40 helikopter, 1200 katona, köztük a magyarok is…
Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Internet & MH 86. SZHB
Kicsivel több, mint egy hete megkezdődött az „Italian Blade 2015” elnevezésű helikopteres gyakorlat 2015. június 22-én, az olaszországi Viterbo repülőterén és annak vonzáskörzetében, az EDA (European Defence Agency) „helikopter gyakorlat-program” kereteiben, mely egészen július 3-ig tart, magyar helikopteresek részvételével.
A feladatok végrehajtására összesen hét különböző nemzet mintegy 40 helikopterének bevonásával és több, mint 1200 fős személyi állományával kerül sor, Magyarországot pedig az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis 701-es oldalszámú Mi-17-es szállítóhelikoptere és személyzete, valamint az MH Összhaderőnemi Parancsnokság képviseli. Az elmúlt hetek során a helikopter személyzetek munkáját nemzetközi mentor csoport segítette és segíti, emellett ellenőrzi is őket a tervezés fázisától egészen a végrehajtásig.
A gyakorlat kifejezett célja, hogy egy realisztikus környezetben adjon lehetőséget a nemzetközi személyzeteknek a közös munkára, az eljárások egységesítésére – a dinamikusan változó harcászati szituációk megoldása során.
A magyar csapat az első két bevetésének során először a külső súlyos teherszállítási képességgel, majd külföldi szakasz szállításával támogatta a harcászati műveletet, sőt a második bevetés során magyar pilóta volt egy 16 helikoptert és 150 főt tartalmazó kötelék parancsnoka. Természetesen ekkor kiemelt figyelemmel kísérte a nemzetközi mentorcsoport a magyarok munkáját és végül a csapat teljesítménye széles körben aratott elismerést!
A kéthetes gyakorlat első hetén már túl vannak a szolnoki helikopteresek, ez idő alatt gőzerővel folytak a kiképzési és közös műveleti repülések, a csapat pedig csupa pozitív tapasztalattal gazdagodott, mely tapasztalatok a jövőbeli feladatvégrehajtásokon túl, a program 2017-ben, Magyarországon megrendezett mozzanata során is jól hasznosíthatóak lesznek.
– Klasszikus szállítóhelikopteres feladatokat kapott a kontingens, melyek sikeres végrehajtásához a hajózó-, műszaki-, JTAC és a gyakorlat tervező állomány tökéletesen összehangolt munkájára volt szükség. – fogalmaznak a résztvevők.
A srácok elmondták – a napok hosszúra nyúlnak, hiszen a délelőtt kiképzési repülésen résztvevő személyzet délután belefog abba a 24 órás tervezési feladatba, melyet másnap délután repülnek le – nemzetközi kötelékben (esetenként 15-20 helikopter bevonásával). A nemzetközi személyzetek között nagyon jó az együttműködés, a magyar kontingens hiába csak 1db Mi-17-essel van jelen, az olasz törzs a magyarokat az egyik legmegbízhatóbb láncszemnek tartja! –
A magyar katonákon kívül Ausztria (4xAB212), Belgium (4xA109), Csehország (3xMi-24), Németország (4xUH-1D ; 4xNH90 ; 1xCH53), Olaszország (4xA129 ; 2xCH-47 ; 2xMerlin ; 4xNH90 ; 4xAB212) és Szlovénia (1xAS532) vesz részt a gyakorlaton.