A nagyjavítás mellett a helikopterek bevethetősége is javul?

Szerző: Balogh Ákos , Benedek Levente ; Fotó: lznamest.army.cz , LHSN.HU archív

A Mi-24-es harcihelikopterek éjjellátó képességeivel ismerkedett az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis delegációja a csehországi 22. Helikopter Bázison.

A Koller József dandártábornok, bázisparancsnok által vezetett csoport még január 15-én járt cseh kollégáiknál Náměšť nad Oslavouban, derül ki a cseh alakulat hivatalos honlapjáról, mely látogatás célja a tapasztalatszerzés volt, méghozzá az ottani Mi-35-ös helikopterek éjszakai repülő képessége kapcsán.

A látogatásra érkező magyar helikopteres állományt az alakulat parancsnoka, Peter Čepelka ezredes fogadta, aki lehetőséget biztosított a náluk repüléseken és kiképzéseken használatos Night Vision Goggles (NVG), azaz éjjellátó szemüvegekkel való megismerkedésre. Mint az a cikkben olvasható, a látogatás apropóját az adta, hogy a magyar fél az év közepén nagyjavításról visszatérő Mi-24-es harcihelikoptereinek képességét szeretné kiterjeszteni az éjszakai NVG-vel történő repülésekre is.

Az alakulatnál eltöltött idő során a magyarok megtekintették a 223. Repülőgép Javító Századot is, ahol a századparancsnok bemutatta a század struktúráját és feladatait.

Koller József dandártábornok a találkozón kezdeményezte a cseh féllel való együttműködést a repülésbiztonság területén, megköszönte Peter Čepelka ezredesnek a vendéglátást, és egyben meghívta az alakulatot egy szolnoki látogatásra, a folyamatos együttműködés bizonyítékaként. A két fél ugyanis az elmúlt években több alkalommal a horvátországi Zadarban készült fel közösen az afganisztáni AAT és RSM missziókra.

Nem ez az első utalás arra, hogy a hazai harcihelikopteres képesség a visszatérésen túl, bevethetőségében és harcképességében is javulna, korábban már írtunk arról, hogy a szolnoki bázis parancsnoka elmondta, fekete és részben modernizált helikopterek érkeznek vissza az oroszországi nagyjavításról.

Az éjjellátó képesség egyébként a helikopterek önvédelmi képességén túl mára talán az egyik olyan képesség mely nélkülözhetetlen az éjszakai repülések, műveleti feladatok során.

A Magyar Honvédség helikopteresei egyébként korábban már rendelkeztek ezzel a képességgel igaz a Mi-17-es szállítóhelikoptereken, de az már évek óta nem áll rendelkezésre, miután a helikopterek üzemideje lejárt. Hogy a most újból nagyjavított szállítóhelikoptereken mikor állítják vissza ezt az azóta semmivé lett képességet azt egyelőre nem tudni…

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.