Mi történt ebben az évben?

Szerző ; Fotó : LHSN.HU

Ismét vége van egy évnek, így mint azt már megszokhattátok idén is megpróbáljuk összegezni mi is történ az elmúlt hónapokban, 2014-ben. Mi minden történt a magyar katonai helikopteres repülés világában, milyen eredményeket ért el „Borz” Helikopteres Hagyományőrző Egyesületünk. Izgalmakból most sem szenvedtünk hiányt, hol egy-egy pozitív előrelépésre vártunk, hol pedig azon reménykedtünk, hogy legalább ne visszafelé haladjunk dolgainkban. Ez a kettősség pedig nem csak egyesületünket, szerkesztőségünket jellemezte, hanem a magyar katonai helikopteres repülés világát is.

Kezdjük rögtön a legelején. Miután végre Hende Csaba beismerte 2014. februárjában, hogy a magyar harcihelikopteres képességet nem mentették meg, a még 2013-ban, összpárti konszenzussal beígért helikopterek beszerzésére irányuló tenderkiírás is teljesen elcsúszott – vagy maradt el teljes egészében?? – a 2014. áprilisi kormányválasztások miatt. Most már beismert tény, ami akkor még kínos adat volt, a Magyar Honvédség helikopteres képessége súlyos hiányosságokkal küzdött, ami persze nem egy újkeletű probléma volt, hiszen évekre visszamenőleg már elő-előkerült ez a témakör.

_MG_7853

A katona-politikai döntéshozók a kialakult helyzetet az elmaradó beszerzési tender következtében, egészen különleges, ez idáig példanélküli megoldással igyekeztek orvosolni, melynek eredményeként áprilisban három nagyjavított régi-új Mi-8T szállítóhelikopter landolt egy An-124-es óriásgép gyomrában a kecskeméti repülőtéren, sokak nagy meglepetésére. Néhány hónappal később pedig már rendszerbe is álltak a gépek, miután a Légijármű Javítóüzemben nem csak megkapták a hazai repüléshez szükséges dokumentációkat, de civil „bundájuk” helyett a magyar katonai tereptarka festést is rápingálták a szakemberek. Eső nyilvános szereplése a „régi-új” minyóknak, május 24-én volt a Szolnoki családi Napon.

Hatalmas Amerikai-Holland kontingens érkezett szintén áprilisban egy hadgyakorlat keretében hazánkba, Apache és Chinnok helikopterek armadája települt a Bakonyba, nekünk pedig külön öröm volt, hogy mindez alig pár percre Veszprémtől, oldalunk „központjától” történt a Magyar Honvédség központi lőterén. Portálunk rendszeres olvasói talán emlékeznek még arra is, hogy nem volt zökkenőmentes a helikopterek tevékenykedésének megörökítése, hála az igazán serényen dolgukat végző fegyveres biztonsági őrségnek, és a hatáskörükből erőfitogtatás kedvéért kilépő katonai rendészeknek köszönhetően. 😀 Minden esetre, szerencsére a HM Sajtóiroda segítségével a hazai szaksajtó és hírportálok egy alkalommal – így mi is – meg tudtuk közelebbről nézni a gyakorlatozó holland helikoptereseket, hogy aztán hírt adhassunk a térségben megnövekedett helikopteres jelenlét okáról.

20140407-DSC_0204

Meg kell említenünk azt is, ha már 2014-ről beszélünk, hogy régen nem látott helikopterek kerültek újra a „sorállományba” ezzel is bővítve a hazai helikopter flotta létszámát. Hogy miként sikerült újra működésre bírni több nagyjavításra váró szállítóhelikoptert is, arra sajnos nem sikerült publikus forrásokból magyarázatot találnunk, de tény, hogy a rövid időn belül különböző eseményeken és gyakorlatokon feltűnő 6-7 különböző oldalszámú helikopter akkora port kavart az addigi állóvízhez képest, hogy szinte az összes hazai szakportál megemlítette, mennyire érezhető a fellendülés, tekintettel arra, hogy az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis saját feladatain túl hány alakulatnak (pl. MH 25/88. KVZ, MH 34. KMZ, MH 5/62) biztosít még légimozgékonyságot. A szakújságírók kiemelték a több gép több lehetőség, több idő a hazai gyakorlatokra és a külföldi kiküldetések felkészülésére, nem beszélve a hazai kutató-mentő képesség zavartalan ellátásáról. Mindez szép és jó, csak sajnos ideiglenes, és újabb aggodalmakra adhat okot, mivel továbbra sincs beszerzési tenderkiírás. Igaz vannak már komolyabb előrelépések, mint pl. az Airbus Helicopters szolnoki zártkörű dinamikus bemutatója a szakembereknek.

1006092_901423343216121_3026503075645143603_n

Röviden a gyakoraltokról:

Megrendezésre került egy átfogó kutató-mentő gyakorlat, ahol a Katasztrófavédelem mentő, tűzoltó és rendőri erők négy keréken és forgószárnyakon is részt vettek a szimulált mentési feladatokban, ahogy a pápai katonai kutató-mentő helikopter is. Az MH 25/88. Könnyű Vegyes Zászlóalj 21 éves évfordulóján bemutatott földi-légi-vízi gyakorlatán bizonyosságot szerezhettünk, hogy a szolnoki 88-asok igen sokoldalú képességet jelentenek a honvédségen belül és felkészültek. Augusztusban látványelemként ismét megrendezésre került Szolnokon a 20-i ünnepi vízi és légiparádé, a honvédség képesség-bemutatójával megkoronázva. Megrendezték idén a COOPERATIVE SAREX 2014 nemzetközi kutató-mentő gyakorlatot Pápán és volt egy KÖZÖS FELLÉPÉS 2014 hadgyakorlat is, az év legnagyobb eseményként, ami heteken keresztül „lekötötte” a bakonyi lőteret és stábunkat is, hisz több alkalommal vettünk részt több különálló egyéni gyakorlatként is számon tartott (SZÁRNYALÓ PEGAZUS, BÁTOR HARCOS 2014, IRON CAT 2014, STRONG WILL 2014, BOCSKAI TÜZE 2014/2, REJTETT PORTYA 2014, LEVEGŐ – FÖLD ÉLESLÖVÉSZET, V4 EU Harccsoport) földi és légi eseményeken, mi több éjszakai lövészeten is fotózhattunk és népszerűsíthettük portálunkon a magyar katonákat.

20140829-DSC_0187

Project 110161 helikoptermentő kezdeményezésünk, több nehézségen esett át 2014-ben. Volt egy időközi költözése a madarunknak, mely magas költségekkel járt, ez alapjában megbélyegezte a további éves előrelépéseket, de még így is sikerült újabb alkatrészeket beszereznünk, sőt a gép levágott faroktartójának visszaszerzésére is találtunk módot és anyagi forrásokat, még úgy is hogy egyesületünk támogatottsága is igen csekély. Becsülendő azonban azoknak az embereknek a segítsége, akik két kezükkel vagy más nem anyagi juttatással segítették projektünk előrehaladását. A gép további „fejlődése” áttolódik 2015-re, egy megújult stábbal, új célkitűzéssel melyről jövőre fogunk részletesebben beszámolni.

Még fontos megemlíteni, hogy Pápán a Repülésbiztosító Század lelkes tagjai, felbátorodva az elkészült, kiállítási célból teljesen felújított 109-es oldalszámú Mi-24 D helikopterük sikerén, belevágtak a 130-as oldalszámú Mi-8 T szállítóhelikopterük hasonló célú felújításába. Stábunk az év elején számolt be a folyamat kezdeti lépéseiről és mivel technikai okok miatt a 130-as előrehaladása csak az elmúlt hetekben indult meg ismét, jövő év elején első utunk az MH Pápa Bázisrepülőtérre vezet majd – amennyiben megkapjuk a szükséges engedélyeket – hogy reményeink szerint látványos fotó valamint videó sorozatban bemutathassuk hol tart és milyen nehézségekkel küzd a felújítás.

1623967_769334573108860_1390429571_o-2

Szolnokhoz köthető év végi hír még az is, hogy hivatalosan idén december 31-én véget ér a Mi-17 Légi Tanácsadó Csoport (AAT) mentortevékenysége a magyarok részéről, ezzel véget ér egy korszak, hisz az Amerikai és a Cseh mentorok mellett a szolnoki katonák is kivették részüket az Afgán Légierő fejlődésében-kiképzésében az elmúlt jó néhány évben, emellett felbecsülhetetlen értékű tapasztalatokkal gazdagodhattak a magyar helikopteres szakemberek.

Zárszóként, szeretnénk megköszönni az idei évre olvasóink figyelmét, szakmai és megfigyelői hozzászólását, véleményét. Szeretnénk köszönetet mondani továbbá az HM Sajtóiroda, az MH ÖHP és a különböző alakulatok sajtós kollégái által, cikkeink létrejöttéhez nyújtott segítségért, végül pedig kívánunk Sikerekben Gazdag, Boldog Új Évet minden olvasónknak, valamennyi Honvédnek – legyen bármilyen beosztásban – itthon és külföldön egyaránt. Honestas, virtus, rectitudo!

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.