Szimulátoros képzésen a magyar helikopteresek

Fordítás: Balogh Ákos ; Forrás: army.cz

9Egy egyszerű navigációs útvonalrepülés pillanatok alatt drámaian meg tud változni. Hirtelen felvillan a Mi-171S helikopter pilótája előtt egy piros meghibásodást jelző tabló, majd a fedélzeti rendszer hangjelzése is figyelmeztet: „tűz a hajtóműben”! Lassanként sűrű füst kezd beáramlani a pilótafülkébe, a cseh horvát és magyar személyzetnek azonnal cselekednie kell. Bár szinte ugyan ez történik a valóságban is repülés közbeni meghibásodás esetén, most szerencsére csak a földön egy helikopter szimulátorban történt mindez egy csehországi kiképzőközpontban.

Immáron negyedik alkalommal ad helyet Csehországban az ostravai Mošnov repülőtéren működő Helicopter Training Point (Helikopteres Kiképző Központ) az Afganisztánba készülő cseh, horvát és magyar helikopterpilóták számára rendezett Pre-Deployment Training Course-nak, azaz előzetes missziós felkészítésnek Mi-171S szállítóhelikopter típusra.

2

Az itt felkészítésen résztvevő személyzetek hamarosan Afganisztánba indulnak, ahol feladatuk az Afgán Légierő szakembereinek mentorálása lesz. A magyar fél katonái a már jól ismert MH Mi–17 Légi Tanácsadó Csoport (AAT) 7. váltásaként települnek majd ki.

7

„Az ittlévők kitelepülése várhatóan ez év második felében történik meg.” – fogalmaz Petr Čepelka ezredes a cseh honvédség egyik szakembere, majd hozzáteszi a nemzetközi felkészítési folyamat rendkívül hatékony és jelentősen hozzájárul az afgán missziók sikerességéhez.

Az első ilyen kiképzés körülbelül egy éve zajlott le, jelenleg pedig még hatot terveznek.

6

A mostani akárcsak az előző három két részből áll. Ötvenórányi szimulátoros képzésből, mely különböző rendszerek alkalmazásából és szimulált küldetések, különböző bonyolult helyzetek megoldásának végrehajtásából áll, valamint egy kéthetes horvátországi valós repülési feladatok végrehajtásából a Horvát Légierő Bázisán Zadar közelében, magashegyi, homokos és tenger fölötti domborzati körülmények között. Itt az erőfeszítések és feladatok gyakorlatilag majdnem megegyeznek az afganisztáni viszonyokkal, ezzel is segítve a felkészülést.4

A napokban zajló szimulátoros képzés során a szakemberek egy eredeti helikopterből átalakított szimulátorban repülnek, melyben minden műszer, kapcsoló és berendezés „él” így tökéletesen átélhetőek, tapasztalhatóak, a különböző meghibásodások, vészhelyzeti eljárások. De kiválóan bemutatható a helikopter bizonyos időjárási körülmények közötti repülési paramétereinek megváltozása, mint például a magashegyi domborzat, a magas hőmérséklet, rossz látótávolság, a fel és leszállások során felkavart por okozta „vakság” sajátosságai. A felkészüléseket tapasztalt és műveletei területeken szolgált helikopteres szakemberekből álló oktatócsoport irányítja, folyamatosan az aktuális missziós körülményekhez igazítva.

8

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.