Kecskeméten vendégeskedtünk…

Szerző ; Fotó: Benedek Levente

Négy amerikai F-15 „Eagle” elfogó vadászrepülőgép érkezett a múlt héten a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra, hogy légtérrendészeti feladatokat gyakorolhassanak, többek között a magyar Gripenekkel együtt is.

A múlt héten villámcsapás szerűen hatott a repülőbarát társadalomra, hogy a hidegháború – de mondhatni napjaink – egyik ikonikus típusa látogatott Kecskemétre. Bár az Egyesült Államok állomásoztat Angliában – Lakenheathben – F-15 gépeket, ezek azonban nem onnan jöttek, hanem az anyaföldről, méghozzá két államból. Két gép a 142. Vadászrepülő Ezredből érkezett, Oregon államból, a másik kettő pedig a floridai 159. Vadász Századból. A két alakulat jelenleg az erdélyi Aranyosgyéresen állomásozik, már lassan harmadik hónapja tartózkodnak Kelet-Európában. Az elfogó vadászok az úgynevezett Hadszíntéri Biztonsági Csomag keretében települtek ki, ugyanúgy ahogy több másik amerikai alakulat Európába.

Fontos megemlíteni, hogy az amerikai jelenlét Európa ezen felén nem szokatlan, az elmúlt években is jelen voltak kisebb nagyobb légi gyakorlatokon – Bulgáriában, Romániában, Lengyelországban, a Baltikumban, de például pár éve F-16-osok hazánkban is gyakoraltoztak. Az amerikai alakulat parancsnokától megtudtuk, a mostani gyakorlatra hét fő pilóta és 70 fős kiszolgáló személyzet érkezett, céljuk a közös feladatvégrehajtásokkal valamint a hosszabb kitelepülésekkel járó feladatok elsajátítása, amolyan szoktató jelleggel.

A gépek az első napokban egymással vívtak közel légiharcokat, ahogy tették ma is Kecskemét és az alföld több települése felett, illetve útvonalrepüléseket hajtottak végre, a hazai légierő gépeivel pedig csupán egy alkalommal repültek közösen ezidáig. Ugyanakkor a gyakorlat során tervben van a Gripenekkel való közelharc gyakorlás is. Ezzel kapcsolatban az egyik pilóta kérdésünkre, hogy a Gripen milyen erőt tud képviselni egy F-15-össel szemben, elmondta: mind a két gép a tolóerő-súly arányában nagyjából meggyezik, és fordulékonyságban sincsenek komoly eltérések. Igaz az F-15-ösnek a két hajtómű miatt nagyobb tolóerő tartaléka van, de összességében a Gripen mérete miatt egy jó pilóta kezében tudhat meglepetést okozni, vizuálisan például nehezebben észlelhető egy bizonyos távolságból, de ezt nemsokára a levegőben is lehetőségünk lesz megtapasztalni. –

Külön érdekesség volt a mai napon, hogy délelőtt érkezett tankolás céljából a Türkish Stars. A múlt hétvégén Rivoltóban vendégeskedtek és éppen útban voltak hazafelé, mikor a gépek 3-2-4-es formációkban érkezve áthúzásokkal köszöntek be, majd szálltak le tankolás céljából. A repülőnapok kedvelt sztárjait természetesen ezúton is egy C-160 Transall kísérte.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.