Újabb mobilhangárok, ezúttal Szolnokon
Szerző: Balogh Ákos , Fotó: LHSN.HU
Két mobilhangárt állítottak fel az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison az elmúlt napokban, melyekbe feltételezhetően a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderő-fejlesztési program keretében beszerzett H145M helikopterek hamarosan érkező újabb példányai kerülnek majd.
Korábban, mint az ismert, az MH Pápa Bázisrepülőtéren volt szükség az ideiglenesen ott állomásozó JAS-39 Gripen vadászrepülőgépeknek mobilhangárokra, melyekből szintén kettőt vásárolt a magyar Honvédség a SAAB-tól.
Mikor ezek, a Gripenek hazaköltözésével feleslegessé váltak, felröppent az a hír, miszerint további hasznosításuk az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison történik majd, hiszen az újonnan beérkező technikai eszközöknek nem áll rendelkezésre a bázison elegendő számú szükséges, hűtött, fűtött hangár. Most azonban úgy tűnik, egyenlőre nem az amúgy is főként merevszárnyú repülőeszközök karbantartására tervezett kialakítású SAAB mobilhangárok kerültek Szolnokra, hanem információink szerint kifejezetten helikopterek tárolására és karbantartására kialakított, két újonnan beszerzett mobil hangárt állítottak fel az egykori An-26-os repülőgépek állóhelyein.
Az LHSN.HU-hoz eljutott információk szerint az olasz G&G Partners vállalat DEFSHELL fantázianevű termékcsaládjának mobil javítóhangárját vásárolhatta meg a Magyar Honvédség, a gyártó paraméterei szerint pedig ezekből is a nagyobb méretűeket, melyek 25m x 58m alapterületűek, magasságuk pedig eléri a 10 métert.
Így az időközben kiadott nyilvános pilóta információkból (NOTAM) kiderül, miután azok az egykori „Anos” 8-as és 9-es állóhelyekre kerültek, jelenleg jókora területet kitakarnak a repülőtéri irányítók által belátható területből, egészen pontosan a Delta 4-es gurulóútból és a fel- és leszállópálya északi végéből.
A NOTAM tájékoztatása szerint ezért most egy kamerarendszer kiépítése van folyamatban, melyen keresztül, ha minden igaz, az irányítótoronyban dolgozó légiforgalmi irányítók láthatják majd a holttérben történő eseményeket, és nem a légijárművek pilótái által adott pozíciójelentések alapján adják majd ki a le- és felszállási engedélyeket.
Összességében kétségkívül egy újabb előrelépés, a logikus gondolkodás szemtanúi lehetünk Szolnokon, azonban tény az is, hogy hosszú távon a beérkező új technikai eszközök tárolása és karbantartása nem valósítható meg mobil javítóhangárokban, azoknak új, a technikai eszközök kiszolgálásához- és a kor követelményeinek megfelelő hangárkomplexumot kell majd felépíteni és talán egy új irányítótornyot is…