Avagy: „Hova tűntek Robinsonék, és merre kószál a két aprónak nem nevezhető csipkebogyó”

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Internet

2010. májusában került publikálásra a Honvédelmi Minisztérium közleményében az, hogy egy beszerzési tender keretében 239 588 000 forint értékben Robinson R-44-es könnyű helikoptereket vásárolnának.

Az eset óta eltelt több mint egy év, de a helikopterekről semmi hír. Szerkesztőségünk utána járt mi történt a helikopterekkel, illetve hogy mi várható a hazai helikopter flotta sorsát illetőleg. A válaszok meglepőek!

Ha elmegy az ember a boltba, és vesz valamit, az egyértelműen kézzelfogható dolog, tehát a kiadott pénzéért lát valami eredményt. Ezt vártuk volna akkor is, amikor a Robinson R-44-es helikoptereket akarta megvásárolni a Honvédelmi Minisztérium. Megtörténik a közbeszerzés utána pedig látjuk ennek eredményét, azt, hogy a kiadott hatalmas összegért cserébe megkapjuk, illetve használjuk a két könnyű helikoptert.

Mindezt a mai napig nem láttuk meg, és szerencsére nem azért, mert hadititokként rejtegetik a két gépet, hanem azért, mert egy okos döntés alapján „A Robinson Raven R-44 típusú helikopterek nem kerültek leszállításra a Magyar Honvédség részére, rendszeresítve nem lettek.” – mondta el érdeklődésünkre a Honvédelmi Minisztérium Sajtó Osztálya.

Mikor felröppent a hír a beszerzésről, több civil „szakértő” élesen bírálta a szaktárca döntését, mondván ez a típus semmire nem jó, ami a honvédségi alkalmazását illeti. Valamire a beszerzéssel foglalkozó szakemberek is rájöttek, továbbá arra is, hogy a rendelési ár irreálisan sok volt, így a döntést meghozva szerencsére, vagy épp nem ezt mindenki döntse el maga, nem vásárolták meg a két helikoptert, annak ellenére, hogy lapunk nem hivatalos értesülései szerint a gépek már rég megérkeztek Budaörsre.

A két helikopter sorsát illetőleg annyit tudni, hogy a tender nyertes cége az interneten árulja őket, és talán már el is adta valaki másnak.

Aki most fellélegezne, hogy „Végre egy értelmes döntés.”, azt megkérném, hogy még ne tegye, ugyanis további érdekes és meglepően pozitív eseményről fogok beszámolni.

Másik kényes kérdés, ami az elmúlt hónapokban a forgószárnyas barátok társalgásának középpontjában állhatott, az az, hogy vajon mi lesz a két finn Mi-8-as szállítóhelikopterrel?

Hát most erre is megkaptuk a választ.

Az előzetes hírek alapján, aki úgy érezte, hogy a sok vita és az orosz gyártó közbeszólása ellenére nem érkeznének meg a gépek, és persze azoknak is, akik reménykedtek, elmondhatom, hogy „A finn Mi-8 helikopterek várhatóan augusztus folyamán érkeznek Magyarországra.” – tudtuk meg ezt is a Honvédelmi Minisztériumtól.

A helikopter ajándékozás apropója egyébként az volt, hogy afganisztáni külszolgálati misszióinkat bővítjük egy Mi-17-es (Mi-17 Air Mentor Team) mentorcsoport kiküldésével, és a csoporttal együtt két modernizált és teljesen felújított Mi-17-es helikopterünk is kirepül szolnoki fészkéből.

Tehát a keletkezett „hiány” pótlásaként érkeznek a finn helikopterek. Ezen tény felvet két újabb kérdést bennünk.

Mikor újítják fel a két Mi-17-es helikoptert, illetőleg mikor indul a mentor csoport a missziójára?

Nem is akarom tovább borzolni a kedélyeket, így gyorsan leírom a Sajtó Osztály válaszát:

„Az afganisztáni telepítésre tervezett helikopterek felújításának, modernizációjának egyeztetése a NATO illetékes ügynöksége és a felújítást végző cég között folyamatban van. A Mi-17 Légi Tanácsadó Csoport a feladat végrehajtására felkészült, a szükséges feltételek rendelkezésre állása után megkezdi munkáját Afganisztánban.”

Tehát úgy néz ki minden halad a maga útján, és ami a legfontosabb lesz egy kis modernizálás is, meg egy kis helikopter beszerzés is.

De a történetnek még mindig nincs vége…

Az egyik internetes fórumon elvileg már réges régen elkezdődött egy vita arról, hogy UH-1 Huey helikoptereket vásárolnánk, azonban erről eddig, és kiemelném, hogy EDDIG hivatalos tájékoztatás még nem született. Se arról, hogy valós lenne az információ, se arról, hogy melyik álváltozatról lenne szó.

Most viszont megtudtuk a szaktárca Sajtó Osztálytól, hogy:

Az USA hadereje UH-1N típusú helikoptereit – modernizációs programjának részeként lépcsőzetesen, a következő 4- 5 év folyamán – kivonásra tervezi. Felmerült a használt – jelentős repülési üzemidő tartalékkal rendelkező – helikopterek átadási lehetősége hazánk részére. Az átvételről, lehetséges darabszámról, konfigurációról döntés még nem született, az egyeztetések folyamatban vannak.”

Vita tárgyát képezte a fórumozók körében, hogy vajon milyen feladatkört szánnak a helikoptereknek, én, illetve a minisztérium most erre is választ ad:

Mivel az említett típus a könnyűhelikopter kategóriába tartozik, az alkalmazási alapelvek – egy esetleges rendszeresítés során – a kategóriával szemben reálisan támasztható igények alapján kerülnek kialakításra.”

És végezetül, fontos kérdés, még az is, hogy mi lesz a meglévő gépekkel? Ugye tudjuk hogy évek óta csak romlik a helyzet, ígérgetik a felújításokat stb. Felmerült bennem az a kérdés, vajon ténylegesen terveznek-e a jövőre nézve valamit is ezekkel a gépekkel? Hát szerencsére igen, és a nagyjavítás is tervben van, nyugtatott meg a Honvédelmi Minisztérium válasza:

„A jelenleg rendszerben lévő helikopterek (a Mi-8 típus kivételével) – a szükséges nagyjavítások elvégzése után – elméletileg 2020-2026-ig rendszerben tarthatók. A harci és szállítóhelikopterek által biztosított képességekre – az országvédelem feladatainak teljesítéséhez, szövetségi tagságából adódó kötelezettségvállalásaink végrehajtásához rövid és hosszú távon – hazánknak szüksége van. A gépek nagyjavítását folyamatosan tervezzük.”

Összességében tehát egy kissé fellélegezhetünk, ugyanis nem költöttünk nagyon sok pénzt két „civil” helikopterre, közben megtudtuk, hogy mégiscsak érkezik a két finn Mi-8 NATO kódnevén HIP, azaz csipkebogyó, kiderült az is hogy valóban tárgyalások folynak, egy új típus az UH-1 Huey esetleges rendszeresítéséről hazánkban, és arról is információt kaptunk, hogy a katonai helikopteres képességre Magyarországnak szüksége van, így legjobb esetben egészen 2026-ig rendszerben maradnak a meglévő gépek, a tervezett nagyjavítások után.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.