Get Adobe Flash player

Az oroszok is pályázni akarnak a magyar helikopter tenderen, üzemben tartási pályázatokon

Forrás: nkh.hu ; Kiegészítés: Balogh Ákos

Lassan év végéhez közeledve szinte egy kezünkön megszámolható a 2013-as év komplett helikopteres repülést is érintő nagyobb eseménye, eközben a Honvédelmi Minisztérium “megszüntette” a sajtó és a közvélemény tájékoztatását a magyar katonai helikopterek problémájának megoldása ügyében.

A fejleményekről és kisebb nagyobb látszatintézkedésekről csak a nyilvános közbeszerzési pályázatokból értesülhetnek a témával foglalkozók, valamint “rejtett” oldalakon felbukkan egy egy témába vágó civil írás, ami széles körben nem is igen terjed el…

Így lehet az, hogy csak most találtunk rá egy júniusi cikkre, melyből kiderül hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság az orosz MIL helikopterek gyártójának, azaz a Oboronprom hadiipari cégnek Működési Engedélyt állított ki, mellyel a cég részt vehet a hazai orosz gyártású katonai helikopterek üzemeltetésére, irányuló pályázatokon, valamint a tervezett helikopterbeszerzési tenderen is, amennyiben meg tud felelni majd a pályázati követelményeknek.

Mindennek azért van nagy jelentősége, mert az országon belül nincs jelenleg olyan cég aki elvállalhatná a meglévő technika üzemidő hosszabbítását, alkatrészeinek pótlását és minden olyan feladatot mely meghaladja a szolnoki alakulat műszaki állományának hatáskörét. Ez pedig több szempontból is fontos, legfőképpen azért, mert az új helikopterek beszerzésééig – feltéve ha lesz ilyen – már nem húznák ki a magyar VASak.

A cikkben idén őszre ígérték, hogy tájékoztatás várható a pályázatok eredményességéről, így esetlegesen némi remény látszódik a 2012. november 27-én megjelenő ajánlatkérése melyben keretszerződést kíván kötni katonai helikopterek 2014-ig történő fenntartására a HM, illetve a napokban megjelent hajtóművek javítására irányuló pályázatban.

Persze az is lehet, hogy mindez csak a helikopterbarátok kombinálása… Vajon tényleg kötnek megállapodást a meglévő technika ideiglenes megmentésére? Haminden igaz hamarosan kiderül, de addig is következzen a nyári cikk:

Érezhető volt a segítőkész hozzáállás, amiért köszönetet szeretnék mondani, fogalmazott Pavel G. Kauszjan a Légügyi Hivatalban tartott ünnepélyes ceremónián, amelyen Farkas Andrástól vette át a Légügyi Hivatal által kiadott Működési Engedély okiratot. Az orosz óriáscég ennek birtokában indulhat a Magyar Honvédségi helikopterek fenntartására kiírt közbeszerzési pályázaton.

5556

A Magyar Honvédség orosz helikoptereinek fenntartására, karbantartására közbeszerzési pályázatot írt ki, amelyen elindult az orosz haditechnikai cég, az Oboronprom is, amely Oroszország területén végzi ugyanezeket a feladatokat.

A pályázati indulás egyik feltétele a Légügyi Hivatal által kiállított Működési Engedély megszerzése volt, az Oboronprom pedig megfelelt a követelményeknek. Az ünnepélyes átadására Magyarországra érkezett az orosz vállalat felső vezetése, amelyet Farkas András, a Légügyi Hivatal vezetője, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökhelyettese fogadott.

„A Légügyi Hivatal által kiállított engedély révén lehetővé válik, hogy az Oboronprom cég részt vehessen a Magyar Állami Légijármű Nyilvántartásban szereplő és a Magyar Honvédség által üzemeltetett Mi-8, Mi-17 és Mi-24 típusú helikopterek és azok berendezéseinek fenntartása érdekében történő javítási és karbantartási munkák elvégzésében” – jelentette be a Farkas András, a Légügyi Hivatal vezetője. Elmondta, hogy Magyarországon az európai országok közül az elsők között 2007-ben a Katonai Légügyi Hivatal és a Polgári Légügyi Hivatalt egy szervezetté vonták össze. Az integrálódás révén a felhalmozott tudást egy helyre koncentrálták, amivel a Légügyi Hivatal elérte, hogy ugyanazokat az általános elveket tudja érvényesíteni a polgári és a katonai repülésben egyaránt.

Az elmúlt időszakban komoly szervezeti átalakuláson megy keresztül a Hivatal, új szemléletet vezettek be, a hatóság szolgáltatói jellegének erősítésével gyorsabb és hatékonyabb ügyintézést tettek lehetővé. „Mindez konzultációkban, egyeztetésekben jelenik meg, minden ügyfélnek felajánljuk ezt a lehetőséget: ezután a hivatalos ügyintézés sokszor szinte csak formaság, mert ezt megelőzően már minden részletet tisztáztunk” – fogalmazott Farkas András, aki leszögezte: a hivatal számára továbbra is elsődleges a biztonságos légi forgalom lebonyolítása, ezért aki ebben nem partner, azzal szemben a jövőben is fellépnek. „Azokat kell támogatnunk, akik minden szabályt betartva működnek” – erősítette meg a hivatal hitvallását. Farkas András kifejtette, reményei szerint ezt a szemléletet az orosz partnerek is tapasztalhatták az együttműködés alatt.

„Eddig is tudtuk, hogy az NKH Légügyi Hivatala komoly szervezet és ez a meggyőződésünk tovább erősödött” – fogalmazott Pavel G. Kauszjan, az Oboronprom tárgyalási delegációjának vezetője. Elmondta, a Légügyi Hivatal által kiadott Működési Engedély az egyik feltétele volt, hogy indulhassanak a HM helikopter tenderén. A hivatal erénye és erőssége szerinte a szakembergárda felkészültsége és elhivatottsága. „Eddig kétszer volt alkalmam részt venni a magyar hatósági engedély kiadását megelőző folyamatokban és mindkét auditon jól felkészült, elhivatott szakemberekkel találkoztam. Érezhető volt a segítőkész hozzáállás, amit most személyesen is megköszönök” – összegezte tapasztalatait Pavel G. Kauszjan. A delegációvezető elmondta, az Oboronprom állami tulajdonú részvénytársaságként a helikopter iparágat, a hajtóműgyártókat és a hadműveleti rakétákat előállító cégeket fogja össze és 160 vállalat révén gyakorlatilag az egész orosz ipart lefedi.

Kérdés persze, hogy ebben a mamutgépezetben hol helyezkedik el a Magyar Honvédség? „Nagyon komolyan vesszük a magyar tendert, ami számunkra nem is annyira kereskedelmi kérdés, nem minden esetben a volumen a döntő, sokkal inkább az, hogy a magyar hadsereg zömében szovjet, illetve orosz haditechnikát használ. Ezért nem mondható az, hogy mi most visszatérnénk, hiszen el se mentünk, mindig is jelen voltunk a Magyar Honvédség életében.” Kifejtette, azért tartják fontosnak a tenderen való indulást, mert helikoptergyártóként eddig nem volt képviseletük Magyarországon és a javításokat, karbantartásokat véleménye szerint a gyári protokoll maximális betartásával tudnák végezni. A tenderen várhatóan ősszel hirdet eredményt a HM.”

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.