Get Adobe Flash player

Nem cserélik le az orosz helikoptereket?

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: lhsn.hu archív

Az elmúlt hetekben napvilágot látott hírek szerint egyre borítékolhatóbbnak tűnik, hogy nem cserélik le a honvédség kiöregedő orosz típusú helikopterflottáját. Esetleg bővítésre is számíthatunk?

Nagyjavításra küldtek négy Mi-17-es szállítóhelikoptert 2016-ban, leszállítórendszert szereznek be a Mi-8/17 típusú helikopterekhez, pályázatot írtak ki helikopter szimulátor beszerzésére, másod helikoptervezetői képzést indítottak Mi-8/17 típusú helikopterekre, mindez egy sor nyilvánosságra került információ az elmúlt hetekből, mely hosszú távú következtetésként akár azt is jelentheti, nem cserélik nyugati típusra a honvédség meglévő orosz helikopterflottáját, vagy az esetleges új nyugati típus mellett hosszútávon fenntartanák az orosz technikai eszközöket is.

Rögtön a legelején kezdve, 2016 őszén négy Mi-17-es helikoptert szállítottak nagyjavításra az oroszországi Novoszibirszki Légijármű Javító Üzembe, melyek folyamatosan már akár 2017 tavaszától – de nyár elejétől biztosan – érkezhetnek vissza Magyarországra, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra. A nagyjavítási ciklusok ezen típusok esetében 6-8 éves repülési időt jelentenek, így ha több gépet nem is küldenek nagyjavításra (a hírek szerint azonban ez nem így lesz), 2025-ig rendszerben marad a meglévő technika. Egyes sajtóértesülések szerint azonban Vlagyimir Putyin orosz elnök februári látogatásán ismét szó esett haditechnikai jellegű kérdésekről is, mitöbb a Putyinnal találkozó magyar delegáció tagja volt Simicskó István honvédelmi miniszter is, azaz több jel is utal arra, hogy ismét akár helikopterbeszerzés – nagyjavítás – modernizáció is napirendre került.

Ha mindez nem volna elég, 2017. január 26-án megjelent közbeszerzési értesítő alapján 7+3 készlet Mi-8/Mi-17 típusú szállító helikopterek fedélzetén telepíthető VOR/ILS/DME rendszert kívánnak beszerezni, ami valóban használható is, merthogy a gépek egyik-másikában jelenleg is megtalálható orosz gyártmányú VOR/DME berendezés korlátozottan, vagy egyáltalán nem használható, miután információink szerint azok frekvenciája zavarja a mobilhálózati frekvenciákat, így hatóságilag nem engedélyezett a használatuk. Persze a beszerzés ténye itt is elgondolkodtató, hiszen miért fejlesztenék azt a technikát plusz költségekért, amit hamarosan ki akarnának vonni, az automatikus fedélzeti irányító rendszerek pedig eddig se működtek és csúnyán mondva, idézőjelben nem is hiányoztak, noha kétségkívül a technikai eszközök hadrafoghatósága és műveleti képességei szempontjából jelentős műszeres navigációs berendezésekről van szó.

Rögtön továbblépve újabb közbeszerzésbe botlunk, ami nem más, mint Helikopter Személyzetek Harcászati Kiképző szimulátor (Helicopter Commander Tactical Trainers – HCTT) beszerzése. Bár a beszerzés pontos típust nem jelöl meg, portálunk információi szerint ezt is a Mi-8/17-es típushoz kívánják beszerezni. A HCTT egyébként nem kifejezetten a helikopter fegyverzetének használatát hivatott szimulálni, hanem egy sor olyan eljárást melyre a pilótának harctéri körülmények között szüksége van. Az alapképzés során először a különböző repülési eljárásokat, kismagasságú (terepkövetéses) repüléseket, navigációt, felderítést, megfigyelést sajátíthatják el, gyakorolhatják a pilóták. Ezt követően lehet a fegyverrendszerek kezelését, esetleges védelmi eszközök használatát gyakorolni, de alkalmas lehet a rendszer összetett feladatok, valódi bevetések modellezésére is, mint például csapatszállítás, hadműveleti területen történő repülések, fel és leszállások, kutató-mentő (SAR) és harci kutató-mentő (CSAR) feladatok, opcionálisan akár magasabb szintű, több helikopterrel végrehajtott művelet gyakorlására is.

Ez egyrészt egybevág a hazai típus továbbüzemeltetésével és azon NATO afganisztáni szerepvállalásunkkal is, mely az Afgán Nemzeti Hadsereg légierejének (ANA AC) szállítóhelikopter személyzeteinek és repülőműszaki szakembereinek kiképzését szolgálja, és mely missziónak jelenleg is részét képzi egy csehországi szimulátoros felkészítés a tanácsadói feladatok megkezdése előtt. Így ezt az állomást egy jóval sokoldalúbb hazai szimulátorral lehetne esetlegesen kiváltani, és a hazai kiképzésben is fontos szerepet töltene be.

Apropó kiképzés… Végezetül pedig nem mehetünk el az állományt érintő kérdés mellett sem. Köztudott, hogy a kiszámíthatatlan üzemeltethetőség, a helikopterek kérdéses darabszáma és a lerepülhető órák alacsony száma az elmúlt években a hajózó és repülőműszaki állomány jelentős csökkenését eredményezte, miután a hazai nagyvállalatok jelentős bérkülönbséggel egyszerűen elszívták a szakképzett munkaerőt. Bár történtek lépések a honvédség rendszerén belül egy kiszámíthatóbb és magasabb illetményrendszer bevezetésére, a folyamatot így sem tudták megállítani. Főként ezen okból is, de talán hosszú távú megoldásként is másod-helikoptervezető képzést indítottak a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen – számolt be a honvedelem.hu – majd gyakorlati részét az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison töltve, ahol az elméleti alapok után először a hamarosan érkező Zlin-242 L kiképzőrepülőgépre, majd a Mi-8/17-es helikopterekre kapnak kiképzést a jelentkezők, minden állomást egybevéve körülbelül egy év alatt. Elgondolkodtató az is, hogy hova ez a sietség – hacsak a helikopterek tovább növekedő darabszáma indokolttá nem teszi -, hiszen a repülési tapasztalatokkal nem rendelkező pilótajelöltek számára immáron rendelkezésre állna két AS-350B helikopter is, melyet nemrégiben örökölt a hadsereg a Légimentőktől. Ezen típusokon olcsóbban sajátíthatnák el a helikopteres repülés merevszárnyútól merőben más paramétereit, majd kellő forgószárnyas tapasztalattal kerülhetnének a nagyobb, bonyolultabb és drágább repült órával rendelkező közepes szállítóhelikopterekre.

Összességében tehát igen elgondolkodtató és árulkodó jelekről lehet szó, talán nem cserélik le az orosz helikoptereket? Megfelelő modernizációval, minimum az éjjellátó (NVG) használatát minden gépen lehetővé téve – a képességet újból megteremtve öt év „kihagyást” követően -, megbízható hadrafoghatósági mutatókkal, még akár annyira nem is lenne rossz elképzelés?

1 Hozzászólás: A spájzban maradnak?

  • Vári József:

    A repülőeszközök fedélzetén használt VOR/DME és ILS berendezések nem adó- hanem vevőkészülékek.
    Miképpen zavarhatnák ezek a mobiltelefonos hálózatokat? Nem beszélve ezen berendezések a mobilhálózatoktól merőben eltérő frekvenciatartományairól.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Webshop

Támogatói felvarró

1950 Ft

Támogatom!

Támogatóink




Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.