Repülőnap Lengyelországban
Szerző ; Fotó: Benedek Levente
Lengyelország minden páratlan évben szokott rendezni egy repülőnapot a Radom városa melletti légi bázison. A ma is aktív reptéren települ a Lengyel Légierő két demo csapata az Orlik és az Iskra.
A rendkívül nívós repülőnap idén augusztus-24-25-én került megrendezésre és igazán kitett magáért a szervezőgárda. Ha Kecskemét egy kisebb Tiger Meet találkozó volt, akkor idén Radom F-16 Meeting volt. Nemcsak a nálunk látott Belga és Holland demo csapat érkezett, de a Török és Görög – akiket ráadásul a szervezők politika humort sem kímélve egymás mellé tettek a bázison – csapat is jelen volt a maga gépével, sőt a Lengyel Légierő több F-16-osa is repült, de két gép légi harc imitációban is részt vett. Szóval Falcon hiányban nem szenvedtek a kilátogatók.
Szerkesztőségünk már pénteken a bázison volt, és bár pár lényeges eseményről lemaradtunk, de a főbb érkező gépek közül jó néhány lencsevégre került. Délben érkezett meg a Cseh Légierő díszfestett Tiger Gripenje, az igen feltűnő Picasso stílusban alkotott Tiger külsőre mondtuk azt, hogy olyan ronda, hogy már muszáj lefotózni. Az érkezők mellett ott volt a szokásos C-27 és Typhoon Olasz kombó is, – szerencsére hétvégén mind a kettő repült -, eközben időnként próbát is tartottak a már ott lévők, de ezek közül is kiemelkedett a Lengyel Légierő képesség bemutatója. Az Iskra és az Oril team gépei mellett 6 db hazai gyártású SW-4 helikoptere, 3 db szintén hazai M-28-as kis teherszállító gép, 1 db Hercules, 2 db CASA C-295, 6 db Su-22, 6 db MiG-29 és 6 db F-16 repült át kötelékben. És mind ezt két alkalommal próbálták el, nem beszélve arról, hogy ezt mind két hétvégi napon megismételték egyszer-egyszer! Tehát lazán 45 gépet emeltek fel kötelékrepülésekre – ennek 80% más bázisokról jött – 4 alkalommal ott létünk alatt. Röviden kijelenthető, volt kerozin a gépekhez…
[flagallery gid=1]
Érkezőként láttuk még a Magyar Légierő 407-es oldalszámú An-26-os gépét, ami ráadásul előző nap érkezett vissza Kecskemétre szintén Lengyelországból a győriek éleslövészetéről, de a kecskeméti repnapon látott 40-es oldalszámú Gripen vadászgép is megérkezett, és szerencsére demot is repült. Az Osztrák Saab-105, Red Bull Corsair, Román míg-21, Lengyel Black Hawk, Szlovák L-410, Brit Hawk és Brit Typhoon, Lengyel Mi-8 & Mi-2 volt a kiemelkedő még a pénteki napon. Várt a szombat minket…
Mind a két napon a repülőnapot a Lengyel Aeroclub nyitotta, sárkányrepülőikkel és kis privát egy vagy két személyes civil gépeikkel. A két órás műsor nem hozott sok izgalmat, de félidő derekán azért megkíméltek minket és a hazai – köztük talán ex-DDR 24-esek is – Hindek repültek az égen, szokásos köröket lefutva. Kiemelendő, hogy két tartalék 24-es is volt Radomban! Az Aeroclub repülései alatt érkezet meg a Lengyel Köztársaság elnöke, korábban megérkezett a Hadügyminiszter, a Légierő, a Hadsereg és a Haditengerészet képviselői. Nekünk csak jó volt, mert a VIP gépek érkezése plusz fotó téma volt. Mielőtt azonban a Köztársasági Elnök beszédet mondott volna a haditengerészet SH-2-es díszfestett helikoptere is repült, a jellegzetes amerikai rotor hangok mellett szépet repült az ajándék helikopter, hisz a pár éve vásárolt két amerikai romboló mellé ugye járt a 2-2 db helikopter is.
[flagallery gid=2]
A beszédek után jött a korábban említett „képesség áthúzás”. Utána jött az igazi repülő show. Bár Szlovákia idén letiltotta nem megfelelő repült óraszám miatt a külföldi repüléseket a Mig-29-eseken, a Radomba látogatók nem maradtak nagyvas repülés nélkül. A Lengyeleknek ugye van még egy pár – ráadásul 2028-ig kihúzzák őket hazai cégek által nagyjavítva – így csodásat repültek. Kívülről a teljes gép remek állapotban volt. Ezután egy AW-149-es helikopter repült, a civil lajstromban lévő helinek oka volt, hogy eljött. Az Agusta Westland ugyanis saját standdal érkezett a repülőnapra, de a PZL színeiben! A cég ugyanis a Sikorskyval együtt saját hazai gyártósorral rendelkezik a Lengyeleknél. Eme írás mellett meg kell említeni, hogy a BAE System, a General Electric és az Eurofighter is saját pavilonnal is képviselte magát. A Patrouille Suise F-5-sei hasonló stílusban repültek, mint hazai pályán a Turkish Stars. A csapat demo helyett korábban a szóló F-18 volt beígérve,de mivel annak új pilótája egy gyakorlat során majdnem földnek vitte a gépet a Hornet demot leállították és helyette jött az F-5-ös csapat. Az első F-16 repülést a Hellének kezdték meg, pilótájuk lerepülte a szokásos köröket. Ezután érkezett a Black Hawk mely méretéhez és közepes szállító minősítéséhez képest olyan fürgén repült, mint egy kisebb méretű műrepülő helikopter. Elérkezett nem sokkal ezután a show egyik kiemelkedő fénypontja, az Ukránok Su-27 repülése. A masszív repülőgép nem gyorsaságával, hanem méreteihez képest rendkívül fordulékonyságával emelkedett ki! A francia különítmény Eurocopter Caracal helikoptere, egy képességbemutatóval bizonyította mozgékonyságát. A gép jellegzetessége a légi utántöltést segítő előrenyúló csonk. Az Olaszok Typhoonja a kötelező manővereket repülte smokewinderekkel, majd a Belga F-16 erőteljesebb infrás bemutatója következett, utóbbi repülésének minősége nem változott Kecskemét óta szerencsére. A Finn Légierő Midnight Hawks csapata rendkívül ritkaságnak mondható Európa egén, hisz hazai repülőnapok kivételével rendkívül ritkán mennek külföldre.
[flagallery gid=3]
A show másik fénypontja a Holland Légierő Apache demoja volt, a ritkaságszámba menő heli demo infrák tucatjaival mutatta meg, hogy a gép miért is olyan közismert. Bár a Mi-24-essel nem említhető egy lapon annak ellenére, hogy egyazon kategóriát képviselnek, az Apache mozgékonyágával, utcahosszal veri Orosz megfelelőjét. A helikopter bemutatójának vége fele a Hollandok F-16-osa is elemelkedett, majd egy kötelékáthúzással bizonyították a csapat munka jó viszonyát. A Holland F-16 erőteljeset repült és ez a vasárnapi napra duplán érvényes volt! Ugyanis a pilóta akarva vagy akaratlanul olyan manővert hajtott végre, ami első ránézésre pokolian látványos, rendkívül szépen néz ki, de ugyanakkor felelőtlen is tud lenni, nem beszélve arról, hogy biztonsági szempontból további aggályokat vet fel. A vasárnapi repülés során a touch & go során a gép infrázni kezdett talaj közelben! Nem egy vagy kettő infracsapda vetéséről volt szó, hanem a gép folyamatosan szórta az izzó csapdákat! Felhozható a véletlen? Nehéz erre igent mondani, hisz korábban nem történt ilyen a közel múltban repülőnapon. A szándékosság tényét külsősként pedig nem tudjuk megállapítani, viszont tény ennek az esetnek lesz még foganatja, mind a pilótára nézve, repülésbiztonsági szempontból és megmerem kockáztatni, hogy a Holland Légierő vendégszerepléseire is ki fog hatni a jövőben.
A Francia Rafalet követte a Román MiG-21-es demoja, a két véglet egymás után, két korszak szülötte. A Magyar Gripen smokewinder és dump & burn nélkül repült egy közepest, majd a Red Bull Cobra repült, ismételten bizonyítva, hogy Amerikában a műrepülő képesség is tényező helikopterépítésnél. Mi-8 & Mi-2 repülést is láthattunk, a rendőrségi képesség bemutatóban látható volt, hogy a nálunk 13 éve nem repült és már kifutó technika még mindig hasznos tud lenni. Az egész nap – így utólag – legszebb bemutatóját produkálta a Solo Türk a nap végére, avagy a Török F-16. A repülés, a manőverek és a narrátor kombinációja kiemelkedő showt eredményezett.
[flagallery gid=4]
Megemlítendő még fotózás szempontjából, hogy párás levegő volt, mely a gépek szűk fordulójánál meglátszódott, emelve a fotók témáján. A 25 fok körüli hőmérséklet pedig ideális arra, hogy egy helyen tartózkodjon az ember huzamosabb ideig. A Press zóna közvetlen közelében lévő büfé is remek húzás volt, de szervezés szempontjából is pozitívum volt, hogy a közönség fennakadások nélkül hagyta el a repteret. Mi is alig pár perc alatt kijutottunk, és 15 perc alatt a város másik végén a szállásra értünk busszal.
Elsőfokú rendezés, kiállítók tucatjai, unikum gépek statikon és dinamikuson. Az év repülőnapja is nagyon könnyen lehet ebből a hétvégéből…
A cikk a „Borz” Helikopteres Hagyományőrző Egyesület segítségével jött létre!