A díszkíséret sajnos elmaradt

Szerző ; Fotó: Balogh Ákos

Megérkezett az első két, vadonatúj Airbus H-145M típusú könnyű-többcélú szállítóhelikoptere a Magyar Honvédségnek hétfőn, melyből a Zrínyi 2026 haderőfejlesztési program részeként húsz darabot vásároltak.

A heikopterek a meglévő és kiöregedő orosz technikák kiváltásának első lépcsőjeként érkeztek hazánkba, a H-145-ösök mellett szintén Airbus gyártású H-225-ös helikoptereket is vásárolt a honvédelmi tárca, ezek csak 2023-tól érkezhetnek majd. Addig a meglévő Mi-8, Mi-17 típusú szállítóhelikopterek és Mi-24-es harcihelikopterek üzemeltetése mellett, a pilótáknak és műszaki személyzeteknek az új típusok kiszolgálását és a velük való repülést kell elsajátítaniuk, hogy az orosz helikopterek üzemidejének lejártakor maradéktalanul át tudják venni a feladatokat az új típusú és modern helikopterekkel.

Ennek a folyamatnak a részeként, a húsz helikopter legyártásának sorrendjében, idén összesen négy H-145-ös, 2021-ben tizenkét helikopter érkezik, a maradék négy helikopter pedig 2022-ben repül majd át Magyarországra a gyártó Donauwörthben található üzeméből.

Az első két helikopter hétfőn a Budaörsi Repülőtérre érkezett meg, sajnos az előzetesen tervezett harcihelikopteres díszkíséret végül nem valósult meg az érkezéskor, azonban a H-145-ösök fogadóbizottsága stílusosan két Mi-24P helikopterrel érkezett a repülőtérre, így Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka is, aki fogadta a gépekkel érkező Simon Zsolt alezredest és Dajka Attila őrnagyot, a jelenleg típusátképzésen résztvevő magyar pilótákat és az átrepülést végrehajtó német gyári pilótákat.

A parancsnok sajtóérdeklődésre reagálva, a helikopterekről elmondta: ezek könnyű, többcélú helikopterek, ez azt jelenti, hogy a kategóriájuk a könnyű helikopter, ami eddig nem volt a Magyar Honvédségben, a többcélú pedig azt jelenti, hogy egy helikopterben a kiképző, a kutató mentő és a fegyveres tűztámogató helikopter is megjelenik.

Koller József dandártábornoktól megtudtuk azt is, a típus végsebessége közel 300 km/h , 6000 méter magasságra tud felemelkedni, eközben akár 10 főt is el tud szállítani. A helikopter képes a külső súlyok emelésére és fegyverzet szállítására is.

A két új H-145M helikopter a Budaörsi Repülőtérről felszállva rövid bemutatkozó repülést hajtott végre a főváros felett, majd újbóli leszállás után végül a fogadóbizottságként érkező két Mi-24-es harcihelikopter kíséretével indultak el a szolnoki bázisuk felé. A parancsnok elmondta, a bázison bekerülnek a felújított hangárba és a későbbiekben, a további napokban installálás kezdődik, programok kerülnek a navigációs rendszerbe, a rádiókba és megkezdik velük a kiképzési repülést.

A gépekről lekerül majd az ideiglenes gyártói német lajstrom és felségjelzés is, úgy ahogy az átadóra jelképesen felragasztott színes Magyar Honvédség címer sem marad a többi alacsony láthatóságú, nemzeti hovatartozást kifejező magyar ékjelzés és a 01, 02-es lajstromszámok mellett.

Amennyiben a hírek igazak, úgy pedig az előzetes terveknek megfelelően első két társát hamarosan követi a 03 és 04-es lajstromszámú gép.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.