajtható gém teherbírása miatt -, ami nagyban segítheti és biztonságosabbá teszi az esetleges mentési feladatokat.