Nincs megoldás a bajra…

Szerző: Balogh Ákos

_35B17482012 elején úgy fogalmazott Hende Csaba honvédelmi miniszter, hogy a kormányzati ciklus végére egyel több működőképes helikoptere lesz a Magyar Honvédségnek, mint 2010-ben volt. A katonai helikopterek már akkor kritikusnak nevezett állapotának megoldását végül a 2014-es választások után hatalomra jutó új (vagy a jelenlegi) vezetőkre bízzák…

Érdekes dolog mikor negatív visszajelzést kapunk, mert az oldalon politikai téma jelenik meg, de be kell látni a katonai helikopteres repülés egy olyan szakma ahol a technikai eszközök, a szakemberek sorsa mégis csak a politikán múlik, a politikusoktól függ… Így elengedhetetlen a politikai történések, döntések bevonása oldalunk szakmai híreibe. Tesszük ezt így most is, hiszen van miről beszélni.

Hende Csaba a Hír Tv-nek május 20-án adott riportjában kiemelten beszélt a helikopteres képességről, valamint az inkurrencia értékesítésekről és az ajándék NDK-s helikopterekről.

Mint kiderült a beszélgetésből a honvédség az 1970-es évektől mostanáig a bérelt Gripen vadászgépeken kívül nem költött jelentősebb összeget a technikai eszközök fejlesztésére, ez pedig odáig vezetett, hogy mára a honvédség minden területén fogott az idő vasfoga…

A probléma égető, megoldást a jelenlegi kormányhatározatok szerint azonban mégis, csak 2016 után lehet keresni, hiszen ekkortól kap a Honvédelmi Minisztérium emelt szintű költségvetési támogatást, mely forrást biztosít majd a problémák megoldásához.

Szerencsére a helikopter kérdést addigra meg szeretnék oldani, aktuális is ez, hiszen hivatalosan ugyan nincs kimondva, de jól tudjuk, hogy 2012. december 31. óta nem repülhet a Mi-24-es harcihelikopter naptári üzemidő lejárta miatt és egyszerű számításokat végezve 7-8 éves javításközi időszakokkal számolva az ismert szállítóhelikopterek utolsó javítási dátumától gyaníthatjuk azt is, hogy a Mi-8/17-es helikopterek is egyre csak fogyatkoznak, alig néhány működőképes gép lehet.

Mindezt a szaktárca is látja már egy ideje, mint írtuk is kb. 2012-óta, így a miniszter most négypárti egyeztetést hívott össze május 22-re, azaz holnapra, ahol téma lesz a helikopterek és merevszárnyú repülők helyzete. A megoldást még mindig csak keresik?

A miniszter a riportban kitért arra, hogy ezen az egyeztetésen kívánja ismertetni azt a három lehetséges megoldást, mely számításba vehető, kiemelve azt, hogy a lehetséges irányok közül a jelenlegi kormány eldöntötte, hogy az új helikopterek beszerzését részesítik előnyben annak költséghatékonysága miatt, így ennek lebonyolítását szakmai előkészítését is tárgyalják majd.

DSCF0135

Számokban ugyanis a lehetőségek a következőként mutatnak a honvédelmi miniszter szerint:

Ráfordítások + üzemanyagköltségek repült órára bontva:

  1. Használt orosz technika nagyjavítása, néhány éves továbbüzemeltetése = 1.2 M Ft/óra üzemeltetési költség
  2. Használt nyugati technika beszerzése, 20 éves üzemeltetése = 700.000 Ft/óra üzemeltetési költség
  3. Új nyugati technika beszerzése, 40 éves üzemeltetése = 600.000 Ft/óra üzemeltetési költség

Bár logikus lenne a legkedvezőbb lehetőség választása, azonban nagy kérdés, hogy új gépek vásárlása esetén csupán a beszerzési ár 40 éves eloszlásával számoltak-e, vagy pedig gondoltak arra is, hogy annak ellenére, hogy új helikopterekről lenne szó, azoknak is van nagyjavítási ciklusa, amiket folyamatosan adott időközönként drága pénzért el kell végeztetni. Hozzászámolták-e az új komplett nyugati üzemeltetési rendszer kiépítését, a műszaki és hajózó személyzetek átképzését, esetlegesen, már ha gondoltak hozzájuk némi fegyverzetet önvédelmi célokra, azok árát, illetve esetlegesen a szükséges pótalkatrészek beszerzését, raktározását?

Persze új gépek beszerzése elengedhetetlen lesz efelől nincs kétség, azonban elgondolkoztató, hogy elsődlegesen ilyen irányba kellene-e elindulni egy olyan helyzetben, ami nagyobb ráfordítás nélkül nem marad fent mindaddig, míg nagy kínszenvedésekkel akár 2-3 év múlva meg nem érkezik az új váltótípus.

Hamarabb kellene gondolkozni azon, hogyan hárítsák el a mostani újabb és újabb problémákat, a Mil helikopterekhez az alkatrész ellátási problémákat, mely odáig vezethet, hogy működőképes helikopterek ragadnak földhöz néhány (aránylag) jelentéktelen alkatrész hiányában akár néhány hónapon belül… Ha ezek megoldottak lennének mindaddig, míg a hivatalos beszerzési eljárások lezajlanak, gyakorlatilag arról beszélhetnénk, hogy minden rendben, uraljuk a helyzetet és hamarosan felül is emelkedünk rajta… Ehelyett meg…

20130312-DSC_0020

A riport másik érdekes része a nemrégiben „eladott” 40 darab inkurrens Mi-24-es harcihelikopter ügye. Érdekes, hogy Hende Csaba szerint ezek a gépek rossz állapotban sok repült órával érkeztek az NDK-ból a ’90-es évek elején, sőt még olyan gép is volt közöttük, ami baleset következtében összetört és úgy kaptuk.

Első körben szeretném megemlíteni, hogy nemrégiben cikkünkben említést tettünk az NDK-ból érkezett ajándék történetéről, melyben mindössze 20 db, azaz húsz darab helikopterről volt szó. Nem véletlenül, hiszen ennyit kaptunk.

A cikkünk kiemeli azt is, hogy az ajándék gépek kiválasztásánál szempont volt a legjobb állapotú és legkevesebbet használt gépek kiválasztása!

Ezek közül ráadásul 6 db Mi-24 P változat volt melyek a mostani „értékesítésbe” nem kerültek „eladásra”, merthogy 2 db a Magyar Honvédség állományában repült (335, 336), a maradék 4 db pedig továbbra is csak várja a nagyjavítást Szolnokon.

Ezen kívül 1 db Mi-24 D került kiállításra Zánkán a 14 db „D” változat közül és 1 db még mindig Szolnokon van tárolva.

Tehát akkor 12 db NDK-s helikoptert lehetett „eladni” összesen, de akkor hogy lett ebből 40 db?

Persze a válasz egyszerű…

_35B1758

A másik problémát az „értékesítés” veti fel. A miniszter elmondta, hogy pályázat útján jutott a Solar Kft. ezekhez a gépekhez, mely félig igaz is, a probléma ott van, hogy a szaktárca vezetője szerint a befolyt összeg a honvédség technikai eszközeinek modernizációjára költhető mivel a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. értékesítette őket…

De vajon hogyan, ha a helikoptereket valójában légvédelmi rakéták megsemmisítéséért cserébe ingyen, amolyan munkadíjként kapta meg a HM egyik cége? Az már más kérdés, hogy ez a HM cég szabályos értékesítési eljárás keretében adta el a helikoptereket a Solar Kft-nek, viszont a pénz nem a minisztérium zsebében landolt…

Az meg már tényleg csak nagyon – nagyon mellékes, hogy az NDK-s helikopterek alkatrészeit nem használták magyar gépekben, annak ellenére sem, hogy a miniszter így gondolta a Hír Tv riportjában…

Hogy is van ez akkor?

A költői kérdésünk bizonyára megválaszolatlan marad, azt viszont, hogy mire jutnak a holnapi négypárti egyeztetésen biztosan megtudjuk, hiszen Hende Csaba sajtótájékoztató keretében ismerteti majd az eredményt, melyről mi is beszámolunk nektek itt, a weboldalon!

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.