Nem biztosított a téli tárolásuk a pápai repülőtéren
Szerző ; Fotó: Balogh Ákos
Információink szerint a kecskeméti repülőtér elhúzódó fejlesztése, felújítása miatt nem tudnak hazaköltözni a jelenleg Pápán állomásozó vadászgépek, ott pedig nem biztosított a téli időszakban az üzemeltetési előírásoknak megfelelő tárolásuk és üzemeltetésük.
Mobilhangárt is vásároltak, mégis szabad ég alatt állnak a készenléti szolgálatot ellátó JAS-39 Gripen vadászgépek az MH Pápa Bázisrepülőtéren, de a többi repülőgép tárolása is nehézségekbe ütközik, ugyanis a Repülést Biztosító Század hangárjába nem fér be az összes gép, azok az egykori vasbeton hűtés, fűtés nélküli repülőgép-fedezékekben állnak, amikor épp nincs repülés.
A kecskeméti repülőtér felújítása információink szerint nem halad a terveknek megfelelően, a futópálya felületének felújítása sem készült még el, ez jól látható az Airportal.hu oldalon októberben megjelent An-26-os kiképzési repülésről készített videón is, emellett pedig úgy tudjuk, a műszeres leszállító rendszer vezetékeit is megsértették a repülőtéren dolgozó földmunkagépek, így nem tudnak hazaköltözni a vadászgépek.
A Gripenek viszont számos érzékeny elektronikus, számítógépes rendszerrel vannak felszerelve, emellett sárkány felépítésük is számos kompozit elemet is tartalmaz, melyek érzékennyé teszik a repülőgépet a ridegtartásra. A szakemberek szerint +5 , +7 fok körüli minimális hőmérséklet szükséges a tárolásukhoz fedett helyen, hogy elkerüljék a nem megfelelő tárolásból eredő meghibásodásokat. A kedvezőtlen klimatikus körülmények esetén a szabadtéri tárolás következtében pedig a sárkányszerkezetben korróziós folyamatok jöhetnek létre, amik a későbbiekben a biztonságos üzemeltetést, repülést veszélyeztetik.
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren, nem csak a megfelelően vízszigetelt, hűthető, fűthető hangár a kevés, de a repülőtér „magyar oldalán” a szabályoknak megfelelő jégtelenítés sem biztosított téli időszakban, ugyanis a jégtelenítő folyadék veszélyes anyag, amit megfelelő csatornarendszerben csak a repülőtér déli végén, a C-17-es repülőgépek állóhelyeinél tudnak zárt tárolóba vezetni.
A SAAB-tól nemrégiben megvásárolt mobilhangár egy mobil javító képesség, mely gyári paraméterek szerint 37 méter hosszú, legalább két repülőt tudnak benne egyszerre javítani, vagy pedig négyet tárolni, az viszont már alapból nem szerepelt a hangár képességeiben, hogy azokban a Gripeneket be is lehet indítani, ezért azok alkalmatlanok a készültségi gépek tárolására. A Gripenek indító hajtóműveinek gázelvezetői felfelé fújják a forró gázokat, ezek elvezetése nem biztosított a mobil hangárban így a hajtómű indítása sem lehetséges bennük.
Ha számba vesszük a megfelelő tároló helyek mennyiségét a pápai repülőtéren, úgy, hogy közben repülési üzem is zajlik, számításaink szerint a mobil hangárral együtt megközelítőleg nyolc-kilenc repülőgép tárolható az előírásoknak megfelelően, így joggal kezdhetünk el aggódni a magyar vadászgépekért és pilótáikért, ha nem tudnak a hideg időjárás beállta előtt hazaköltözni, vagy nem alakítanak ki megfelelő tároló helyeket a gépek számára…