A cél a közös gyakorlás volt

Szerző: Benedek Levente ; Fotó: Balogh Ákos , Benedek Levente ; Videó: Benedek Levente

Harmadjára rendezték meg a Load Diffuser 2017 nevű légi hadgyakorlatot hazánkban, viszont első alkalommal vontak be a magyar és amerikai fél mellet más NATO tagállamokat a közös tapasztalatszerzésbe.

Első alkalommal 2008-ban a Louisiana Légi Nemzeti Gárda tíz F-15 Eagle vadászgépe érkezett hazánkba, 2010-ben pedig az Ohio Légi Nemzeti Gárda nyolc F-16C/D gépe települt a kecskeméti repülőtérre. Hét évet kellett várni a Load Diffuser következő körére, ismételten az Ohio Légi Nemzeti Gárda hat gépe érkezett Kecskemétre. 2010-ben a 162. Vadász Század Falconjai voltak itt, idén pedig a Toledo melletti légibázisról a 112. Vadász Század állománya települt át. A gépek közvetlenül otthonról repülték le a több mint 9 órás légi utat, póttartályaik ellenére nem egyszer kellett tankolniuk. Útközben az egyik tankernek problémái merültek fel, így a hozzá „köthető” négy gép Izlandra szállt le, ám ott az egyik gép főfutóján azonnal nem javítható problémát észleltek így a lemaradt négyből csak kettő indult tovább, végül a tervezett nyolc gépből végül csak hat vett részt a több hetes gyakorlaton.

Velük együtt a 179. Szállító Ezred két-két C-130H Hercules gépe is hazánkba látogatott, a földi személyzetet valamint a tartalék alkatrészeket és a kiszolgáló eszközöket pedig a 445. Szállító Ezred három C-17-es gépe hozta át az Óceánon.

A gyakorlat különböző szakaszaiban részt vett a Szlovén Légierő két PC-9M típusú turbólégcsavaros gépe, a Horvát Légierő Mi8MTV-1 típusú helikoptere, illetve a Szlovák Légierő két L-39 sugárhajtású gépe és egy Mi-17-es helikoptere. Ezek a gépek mind a Bács-Kiskun megyei bázisról repülték le a napi feladatot, a Cseh Légierő ALCA és Gripen típusú gépei saját bázisukról repültek minden alkalommal, csak tankolás céljából használták ki a magyar repülőteret. Érdekes színfoltja a dolognak, hogy a hivatalos felvarróban szerepel a Szerb Légierő címere is, mint megtudtuk ők az utolsó pillanatban mondták vissza a részvételt.

2014 óta a Megerősítő Programok keretében az Európában állomásozó és gyakorlatozó amerikai alakulatokkal ellentétben a gépek a Magyarország és Ohio állam (USA) között fennálló államközi szerződés – és így katonai kapcsolatok – keretében voltak itt.

Magyar részről nem csak az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis volt jelen a gyakorlaton. Részt vett az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred technikája és állománya, ők a Bakony és környékén települtek, illetve az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis helikopterei és JTAC (Joint Terminal Attack Controller-Előretolt Repülésirányító) katonái, továbbá az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred is a Personel Recovery (személy kiemelése) feladatok során.

A Gripenek és F-16-osok a hétköznapok során 1-1, 2-1 közel légiharcot, 4-2, 6-4 látóhatáron túli légiharcot gyakoroltak, utóbbi esetekben a forgószárnyas technikát is beintegrálták a feladatba, levegő-föld feladatoknál CAS (Close Air Support – közvetlen légitámogatás) és SCAR (Strike Coordination And Reconnaissance – csapásmérő koordinációs és felderítési feladatok) feladatot gyakoroltak. Az úgynevezett összetett légi hadműveletek (Combined Air Operations – COMAO) során akár 20 gép is a levegőben lehetett egyszerre, egy 200 kilométer hosszú, legszélesebb pontján pedig 80 kilométer széles légi szektorban. Eme összetett légi hadművelet során igen komoly előzetes tervezés és koordináció kellett a civil légi irányítással.

A gyakorlat utolsó hetében az MH Pápa Bázisrepülőtéren landolt, június 6-án két Eurofighter Typhoon típusú vadászbombázó is. A gépek a Royal Air Force – Királyi Légierő – kötelékébe tartoznak, de Romániából jöttek át. A dél-kelet európai NATO tag Mihail Kogălniceanu melletti repülőteréről érkeztek, ott összesen négy gép egyfajta szövetséges megerősítő program keretében vesz részt április óta, gyakorlatokon, közös repüléseken és mint megtudtuk készenléti szolgálatot is ellátnak éles fegyverzettel.

A gépek Romániába – így közvetetten hozzánk is – a közép-angliai RAF Coningsby bázisról érkeztek, a No. 3 Squadron RAF – 3. Vadász század – állományába tartoznak, ahol FGR4-s alváltozatú Typhoon gépekkel repülnek. A gépek egy idősek a hazai Gripen flottával, a ZJ939-es oldalszámú gép például 2006 év elején repült első alkalommal és került az év végén a RAF Coningsby bázisára. Coningsby volt az első a RAF történetében mely elsőként kapta meg a Typhoon típusú gépet, a két gép Tranche 1, Block 5 változat, vagyis levegő-levegő és levegő-föld képességekkel is rendelkeznek.

A gépek érkezésével saját földi állomány is Pápára települt közúton, de a magyar fél is segíttette a kiszolgálást, itt tartózkodásukat azonban igen rövidre tervezték, június 8-án már vissza is tértek Romániába, másnap pedig a teljes gyakorlat a végéhez ért.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.