Get Adobe Flash player

A légierő valamennyi területén fejlesztések indultak

Szerző ; Fotó: Balogh Ákos

A Gripen rendelkezésre áll, napirenden van a második század technikájának a beszerzése is – mondta Orosz Zoltán altábornagy a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a veszprémi LEP- CSRP Törzstalálkozón.

Az altábornagy veterán társait köszöntötte a 10 éves Légierő Parancsnokság és Csapatrepülő Parancsnokság Törzstalálkozón, ahol ismertette velük a légierő és légtérvédelem aktuális helyzetét is, ekkor jelentette ki a Gripen flotta rendelkezésre állásának ténye mellett azt is, hogy napirenden van, a vezérkar tervezi, tervekkel rendelkezik egy második Gripen század technikai eszközeinek beszerzésére.

Orosz Zoltán altábornagy egyébként kiemelte, a  Zrínyi 2026 haderőfejlesztési program keretében a légierő és a légtérvédelem szinte valamennyi területén fejlesztések indultak, utalva a Zlin kiképzőrepülőgépek beszerzésére, hozzátéve hogy egy második körös beszerzésben újabb négy gépet vásárolnának.

Beszélt a szállító és harcihelikopterek nagyjavításáról is, konkrétan kiemelve, hogy így kívánják biztosítani a képességet az elkövetkezendő 5-6 évben mialatt új helikopterek beszerzését követően megfelelő hadrafoghatósági és kiképzettségi szintet el nem érnek az új típussal.

Szóba került a szállítórepülő képesség is, mint az a sajtóban is megjelent, az altábornagy elmondta ez év végén befejezi a szolgálatát az An-26-os szállítóreplőgép, mert eljárt felette az idő és nem javítható, üzemeltethető gazdaságosan, ezért folyamatban van ezek cseréje.

A mobil radareszközök cseréje is napirenden van, derült ki, mert égetően nagy szükség van rájuk. hiszen a 3D radarok jól üzemelnek, de mellettük a réskitöltő képességeket is biztosítani kell.

Orosz Zoltán altábornagy megköszönve mindenkinek a munkáját és támogatását beszéde végén bejelentette, hogy személyi kérelmek és vágyak alapján december 1-jétől Brüsszelben az MH Katonai Képviselő Hivatal vezetőjeként folytatja szolgálatát.

9 Hozzászólás: Tervben a második Gripen század

  • molnibalage:

    Én szeretem a repülőket, de könyörgöm. ezt ne. Ennél hülyébb ötlet kevés van.

    Most is túlságosan “légierő nehéz” a forrás elosztás. A Gripen korszerű és több van belőle, mint harckocsiból vagy azonos mennyiség. Korszerű IFV és hk, sehol. Önjáró tüzérség sehol. A Kub lassan kikopik, váltótípus sehol. Helikopteresek vegetálnak. Korszerű ATGM? Ja, bocs sehol, még egy “szutyok” Carl Gustavra sem futja itthon.

    A szárazföldeiknek semmilye nincs, erre az a reakció, hogy még Gripen? Már elnézést, de elmentek otthonról odafent…? Nagyon messzire kezd elgurulni a gyógyszer…

    A szárazföldieknek olyan szinten sincs semmilyük, hogy a 30+ éves US/német felszerelés csodafegyvernek tűnik ahhoz képest ami van a Mistral-t leszámítva. A M1A1, Leo2A4, M2A1, Marder 1A3, TOW2B, M109A5, stb dolgokról beszélek. A Gripen a legtöbb téren pariban vagy egy F-16Block 50+ géppel és viszonylag kellemes mennyiség van belőle…

    Kapjanak már a fejühköz odafent, de kurvasürgősen…

    • Galland:

      Na igen. Van egy század Gripen. Az a probléma, hogy a mostani képességei sincsenek kihasználva. Itt kezdődik a baj. A 2. század árából például én is inkább a hk erőket fejleszteném, az önjáró tüzérséggel, ATGM-kel és a légvédelemmel együtt. A 2. század rep. gép ára talán be is takarja.

  • konzol huszár:

    14mellé újabb Gripeneket akkarnak vásárolni!?2század is14gripenböl áll majd?

  • Kramer ervin:

    Szóba került, szóba került szóba került … Ez maradt meg bennem!

  • Tarzaan:

    A Gripen előnye, hogy ha fel van rendesen szerelve – vagyis ha megveszik hozzá azt a fegyverzetet, ami jelenleg nincs – akkor képes akár több száz kilóméter mélységben csapásmérésre.

    Erre a képességre a szárazföldi haderő csak akkor lenne képes, ha annak jelenlegi ténylegesen kb. 10 ezres létszámát megtízszereznék, és persze felszerelnék minden jóval.

    Szóval elrettentő képességszempontjából +1 század Gripen jó lenne, DE csak akkor, ha másik reptérre telepítenék őket, és mindkét reptérnek lenen rendes védelme. Légvédelme ill. szabotázsakciók elleni védelme.

    Szóval igen, kéne fejleszteni a szárazföldi erőket, de amíg a jelenlegi létszámban gondolkodunk, kizárólag asszimetrikus hadviselésre, rendes gyúnyával, karabéllyal, éjjellátókkal, modern MANPAD-okkal és ATGM-ekkel, gyorsan mozgó terepjárókkal.

    Annak, hogy vegyünk pár tucat modern MBT-t, IFV-t vagy SPG-t nem látom nagy értelmét. Ezek százas nagyságrendben érnének valamit.

    • Transceps:

      A Gripen elsősorban légiharcra készült, a szárazföldi képességei (mint minden deltaszárnyú gépnek) konvergálnak a nullához. Nem alkalmas szárazföldi csapásmérésre szabdalt terepen vagy hegyek közt a városi harcra meg aztán végképp alkalmatlan. Bőven elég belőle az a 14 darab, ami jelenleg van. Ha már veszünk valamit akkor az egy többfeladatú helikopter legyen (pl AH-60L Battle Hawk) ami kipótolná az űrt a légi és a szárazföldi haderőnem között.
      Persze emelet a szárazföldi haderőnem fejlesztése is igencsak égető hiszen ha megnézzünk a környező országok páncélozott harcjármű beszerzéseit akkor igencsak el vagyunk maradva, arról nem is beszélve, hogy ahogy már jó néhányszor megerősítést nyert: a légierő önmagában nem tud egy háborút megnyerni.
      Végül persze a szállítórepülő kapacitásunk fejlesztése (újjáépítése)is sokkal előrébb való mint egy új Gripen század felszerelése.

      • Tarzaan:

        Hagyjuk már ezeket az elavult dolgokat – deltaszárny pl., főleg mivel a Gripen – a Rafaele-hez és az Eurofigter-hez hasonlóan kacsaszárnyas.

        Én sem a földi csapatok közvetlen támogatásáról írtam, hanem mélységi csapásmérésről. Erre ragyogóan alkalmas lenne a Gripen, főleg az NG (a full deltaszárnyas Mirage 2000 valamint a francia Mirage III/V/Kfhir család is az volt.

        Alkalmas arra, hogy a frontvonal mögött akár 3-400 km-re is kiiktasson fontos katonai vagy gazdasági célpontokat, amennyiben veszünk ehhez szükséges fegyverzetet. Ez komoly elrettentő erőt jelent. Ezért is lenne jó egy második alakulat – persze ha külön reptérről üzemelnek.

        A Black Hawk-al pont nem mennénk semmire, csak kidobnánk a pénzt az ablakon. Harci helikopternek védtelen, szállítónak meg túl kicsi a kapacitása.

        A szállítórepülő kapacitás csak a missziós feladatokhoz meg politikus röptetésre kell, honvédelemhez nem igazán.

  • Zoso:

    Nem mellékesen: pilóta is lesz hozzá ?
    Amúgy tényleg jobb volna ha a többi haderőnemet hoznák fel, a személyi felszereléstől kiindulva.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink




Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.