Szépen haladnak a helikopter felújítási munkálatai

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó – Videó: Benedek Levente

Mint arról korábban beszámoltunk az MH Pápa Bázisrepülőtér Repülésbiztosító Századának tagjai nagy fába vágták fejszéjüket. Céljuk az egykoron az MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezred parancsnoki épülete elé kiállított 109-es oldalszámú Mi-24 D harcihelikopter – mely az alakulat megszűnésekor került Pápára – nagyjavítási szintű felújítása, azonban kizárólag csak statikus bemutatási célból, ugyanis a helikopter már régen kirepülte az össztechnikai üzemidejét.

A projekt kezdetekor 2012 májusában megtekintettük és bemutattuk a teljesen szétszedett helikoptert, melyet a század tagjai szabadidejükben „építgetnek – szépítgetnek”, ezzel is még mélyebb ismereteket és szakmai tapasztalatot szerezve munkájukhoz. Mivel egy rendszerből kivont hatástalanított helikopteren dolgoznak, így nem szükségesek különböző jogosultságok a munkálatok elvégzéséhez, ez által kitekinthetnek a katonák saját napi munkakörükből, melyben csak a helikopterek üzemeltetését, karbantartását végzik és egy olyan szintű projekten dolgozhatnak, mintha ők végeznék el az ipari nagyjavítás folyamatát (ehhez jobban szét kell bontani a helikoptert).

A gép májusban még igencsak romos állapotban volt, azonban 2012. augusztus 9-én, mikor ismét megtekintettük a munkálatokat, már a megújulás jelei mutatkoztak a „vason”.

Az elmúlt 2-3 hónap alatt egyrészt rengeteg hiányzó alkatrész került beszerzésre, másrészt pedig elkészült a helikoptervezetői és fegyverzeti operátori fülke. A fülkék teljes festésen estek át, pótolva és beépítve lettek a szükséges fedélzeti műszerek berendezések.

Ott jártunkkor is javában folytak a munkálatok, nem sokkal érkezésünk előtt fejeződött be a DUASZ jeladó tartórúdjának és a 9M17P Falanga irányított rakéta vezérlőantennájának gittelési folyamata, valamint maga a DUASZ jeladó behelyezése. Végéhez közeledik a farokrotor agyának felújítása is, a külső festése már megtörtént, jelenleg az összeszerelési munkálatai folynak. Ugyan így végleges festést kapott a Mi-24-es VR-24 típusú főreduktora, valamint alapozó festést kapott a forgószárny agy egy része és több kisebb alkatrész is.

Ugyan mindez kevésnek tűnhet és kérdezhetnénk, hogy csak ennyi készült el két hónap alatt? De azért jobban szemügyre véve a fülkéket, az alkatrészeket bizony láthatjuk, hogy mennyi berendezés, csavar, visszajelző lámpa, szigetelés stb. találhatóak meg és végiggondolva, hogy mennyi időt vehetnek el ezek szakszerű szét és összeszerelési, valamint felújítási munkálatai, láthatjuk, hogy igenis szép teljesítmény ez a pápai repülésbiztosítók kis csapatától.

A beszerzett alkatrészek között szerepel többek között négy darab UB-32-57 rakétablokk, különböző műszerek, a hatástalanítási munkálatok befejeztével pedig most már biztosan érkezik a helikopter négycsövű 9A624 típusú 12.7 mm-es géppuskája is.

A pápai repülőtérre érkeztek a helikopter eredeti dokumentációi (formulárok és passzportok) melyek tartalmazzák a Mi-24-es üzemben tartási éveinek teljes szakszerű dokumentálását, a helikopter összesen lerepült óráit, leszállásainak számait, valamint a selejtezés és végleges hatástalanítási munkálatainak időpontjait is.

A munkálatok persze még korántsem közelednek a végéhez, a hajtómű és reduktortér, valamint a rádióstér kritikán aluli állapotban van. A helikopter 2005-ös végleges hatástalanítási munkálatainak elvégzésekor a szakemberek semmit sem kíméltek és semmire sem ügyeltek. Mindenütt levágott vezetékek és a különböző tartályok feltöltésére használt fűrészpor és purhab maradványok. Ezeket a későbbiek folyamán majd eltávolítják a pápai srácok.

A helikopterre teljes külső festés is vár még, ennek előkészítő munkálatai szeptember – október környékén kezdődnek majd el jelen állás szerint. A harcihelikopter az eredeti orosz gyári festést kapja majd.

És végül, de nem utolsó sorban egy modernizáció is beépítésre kerül a helikopterbe. A műszerek megvilágítása és a visszajelző lámpák LED-es megvilágítást kapnak, ennek tervezését és kivitelezését is a pápai szakemberek végzik majd.

Nem szabad elfeledkezni az alakulat parancsnokáról Gangler László alezredesről és a Repülésbiztosító Század parancsnokáról Gyöngyös Gábor századosról sem, hiszen az ő támogatásuk nélkül mindez nem valósulhatna meg.

További eredményes munkát és kitartást kívánunk a csapat tagjainak és ígérjük, a későbbiekben ismét ellátogatunk majd hozzájuk, hogy munkájukról hírt adhassunk.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.