Keserédes pillanatok Szolnokon

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Rozgonyi Cecília, Horváth Ádám

A szolnoki kiképzési feladatok és az éppen zajló nemzetközi gyakorlat ismét aggasztó állapotokra világít rá a magyar katonai helikopteres repülés háza táján.

Miközben a ragyogó napsütésben számos helikopter és merevszárnyú is a levegőbe emelkedett szerdán, a hozzáértőbb szemnek mégis keserédes pillanatokat okoztak a látottak.

Milyen szép is az, ha az egykori katonai An-26-osok festése, színmintája alapján megálmodott vadonatúj festésű civil An-2-es repülőgépből hajtanak végre ejtőernyős ugrásokat katonai ejtőernyősök? Milyen szép is az, ha a Black Swan 2021 különleges műveleti gyakorlaton képességbemutatón próbálják a katonai felsővezetésnek megvillantani a tudást, aztán rá kell eszmélni, hogy mindez túl szép, hogy igaz legyen.

Az An-2-es repülőgépet információink szerint a Magyar Honvédség bérli az üzemeltető civil cégtől. A napok óta a szandaszőlősi sportrepülőtéren dolgozó gépre információink szerint azért van szükség, mert nincs elegendő üzemképes Mi-17-es szállítóhelikoptere a honvédségnek, a pár alkalommal bevetett AS-350-es helikopter pedig nem tudja annak a mennyiségű ejtőernyősnek az ugratását biztosítani, mint amire szükség lenne. Legutóbb akkor fordult elő ilyen, amikor 2013-ban mélyrepülésbe kezdett a szállítóhelikopteres képesség…

Csodálatos különleges műveleti képességekkel pedig bár elkápráztatták ma Szolnokon a katonai vezetést, azt valószínűleg már nem említették, hogy a bemutatón szereplő két Mi-17-es – feltételezhetően – az alakulatnál éppen működő összes szállítóhelikopter. Közülük egy, pedig a nemzetközi elvárások alapján 24 órában szolgálatban lévő kutató-mentő helikopter lenne, ha épp egy nyilvános pilótainformációban (NOTAM) már előző nap már nem jelezték volna, hogy szerdán szinte egész nap nem ad szolgálatot a kutató-mentő Szolnokon. Persze hogyan is adna, ha épp azt kell elhitetni egyesekkel hogy minden rendben van?

Meglehetősen hamar okozhat újabb és újabb fejfájásokat a még rendszerben lévő „orosz” helikopter flotta, ha az új H225M helikopterek beérkezéséig nem figyelnek oda a gépek alkatrészellátására, karbantartására, hiszen továbbra is jól látszik, számos olyan képesség van melyet nem tudtak még, vagy tudnak átvenni a beérkezett H145M helikopterek…

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.