Get Adobe Flash player

Most már elmondhatjuk!

Szerző ; Fotó: Balogh Ákos

Nagy és hosszú várakozás előzte meg a Finnország által térítésmentesen felajánlott két Mi-8-as szállítóhelikopter érkezését Magyarországra.

Nem csoda hiszen tudjuk a Magyar Légierőben jelenleg rendszerben lévő helikopterek kezdenek kiöregedni, és sem új helikopterek beszerzéséről, sem a meglévők felújításáról nem volt semmilyen kézzelfogható információ, így izgalmasan hangzott a két ingyen helikopter érkezése.

A hír felröppenése után több negatív hír is napvilágot látott, miszerint igencsak kérdésessé vált a két helikopter átadása, azonban  végül, végre történt valami, hiszen mint arról már beszámoltunk megérkezett a két új helikopter, és Magyarország megkapta ezek hivatalos gépkönyveit is.

A Magyarországra történő szállítás nem volt mindennapos esemény, ugyanis egy An-124-100 Ruszlán típusú ukrán szállítórepülőgép rakterében érkeztek meg a helikopterek és nagy mennyiségű tartalék alkatrészük, és be kell vallani nem mindennapos látvány egy ekkora méretű teherszállító gép az ország légterében.

De hogy hogyan is történt a leszállás az MH Pápa Bázisrepülőtér betonjára, és hogyan zajlott le a kirakodás arról a hivatalos átadásig nem beszélhettünk, most azonban minden kiderül!

2011. augusztus 25-ét csütörtököt megelőzően több különböző időpontra ígérték a Ruszlán érkezését, végül körülbelül 12 óra 10 perc magasságában tűnt fel az MH Pápa Bázisrepülőtér déli égboltján, majd 12 óra 21 perckor értek földet a gép kerekei.

A sikeres leszállás után a gép a repülőtér északi végében lévő “kilo” és “november” állóhelyek között állt meg a kirakodáshoz, ahol ekkor már a pápai rakodószemélyzet felsorakozott, a minél gyorsabb feladatvégrehajtáshoz.

Miután az An-124-es teherszállító rakterét kinyitották, mely az orr rész felemelésével történt, először a tartalék alkatrészeket rakodták le a gépről.

Ez után kezdődött meg a helikopterek kirakodása, ami úgy mint ahogy a berakodás sem ment teljesen zökkenőmentesen. A helikopterek még szétszerelt állapotukban is alig fértek be a rakodótérbe!

A helikopterek forgószárnyát, valamint forgószárny agyát leszerelték, de a főreduktor a helyén maradt, így mindössze 8 milliméterrel volt alacsonyabb a két helikopter a raktér magasságánál, ezért kiemelt figyelemmel és precízióval kellett végrehajtani a kirakodást.

A gépek futóműveiből leengedték a nyomást, ezzel is alacsonyabb szintre hozva a helikoptereket. Ez azonban csak addig volt jó, amíg az első HS-13-as oldalszámú helikoptert körülbelül a feléig ki nem engedték a raktérből. Ekkor ugyanis a faroktartó elérte volna a raktér padlózatát ha tovább engedik a csörlőt. A problémára már felkészültek hiszen azonnal előkerült a nitrogénnel töltött tartály amivel a megfelelő nyomásra, és magasságra állították a futóműveket, és így már szabadon kiengedhették a finn csipkebogyót a raktérből.

A második HS-11-es oldalszámú helikopter kirakodása hasonló módon történt, annyi különbséggel, hogy az pont fordítva volt a raktérben, tehát annak először a farok része bukkant elő az An-124-es “gyomrából”.

Ezek után a két helikoptert a repülőtér hangárjába vontatták a magyar szállítóhelikopter pilóták segítségével, akik ekkor először ülhettek be a finn helikopter üléseibe.

A hangárban megkezdődött a magyar műszaki személyzet általi teljes körű gépellenőrzés, majd pedig a későbbi napokban előkészítették a őket a közúton történő szállításra, hogy 2011. szeptember 7-én az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison rendezett hivatalos átadón már teljesen összeszerelt állapotban láthassuk őket.

A majdnem négy órán át tartó kirakodás után az An-124 15 óra 44 perckor emelkedett fel a kifutópályáról, emelkedés közben egy jobb bedöntéssel elköszönt majd a párás levegőben hamarosan eltűnt a szemünk elől, és már csak az irányítótorony radarján láthattuk hogy merre repül tovább.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.