A gép személyzete életét veszítette

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: hirpress.hu

12:15

A Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint NEM riasztották a Légi Kutató-Mentő Szolgálatot pénteken este. Közleményük szerint:

A gép keresését a Magyar Honvédség szolnoki (keleti körzet – a szerk.) Légi Kutató-Mentő Szolgálata a szombaton hajnalban érkezett riasztás után haladéktalanul megkezdte.
A honvédség kutató-mentő helikoptere Dány község határában ma reggel 7 óra körül a roncs mellé leszállt. A gépben két civil pilótát találtak, akik sajnálatos módon elhunytak.
A helyszínt a szabályoknak megfelelően a honvédség emberei biztosították a rendőrség és a szakhatóságok kiérkezéséig.

12898306_1224653977559721_107091137260432670_o

Fotó: MTI Mihádák Zoltán

11:46

Pénteken 16 óra 45 perckor szállt fel elsődleges információink szerint a HA-VOE lajstromjelű Tecnam P2002-JF típusú kisrepülőgép a gödöllői repülőtérről, majd miután az esti órákig sem tért vissza keresni kezdték, roncsait szombat reggel találták meg két személy életét veszítette.

A hatóságok, miután az éjszakai keresés eredménytelenül zajlott le szombaton hajnalban újból megpróbálkoztak a repülőgép felkutatásával, ekkor találtak rá a roncsokra Dány határában.

3

A gép szinte a felismerhetetlenségig összeroncsolódott, a baleset körülményeinek vizsgálata jelenleg is zajlik.

Az esti keresésben a katasztrófavédelem tájékoztatása szerint, a katasztrófavédelem részéről a megyei katasztrófavédelmi műveleti szolgálat, a gödöllői hivatásos tűzoltók, valamint a Pest Megyei Kutató-Mentő Szolgálat egységei vettek részt, ugyanakkor úgy tudjuk ma reggel a helyszínen volt a légimentő szolgálat és a Magyar Honvédség Légi Kutató-Mentő Szolgálatának helikoptere is. A gép személyzetén már nem tudtak segíteni.

Hogy valóban riasztották-e a katonai kutató-mentő helikoptert egyelőre nem erősítette meg érdeklődésünkre a Honvédelmi Minisztérium, ugyanakkor komoly kérdéseket vet fel az eset, ha riasztották a szolgálatot az mikor történt meg? Elkezdte-e a repülőgép keresését az a szolgálat, akinek ez a feladata volna, még pénteken este, vagy csak szombaton napfelkelte után? Okozhatta-e a személyzet halálát a későn érkező segítség?

4

Háttérben a Légi Kutató-Mentő Szolgálat helikoptere?

Mindez azért érdekes, mert a honvédség szállítóhelikopterei évek óta nem rendelkeznek a korábban komoly összegért beszerzett éjjellátó képességgel (NVG), miután a két NVG kompatibilissé modernizált Mi-17-es helikopter kirepülte üzemidejét és annak hosszabbítását nem végezték el. Azaz képes-e a 24 órában bevethető kutató-mentő szolgálat hatékonyan ellátni feladatát, napnyugta után, modern keresőeszközök nélkül?

Persze a kérdés ismét túlmutat az alakulat és a kiképzett személyzet kompetenciáján, jól tudjuk, mára világossá vált, hogy minisztériumi, mi több talán miniszterelnöki döntés szükségeltetik ahhoz, hogy végre megfelelő üzemképes helikopterek birtokába kerüljön az amúgy jól képzett szakember gárda. Újabb kérdésként már csak annyit lehetne hozzátenni: Amennyiben időben érkezett a légi kutató-mentők riasztása, az elmaradó döntések, a döntéshozók döntésképtelensége most emberéletet követelt-e?

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.