A nyílt titok mától nem titok
Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Benedek Levente
Hónapok óta nagy kérdés, és totális bizonytalanság öleli körül a Magyar Honvédség helikopteres képességének, vagy talán képtelenségének problémáját, melyet végre egy áthidaló megoldással sikerült, mondjuk úgy elfogadhatóbbá tenni. Még elfogadhatóbb lett volna, hogyha a „titkos” beszerzést, mely hónapok óta már nem titok a repülős körökben, megfelelő módon kommunikálja a civil szféra felé az illetékes szakközeg…
Lényeg a lényeg, három régi-új Mi-8 T helikopterrel lett gazdagabb a Magyar Honvédség 2014. április 3-án.
A helikoptereket szállító An-124-100 típusú repülőgép reggel 7:30 környékén érkezett meg az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis leszállópályájára, ahonnan nem is ment tovább. Rögtön a pálya közepén megállt, majd a hajtóművek leállítása után megkezdték a gép hatalmas orr részének, egyben a tehertér ajtajának felnyitását, és a rámpa leeresztését.
Ekkor már a pálya végéből is jól látható módon – ám még kellő képen rejtve – kivehető volt a repülő óriás „gyomrában” rejtőzködő helikopterek egyike.
A gép körül hirtelen nagy tömeg kerekedett, megérkeztek a kirakodásban segítő magyar katonák, majd nem sokkal később már lassan ereszkedett is le a Ruszlán rámpájáról az első hófehér frissen nagyjavított egykoron civil üzemeltetésű helikopter.
A beszerzést egyébként az indokolta, hogy a tervezett új helikopterek beszerzésére irányuló tender bár elkészült, de nem kerül kiírásra, így az új helikopterek vizionált érkezése is súlyos késésekkel várható, mindaddig, pedig ahogy már weboldalunkon is említettük, a meglévő magyar helikopteres géppark nem bírta volna már üzemidővel, ez pedig több készenléti szolgálat teljes kiesését (pl. Légi Kutató-Mentő Szolgálat) is eredményezte volna, mely nem megengedhető.
A helyzet súlyosságát talán az is jól mutatja, hogy feltételezhetően kormányközi megállapodás keretében pályáztatás nélkül szerezték be a civil körökben üzemeltett frissen nagyjavított helikoptereket a gyártótól egy magyar cég segítő közbenjárásával. Információink szerint a helikopterek új katonai üzemeltetéshez jobban alkalmazkodó festést és több olyan rádió berendezést is kapnak majd a kecskeméti Légijármű Javítóüzemben mely a hazai légialkalmassághoz elengedhetetlenek.
Egyes források beszélnek arról is, hogy a nagyjából 2 milliárd forintos beszerzést nem a honvédség, hanem a magyar állam bonyolította le, ezt talán igazolhatja a Belső Biztonsági Alap hét éves stratégiájában szereplő helikopter-beszerzés is, melyre szintén 2 milliárd forint került elkülönítésre állami költségvetésből. Igaz ebben két helikopter beszerzése szerepel osztott fizetéssel…
A gépek állapotukat tekintve jól nyomon követhetőek, hiszen a civil alkalmazásuk miatt számos weboldalon található róluk információ. Ezek összegzésével úgy tűnik, helikopteres képességet biztosítanak majd az elkövetkezendő 7-8 évre, mely egyben a nagyjavítások közötti időszakot is jelenti. Sajnos a gépek ezt követően valószínűleg össztechnikai üzemidejük miatt kerülnek majd kivonásra, hiszen elérik 35 éves életkorukat. Persze már van lehetőség az össztechnikai üzemidő kiterjesztésére 40 évre, de valószínűleg – és remények szerint – addigra már új modern nyugati helikopterek állnak majd a honvédség rendelkezésére.
Összességében örömteli pillanat volt a mai nap, hiszen sokak számára további munkát és talán jövőt és levegőben töltött órákat, a civileknek katasztrófahelyzet esetén pedig mentési képességet biztosítanak ezek a gépek, persze csak akkor, ha az üzemeltetésük során megfelelően gondoskodnak a megfelelő alkatrészek pótlásáról…
(A kirakodás ideje alatt a fegyveres légvédelmi készenléti szolgálat Gripen géppárja a zavartalan szolgálatellátás érdekében az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra települt át az AN-124-100 érkezését megelőzően.)