Fél évszázada volt feledésben a hősi halott magyar vadászpilóta

Szerző ; Fotó: Balogh Ákos

Simon Róbert az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület elnöke néhány hónapja keresett meg bennünket, hogy nem tudnánk-e segíteni valamilyen MiG-21-es alkatrész beszerzésében egy emlékhely kialakítása céljából. Szerencsére a Borz Helikopteres Hagyományőrző Egyesületünk a Juhász “Juci’bácsi” János nyá. repülő alezredessel közösen kezdeményezett, tervezett veszprémi haditechnikai park és diákszakkörök kialakításához beszerzett több selejt alkatrészt is, – melyek az együttműködés és közös tervek megszűnésének következtében feleslegessé váltak – így javasolni tudtuk a nyugállományú alezredes úr tulajdonában lévő MiG-21-es magassági kormányt, aki nagylelkűen hozzá is járult az emlékműként történő hasznosításához.

Páratlan bajtársi és civil összefogással, ma 2014. május 17-én Ugod Községben, 11 órakor  felavatásra került az 1964. február 12-én hősi halált halt, és máig feledésben lévő Doba László őrnagy emlékhelye.

De mi történt 1964. február 12-én éjszaka 22 óra 05 perckor? Kositzky Attila nyá. altábornagy, a légierő egykori vezérkari főnöke így fogalmaz:

“Paár Ferenc nyugállományú ezredes, a pápai ezred akkori parancsnoka, repülésvezető, Markel János nyugállományú alezredes ügyeletes mérnök volt a tragédiával végződött repülési váltás során.

A pápai repülőtér abban az időszakban nem rendelkezett közel körzet és bevezető radarral, a meteorológiai radart hírből sem ismerték. Éjszaka, 1200 méteres felhőalap és 5 kilométeres látás melletti repülés volt a feladat, melyhez az időjárás felderítőgép személyzete, Paár Ferenc alezredes, Lakatos Vilmos százados a meteorológiai adatok és előrejelzés alapján az időjárást megfelelőnek minősítették. Az erős északnyugati szél miatt 340 fokos fel-leszálló irányt kellett használniuk, de tekintettel arra, hogy csak a repülőtér északi oldalán voltak kiépítve az irányadó állomások és a pellengátor, a felhő lefelé történő áttörése 160 fokos irányon történt, majd az északi távoli irányadó felett kifordultak a 340 fokos iránynak megfelelő iskolakörre, hogy a beton déli végére aznap telepített távoli irányadót felhasználva, iskolakörről szálljanak le.

A repülési váltás során, az addigi zárt felhőzet kezdett felszakadozni, megjelentek a csillagok, ezért a repülésvezető úgy döntött, hogy Doba őrnagy leszállása után, áttérnek az egyszerű időjárási viszonyok közötti éjszakai repülésre. Doba László előtt Preier Gyögy szállt le eltérés nélkül, nem jelentett veszélyes időjárást. Doba őrnagy a felhő felfelé történő áttörésekor erős rázásba került, ezért a „213” oldalszámú MiG-21F13 gépével a repülőtérre történő visszafordulásra kapott parancsot, amit rádión igazolt. Az iskolakör harmadik, negyedik fordulója térségében havazást jelentett, majd megszakadt vele a rádióösszeköttetés. A repülési váltást befejezték, a beton déli végén lévő készültségi szolgálat hószállingózást észlelt, de a repülőtérre nem ért be a havazás.

Markel János személyesen részt vett annak a kutatócsoportnak a munkájában, akik megtalálták a roncsokat. A kivizsgálás során valószínűsítették, hogy az északnyugati széllel Bakonyra feltorlódott felhőzet turbulens áramlással folyamatosan növekedett, majd intenzív helyi havazásba ment át. Mindez a repülőtértől délre erős leáramlást idézett elő, így Doba László őrnagy, az éjszaka sötétjében, elveszítve a települések és a repülőtér fényeit, az intenzív rázás, dobálás közepette, a leáramlás miatt, gépével lapos szögben, farok résszel, behúzott futóművekkel, érintette az Ugod mellett enyhén emelkedőszántást, és katasztrófát szenvedett. Ez volt a pápai ezred első MiG-21-es katasztrófája.”

Az emlékhely avatóján részt vett Doba László őrnagy két lánya és családja is, akik könnyeikkel küszködve avatták fel édesapjuk méltó emlékhelyét, valamint  Vörös Tibortól a község polgármesterétől a katasztrófa helyszínéről egykoron “megmentett”, a katasztrófát szenvedett repülőgépből származó csavart vehettek át.

Az emlékhelynél ezután az összegyűltek koszorút és virágokat helyeztek el.

Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület kezdeményezésére, bajtársi és civil összefogással támogatók segítségével felállított emlékmű, Demjén Ferenc hozzájárulásával a „Gyertyák” című dal egyik versszakával feliratozott MiG-21 repülő gép magassági kormány – amely adott pillanatban a pilóta életének záloga – örökké emlékeztetni fogja Ugod lakosait és az odalátogatókat a magyar vadászpilóták 100 éves küzdelmére.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.