Get Adobe Flash player

 MIG-15 Sikertelen berepülés

Forrás: rchelicopter.hu

Ma délután (2011. július 18.) az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repülőterén egy felújított MIG-15 berepülését kísérelték meg. A felszállást 13 órára tervezték, de több kisebb műszaki probléma miatt a műveletre 14 óráig várni kellett. A felszállás közben a gép a kifutó felett váratlanul jobbra dőlt, a szárnya leért, majd ezt követően a kifutó mellé csapódott. A balesetben senlki nem sérült meg.

A fotókat Hasur Ferenc készítette

67 Hozzászólás: Lezuhant a felújított Mig-15 UTI +videó frissítés

  • Nagyon-nagyon sajnálom! Profi személyzet…
    Nem tudom mennyire pótolható az alkatrész(ek) – de meg kellene még egyszer próbálni.
    Meg ijedtem, hogy a gázturbina…ezekben annyira nem bízom, mint a mostaniakban…!
    Sajnálom Fiuk, szomorú, hogy így repült!
    FEL A FEJJEL VELETEK VAGYOK!
    Ezt is megoldjuk….! Meg TI IS!

  • Csitári András:

    A nagyapám ilyen típussal repült az 50-es évek derekán Taszáron 112-es lajstromszámmal. Amikor 3 éve megtudtam, hogy elkezdtétek felújítani a gépet nagyon megörültem, és vártam, hogy az első repülésnél nagyapámmal ott lehessek. Sajnos nem élhette az első repülés végét, de talán jobb is mert a szíve szakadt volna meg ha ezt látja. Nagyon sajnálom a történteket és remélem van erőtök és lehetőségetek újból kifutóra tenni a gépet!

    • Szocsin Norbert "szocsi":

      Nagyon sajnálom!!!Örültem ennek a gépnek nagyon.A berepülés veszélyes üzem.A pilóta tényleg profi, a pinyók már csak ilyenek:-).Viszont azt nem értem, hogy berepüléskor miért kell kockáztatni, mit keres a hátsó ülésben valaki!?A nevéből ítélve az egyik BME-s tanár fia lehetett.

      Kedves Csitári András!

      Az én faterom is repült Taszáron.A 114-es UTI-t sajnos oda is verte.Nincsenek taszári képeid véletlenül?Cserélgethetnénk digitális formátumba!Ha vannak légyszi keres meg! szocsin.norbert@gmail.com

      • Kóbor György:

        Megrendítő esemény. Sajnálom a pilótákat, a műszaki személyzetet, sajnálom a gépet.

        Fura emberi tulajdonságok egyike, hogy a nem hozzáértők tábora pontosabban rámutat az eseményt
        kiváltó okra, mint az arra hívatott szakember. Én ezt inkább meghagyom a kivizsgáló bizottságnak. Tisz-
        telettel erre kérem az alkalmi szakértőket is!
        Örülök, hogy nem történt személyi sérülés.
        Tisztelt Pinkóczi és Rohács urak, tisztelt Műszaki Személyzet, fel a fejjel!
        Üdvözlettel:
        KGy

  • Kedves Repülősök Barátok!
    Sajnálom, hogy 5 év munka után ez történt :(
    Fel a fejjel és csak optimistán. Lehetett volna nagyobb baj is.

    “AMI NEM ÖL MEG AZ ERŐSEBBÉ TESZ”

    Soha ne adjátok fel !!!

    Üdv, Killerlpg
    http://www.mig-21.hu

  • Che:

    Nem értek a repülőgépekhez, de az első képen meg kell nézni a bal szárnyon a póttartály pozicióját. Szerintem az elfordult, elmozduló póttartály okozta a gép jobbra dőlését. Anyagfáradás vagy rosszul rögzítették?

    • Katona Dániel:

      Nem volt semmi baj a póttartályokkal csak azért áll úgy mert a “földetérés” előtt leoldották a pilóták hogy ne arra rakják le a gépet mivel tele volt keróval és fenállt a kigyulladás lehetősége, de igy hogy ledobták simán hasra lehetett rakni a gépet.

  • Zanzibear:

    Nagyon rosszul néznek ki a képek. Lehet tudni, hogy a póttartály mikor és mitől fordult el? Mi az a fehéres füst az első képen?
    Jól látom, hogy a jobb szárny gyakorlatilag kész?
    :((

  • LHSN.HU:

    Sziasztok!
    A baleset valószínűleg abból adódhatott, hogy a jobb oldali póttartályt “elhagyta” a gép, a fehéres füst szerintem a kiömlő kerozin, a lehulló póttartály alacsonyan felszállás közben okozhatott olyan súlybéli egyenlőtlenséget ami miatt a gép megdőlt, ezt korrigálta valamilyen módon a pilóta, gyaníthatóan esetleg ennek hatására a bal oldali tartály is elmozdult, látható hogy abból is folyik a kerozin, az elfordult tartály a légellenálláson változtatott, mindeközben a gép veszített magasságából, a szárnyvég elkapta a talajt és ebből lett a gond.
    Nem vagyok én sem merevszárnyú szakértő, ez csak amolyan találgatás.

  • Noferhaut:

    Sziasztok!
    Ahogy én a balesetet láttam, szerintem a rendszertelenül felerősödő oldalszél kapta el a gépet.
    Póttartályt nem láttam rajta. Közvetlenül a felszállás után a jobb szárny lebillent és elérte a kifutót.
    Majd, a pilóta felkapta a gépet, de az már túl sokat veszített a sebességéből és átesett.
    Ezek után csapódott hasra a kifutón. Nagyon fájt a szívünk a gép miatt, de örültünk, hogy a pilóták
    jól voltak.
    Üdv mindenkinek!!!
    Noferhaut

    • LHSN.HU:

      Szia!
      Élőben ha láttad biztosan másként láttad, mint mi a képekről. 2 tartály volt rajta az biztos, a képen már csak 1 van, lehet hogy ledobta?

      • Redbull:

        Gyerekek én ilyen gépen repültem Vietnámban ! Nagyon jól manőverezhető és gyorsuló gép ! Az amcsik soha sem tudtak elkapni. Egyszer a rossz látási viszonyok miatt majdnem a dzsungelban landoltam. Találat is ért, de le tudtam Laoszban tenni. Hihetetlen élmény volt a rizsföldek felett suhanni ! A dzsunkások pedig csak integegmail.comttek, látván a farkon a nagy vörös csillagot ! Régen volt, talán igaz sem volt ! A gép pedig jó !

  • Valaki:

    A legfelső kép már, akkor készült amikor, az első elpattanást követően újra felemelkedett. Azt, hogy kiindulásképp a bal szárny lebillenését mi okozta, esetleg befújás vagy a szárny átesése, az a bizottságok feladata lesz eldönteni. A lényeg, hogy kívülről látni szörnyű és tehetetlen érzés, legszívesebben rögtön rohanna az ember segíteni. . .
    A hajózó személyzetre pedig nagyon vigyáztak az égiek. Ezúton kívánok minél előbbi felépülést mind testileg mind lelkileg!

  • Tudom, hogy most talán még nem aktuális a kérdés, de repképes lesz még ez a kismadár? Örülök, hogy a pilóták sérülésmentesen megúszták! :)

  • Ko:

    Pinkót mindenki ismeri. A másik pilótaülésben pedig Rohács Tamás főpilóta (Malév másodpilóta)foglal majd helyet, aki a közelmúltban kiutazott az Amerikai Egyesült Államokba, és ott repült is az egyetlen, működőképes MiG–15-össel, Emellett pedig felkészült a gép légi üzemeltetéséből és a rendszereiből is. Vagyis az „utolsó csavarig” ismeri a gépet, így alkalmas a berepülésre.

  • Jambrik Rudolf:

    Ott lehettünk az első, tököli felszallasnal, segítettünk, ezután is fogunk. Nem tudom, hogyan, de segítünk.
    A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér tűzoltói.

  • képnéző:

    Az első kép fogadjunk rövidesen el tűnik. Bizony ez alaposan emberi hiba mert tökéletlen a rögzítés, vagy mert szakszerűtlen a rögzítés és az ellenőrzés.
    Lengyel madár magyarnak maszkírozva enyhén szólva sikerült elintzni

    • Szocsin Norbert "szocsi":

      Mint azt fentebb írták az első kép már az elpattanás után készült.Mivel a jobboldali tartály már leszakadt ezt könnyen ki lehet következtetni.Tehát a bal tartály leszakadása már az odaverés következménye.Viszont azt, hogy miért lett odaverve azt még egyik kívülálló sem tudja.Pusztán képek alapján nem lehet megítélni egy repülőesemény okát.Sok esetben egyértelmű a híradásokból, hogy mi történt.Régebben én is törtem pálcát pilóták felett fél információk alapján, de rájöttem, hogy nem okos dolog.

      Üdv!

      szocsi

      ui.:Most találtam rá erre az oldalra a gép lezuhanása kapcsán. Elolvastam pár cikket, elég jó kis oldal ez. Mindenféle bántó szándék nélkül tennék egy észrevételt, ami sajnos rám is vonatkozik!Sajnos alig találok hozzászólást a cikkekhez, viszont ez a cikk tele van hozzászólással.Mint mindig most is rácsaptunk a negatív dologra. A “36 év után újra egy Mig-15-ös a szolnoki betonon” cikket senki nem kommentálta, talán túl pozitív volt.Nagy hibánk ez nekünk magyaroknak, bár minimum 50%-ban a mai média is felelős ezért. :(

      • Bob:

        :( Én aznap rá is kerestem a neten, szinte sehol nem írtak az első felszállásról… Bezzeg most.

      • attilavp:

        Szia, Norbi! Tényleg jó oldal… :)
        Nagyon sajnálom a gépet, tudod, az én rokonom is repülte ezt a típust annak idején. Sajnos most hallottam: nem valószínű, hogy újjáépíthető az elszenvedett sérülések miatt. Azért ne adjátok fel!
        Attila Veszprémből.

  • Kotroczó József:

    nagyon sajnálom, remélem újra építik a gépet hogy megmaradjon az utókornak ezek a gépek is

  • Deák Miklós:

    Csak nem feladni és újjáépíteni. Ha emlékeztek a Ganz Avia Kft. GAK 22DINO gépére azt jól összetörtük Barátommal egy versenyen, de újra megcsináltuk mert sajnáltuk sok ember sokévi munkáját. Aztán még jobb lett, bár így is a PECSA-kiállításon végezte. Egyébként ilyen gépet repültettem Pápán 1965 táján,kedves kis madár volt.

  • Gabrics Péter:

    1970-76 ig dolgoztam A PG-ben jó pár Mig 15 felujitásában vettem részt.Láttam Tökölön légibalesetet is felszállás közben,de az géppárban történt Sajnos tragikussan végződött Hála Istennek itt nem sérült meg senki.Remélem minél előbb sikerül kijavitani.Amig 15 szerintem a mai napig egy formás gép.Sok sikert kivánok

  • Valaki:

    Gondoljatok bele, hogy ha a szárnyban lévő főtartó úgy deformálódott akkor a törzzsel mi lehet egy ilyen eset után, tuti deformálódott, futó bekötési pontok szakadnak. A hajtómű pedig kapott rendesen törmeléket. A gép nemigen javítható.

  • Molnár Sándor:

    Kár a gépért,szerencsére a hajózók megúszták,és ez a fontos! Emlékeim szerint pápán van még egy belőle az emlékparkban. A baleset megvilágít néhágy híbát, nem tudni kiét ,ez így volt 25 éve is.Emlékezzünk a balesetekben elhunyt hajózókra,jó pilóták voltak! De a technika??

  • icy:

    “szocsi”-nál az 1 pont. Amíg repült nem volt ennyi hozzászólás. A szolnoki előző felszállás mintaszerű volt. Most megjelentek a károgók. Ez egy barátságosan vezethető gép. Ebben a korban azonban lehetnek előre nem látható problémák. Senki ne feledje sok év után és sok-sok óra felújítás után berepülési fázisban van a gép. Én bízom benne, hogy javítható a madárka. A felújítást meg aki tudja támogathatja is, (igaz a károgás ingyen van)
    Ez egy lelkes szakértő csapat, ha csak rajtuk múlik Kecskeméten repülni fog az UTI. ( és tódulni fog a felhőszagra éhes közönség!!!)

  • Cseke Sándor:

    Csak azt nem értem, miért kell ilyen öreg, 60 éves szarságokkal foglalkozni és pénzt költeni rájuk. Ezek már bőven az ócskavas-telepekre valók. Arról nem is beszélve, miért kell emberi életeket feleslegesen kockáztatni?! Döbbenetes!

    • Rudy:

      Igazad van kedves Sándor. Amint betöltötted a 40. éved, téged is eutanáziában kell átsegíteni a túlvilágra, hiszen a fölött, már értelmetlen az élet… jönnek az újak, a fiatalok.
      Azt gondolom nem tudod, hogy múltunk megbecsülése jeleni mindannyiunk jövőjét! Ez vonatkozik mind a technikára, a művészetekre, mind magára annak megalkotóira az emberre is. És egyik a másiktól aligha választható külön.

    • Barcza László:

      Sanyi!
      Egy repülést szerető ember soha nem mond ilyent, még csak nem is gondol. Ezek a gépek, akár milyen korosak, akkor is a mi életünk volt. Nekem a szívem szakad meg az eset miatt. Sírni tudtam volna, mikor szentkirályon szét kellett építeni egy pár koptert. Ugyan csak romboló látvány volt a megsemmisítéseket végig néznem.
      Remélem újraépítik a kollégák, Hajrá fiúk, szeretném látni még repülni!!!!!

    • Dumas:

      Nem a gép öregségével van a baj, hanem a pilóta kezével. A videón tökéletesen látszik, hogy az állásszög még a nekifutás szakaszában túl nagy, így nem volt meg a kellő sebesség a felszálláshoz és ezért a gép elemelkedésének pillanatában az elégtelen felhajtóerő miatt a szárny azonnal átesett. Ezért billent meg a gép azonnal oldalra. Tulajdonképpen már az orrfutó elemelése előtt átesett volna a gép, csak azért nem történt így, mert a főfutók még az aszfalton voltak. Tipikus pilóta hiba!

  • K F:

    én is elszomorodtam ezen hírt hallva.Nagyon vártam,hogy újra repüljön ez a gép.Egyik kedvenc madaram.Az utolsó kecskeméti repülőnapra is direkt azért mentem ki,hogy lássam ezt a gépet repülni.Azt hittem addigra elkészül.De remélem sikerül újra repülőképessé tenni és láthatom még repülni.Ha rajtam múlna én minden anyagi hozzájárulást megadnék,hogy így legyen.De további kitartást és sok sikert kívánok,hogy ez sikrüljön.
    K Ferenc

  • Tisztelt Repülők! Véletlenül keveredtem erre a lapra, azaz, nem véletlenül, hiszen érdekelt a történet. Én csak egy blues zenész vagyok (60 éves), de gyerekkorom óta elbűvöl és izgalommal tölt el a repülés. Anno, midőn még volt Pécs-Budapest járat (1966 táján) kijártam a Pécs-Pogányi Repülőtérre bringával, és vártam Édesapámat, aki röpcsivel járt a műegyetemre.
    Örülök, hogy a pilóta itt most megúszta, és remélem, a gépet “meggyógyítják” a szorgos és hozzáértő kezek! És igen… szomorú, hogy a magyar (bulvár) média csak a balhékra éhes, de ezt már megszoktuk…
    Hajrá!
    Írok majd egy repülős bluest…
    Fekete Apu

  • Hegedüs Csaba:

    Üdv minden repülést szerető embernek!
    Sajnos úgy látom, hogy ma Magyarországon legalább annyian értenek a repüléshez mint a focihoz.
    Egy-két hozzászólást elolvasva világossá válik,hogy a hozzászólók csak újságban , vagy filmeken láttak repülőgépet és halvány fogalmuk sincs, hogy mennyi munka előz meg egy-egy felszállást. Persze a sok szakértő ezt jobban tudja, hiszen minden apró paramétert ismernek, de egyikük se kente össze a kezét még kerozinnal. És, hogy miért kell egy 60 éves gépet felújítani, amiért az emberek múzeumba járnak, csak ez még repülni is tud.

  • Adorján András:

    Nagyon sajnálom a történteket, és én is remélem, hogy újra repülni fog ez a kis gép. Van még kiállítva, félreállítva pár darab itthon, és talán keleti szomszédainknál is akadna hozzá pár alkatrész. Hajtómű pedig talán javítható a kallódó, kifutókon hóolvasztásra használt “mocikból”. Csak hát ugye az a bizonyos 3 dolog, ami egy háborúhoz kell: pénz, pénz, pénz…

  • Borisz:

    Hajtóművük az van dögivel. Ha meg is sérült a balesetben, akkor a tartalékokból össze tudnak dobni egy működőt.
    Magyarországon fellelhető MiG-15-ök mind szabad ég alatt rohadnak már évtizedek óta. Nem hinném hogy jótt tett a sok eső, fagy, 100 fokos forróság. Elöregedett már az egész szerkezet.
    (Bár annak idején, a jó öreg TOP GUN újságban volt egy cikk, amiben szó volt egy bácsiról akinek komplett működő (értsd: hajtóművét be lehetett indítani, fülke műszerei mind működtek) MiG-15Bisz-e volt.) Amolyan 1:1-es makettező :D Talán fel kellene kutatni / keresni.

    A másik.
    Nem kell lenézni a lelkes repülős amatőröket azért, mert “megszakértik” a történteket. Lehet hogy nem szakszerű a filozofálásunk, de engedtessék már meg, hogy kifejezzük magunkat az esettel (esetekkel) kapcsolatban.

    Drukkolok a MiG csapatnak, hogy újra üzemképes állapotba tudják hozni a gépet! Pótolhatatlan veszteség lenne ez a gép, még ha szinte el sem kezdődött a pályafutása. Tiszteletem minden érintett személynek!

    -Borisz-

    • Zafir Péter:

      A balesetről szerintem nincs értelme találgatni főleg pár képet látva ,majd a szakértők ezt úgy is kivizsgálják és talán kapunk valamilyen tájékoztatást is erről . Aminek örülhetünk hogy a két pilóta szerencsésen meguszta ami ebben az esetben nagy szakértelemre mutat mert a katapultálás ezen a tipuson ,ebben a magaságban lehetetlen lett volna .A gépből véleményem szerint sajnos már nem lesz újra repülhető gép ,nagy volt a csapodás a talajhoz talán pár berendezés meguszta amit egy új probálkozáshoz fel lehet használni ,ha lesz hozzá megfelelő gép .Egy új gép esetében a felújítás talán már nem fog 4-5évig tartani mert a tököli szerelőbrigád már sok tapasztalattal és eszközzel el van látva csak pénz legyen elég . Egyébként Féner Tamás Kossuth-díjas fotóművész tulajdonában van ,vagy legalább is volt egy jó állapotban lévő mig-15bis (059) és egy PZL 101 (HA-PZF) Pákozdon ,de szerintem felújítani mindenképpen UTI-t kell .

  • Balla Imre:

    1971-72.-ben mint sorkatona voltam s-h szerelő. a 114 UTI volt az egyik olyan gép amelyet üzemeltettem.
    Ott lehettem az ünnepélyes átadáson, és a feltörő emlékek bizony-bizony könnyeket fakasztottak. Azok akik a gépet felújították, a hajózókkal együtt REMEK EMBEREK !!!
    Szerintem egy korszak meghatározó gépéből lenni kell egy üzemképes gépnek Magyarországon
    Körülmények ellenére ne itéljük el a közreműködőket

    • Szocsin Norbert "szocsi":

      Szervusz Imre!

      Szerintem rosszul emlékszel!Mivel 1963 májusában a 114-es UTI-t faterom összetörte.Ha kell erről fotót is küldök neked.

      Üdv!

      Szocsi

      • Balla Imre:

        Halí Norbi!
        OK várom!
        De elkell mondanom azt is, hogy az utolsó gépek egyike volt amelyik “kamuflázs” festést kapott Szolnokon. Én nekem kellett a lakkot lemaratni. Nem volt jó munka!
        Várom a fotót, és azt előre is köszönöm
        üdv
        Imre

        • Szocsin Norbert "szocsi":

          Fentebb megírtam az e-mail-emet, küldj rá egy mailt.Este küldök egy képet.Mivel Zsák ferenc szerint se tört össze a gép, már arra gondolok, hogy miután faterom összetörte, kapott egy másik gép is 114-es lajstromot.

          Üdv!

          Norbi

  • Kóbor György:

    Egyetértek Balla Imrével.

  • Ko:

    Hát igen, sajnos ilyen is volt, Te emlékszel rosszul:

    1963.06.03 UTI Mig-15 oldalszám: 774 MN4563 Taszár

    Nappal, bonyolult időben egyenes bejövetelt hajtottak végre. A leszálló irányon Szocsin alezredes a repülésvezető engedélye nélkül, saját elhatározására, a távoli irányadó előtt kifordult, hogy az időjárást ellenőrizze. A repülőtértől délre, alacsonyan repülve fának ütköztek, mely során az első ülésben lévő Sebestyén százados az eszméletét elvesztette és a repülőgép erősen megrongálódott. Az első kabin, a repülőgép orr-része és a szárny megsérült, a szívócsatorna fahulladékkal és levelekkel telítődött. A repülőgép a repülőtér felett áthúzva csökkenő magassággal és hajtómű fordulattal, kis sebességgel, forduló közben, a beton déli végétől 400 m-re a földhöz ütődött. A kényszerleszállás során a repülőgép 100%-ban összetört. Szocsin alezredes könnyű, Sebestyén százados súlyos fejsérülést szenvedett.

  • Kóbor György:

    Bocsássatok meg a tegezésért! Így könnyebb a kommunikálás. Megerősítem a Balla Imi állítását. Egyszerre katonáskodtunk a Kiliánon. Készítettem egy MiG-15-ös makettet, ezt a számot akartam
    ráfesteni mivel egyenes vonalak alkotják a számokat, de parancsnoki javaslatra más számúra kereszteltem. Nem biztos, hogy az elhárítás megállta volna szó nélkül, hogy létező oldalszámot
    “használok”. Szocsin Norbi! Említést tettél Zsák Ferenc nevezetű úrról.
    A múzeum honlapján is találkoztam ezzel a névvel. Ő rokona annak a Zsák Jánosnak aki
    a ’70-es években a Kiliánon volt tiszthelyettes? Szíves válaszodat köszönettel várom.

    Balla Imre véleményéhez: Igen is, az utókornak szüksége van múzeális, működőképes műszaki
    berendezésekre. Egyetértek Imrével és a hozzá hasonló gondolkodású emberekkel.
    Pályafutásom során olyan munkát végeztem, ahol szükség volt a kreativitásra. A sikerélmény adta
    a következő munkához bátorítást . Murphy törvénye mindig kísértett, időnként hatalmába is kerített. Ebből kiindulva tudom, hogy
    milyen lelki tusa zajlik a MiG-15 -ös szerelőkben, pilótákban, üzembehelyezőkben, engedélyezőkben.
    Ugyanis egy ilyen munkafolyamat nem a felelőtlenség jegyében zajlik.
    Kívánom, hogy lelki egyensúlyuk mielőbb rendeződjön!

    Üdvözlettel:
    KGy

  • wolf32:

    Nagyon sajnálom a gépet! Kár érte! Remélem a srácoknak nem lett semmi bajuk – fizikálisan, mert mentálisan tuti ki vannak, hiszen 5 évig éjt nappallá téve dolgoztak a gépen.
    Egy ugyan ilyen 15-ös van a Zamárdi hadiparkban, talán érdemes lenne a vezetőjével beszélni, hát ha tud valamiben segíteni.

    Kitartás, és fel a fejjel!

  • Nagyon sajnálom, már nagyon vártam mikor kap szárnyra ez a gyönyörű gép.

    Az, hogy a média így felkapta, abból akár még előnyt is lehet kovácsolni, erős marketing munkával pedig egészen biztos össze lehet gyűjteni a javításhoz szükséges pénzügyi keretet, mert ugye nem kérdés, hogy ennek a madárnak repülni kell? Azt a rengeteg befektetett munkaórát semmiképpen nem szabad kárba veszni hagyni.

    Fiúk! Fogtok még repülni bemutatókat ezzel a magyar festésű MIG-15 el!!!

  • Bandzi Béla:

    Szörnyű! Éppen tegnap láttam a videót a “a sasfióka” szárnypróbálgatásról. Örültem. Mert annak ellenére, hogy nekem nincsenek személyes élményeim VELE-és felmenőim között sincs senki akinek köze lett volna egy “TIZENÖTÖS-höz”- attól még a kedvencem.

    Nem tudok mit mondani! Az előttem felszólalók már megtették és ugyan azt érezzük! De ugyanazzal a hittel reménykedünk is!

    Fiuk! Lesz még TIZENÖTÖS! Sokunk álma válik majd valóra…

  • Van egy a békéscsabai reptéren is. Szedjük össze őket!

  • Van egy a békéscsabai reptéren is!

  • Szocsin Norbert "szocsi":

    Sajnos ez hamar lett elemelve:-((((

  • Hajózóírnok '82:

    A hollywoodi filmek jellemzője többek között az is , hogy olykor mesterkélten érzelgős légkört árasztanak. A TOP GUN sem volt ettől teljesen mentes , mégis elég jól sikerült bemutatnia a vadászrepülők izgalmas életét. Az ilyen filmekben gyakran elhangzanak olyan egyszerűnek tűnő , mégis nagyszerű alapigazságok , amelyek a valóságban is megállják a helyüket. Ilyen volt a TOP GUN-ban , amikor a pilótatársát elveszítő főhőst vigasztalja a parancsnoka, a maga kíméletlenül nyers modorában: „Megértem, hogy elkeseredett a barátja elvesztése miatt.…………. de tudnia kell , hogy ez bármelyikünkkel előfordulhat.……….….
    meghalhat maga is.…………… meghalhatok én is……………… Ez is benne van a pakliban.”

    És itt az alapigazság: „Ez is benne van a pakliban”.

    Nos valóban , mindannyiunk paklijában benne vannak a rossz lapok is . A kérdés csak az, hogy előkerülnek-e, és mikor , milyen körülmények között. Persze a rossz lapok is különbözőek lehetnek………….Vannak kevésbé rosszak, rosszabbak és még rosszabbak.

    Ráadásul a rossz lapok jellemzője , hogy nem ismernek rangot, beosztást, tekintélyt, korábbi érdemeket. Egy esetlegesen elhibázott döntés és / vagy a körülmények balszerencsés összejátszása kapcsán , sokszor előre nem látható módon a legváratlanabb szituációkban kíméletlenül jönnek elő a pakliból.

    Példának elég, ha csak az alábbi tekintélyes névsort idézem fel szerény ismereteimből:
    J. G., D. Zoltán, B. Tamás , Sz. Béla, N. Antal, B. Miklós, A. György , B. Ferenc, S. Károly, H. Sándor, D. György , R. Zsolt, Sz. Zoltán, K. Márk, L. József, Sz. Gábor…………………….
    /Döbbenetes események……..de megtörténhettek, mert…….ezek is benne voltak a pakliban./

    Általában jellemző a bekövetkezett repeseményekre , hogy a résztvevők az eseményekre visszagondolva már tisztában vannak azzal , hogy mit kellett volna másképpen tenniük.
    /Már amennyiben módjukban áll visszagondolni az eseményekre./

    Minden bizonnyal a HA-UTI MiG-15-ös balesetével kapcsolatban is sokan tudják , hogy mit kellett volna másképpen csinálniuk. Mer bizony „mindenki” csinálhatta volna másképpen, még azok is akik elvileg nem hibáztak. És ha csak néhány dolgot másképpen csinálnak, akkor minden másképpen történhetett volna. / Például valaki ragaszkodhatott volna ahhoz , hogy az év egyik legmelegebb napján nem kellene megpróbálni felszállni tele póttartályokkal./

    Ettől függetlenül meggyőződésem az, hogy minden közreműködőt a legjobb szándék vezérelt, és az adott pillanatban a legjobbnak vélt döntéseket hozták meg.

    A baleset mégis bekövetkezett. Ez is benne volt a pakliban. Utólag könnyű okosnak lenni.

    Az eseményeket sokan, „sokféle szemüvegen” keresztül nézhetik.

    Érthető az öreg PG-s szakik elkeseredése, akik éveken keresztül pénzt, időt, erőt nem kímélve fáradoztak a gép életre keltése érdekében , és most összetört az álmuk. De ha igazi PG-s szakik , akkor nekik igazán tudniuk kell azt , hogy ez is benne lehet a pakliban! /DGY/

    Érthető a veterán pilóták csalódottsága , akik egykor repülték a MiG-15-öst , és akik nagyon várták azt hogy ismét szárnyalni lássák a Sast. Most összetört az álmuk. De nekik is tudniuk kell , hogy „…a korabeli típusok /nyugaton is/ elborzasztó baleseti statisztikával rendelkeztek” Adjunk hálát a Jó Istennek , hogy ezzel a balesettel nem növekedett a MiG-15-sel katasztrófát szenvedett pilóták száma.

    És itt érkeztünk el véleményem szerint a leglényegesebb kérdéshez:

    Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a pilóták sértetlenül megúszták a balesetet!

    Sokszor mi gyarló emberek sajnálatosan önzők tudunk lenni. Egy halálos közúti balesetnél a rokonság az áldozatot siratja , és nem érdekli a gépkocsi és az anyagi veszteség , míg ugyanennél a balesetnél ha nem történik személyi sérülés , majdnem mindenki a totálkáros autót sajnálja, ahelyett hogy hálát adna a sorsnak , hogy a benne ülők ép bőrrel megúszták.

    Esetünkben is, ha – Isten ne adja – a pilóták meghaltak volna , senki nem emlegetné a „100 milliós gépet” és vélhetően elátkozná a percet is , amikor kitalálták , hogy egy matuzsálemi korú vadászgép polgári kezekben repülhessen.

    Most , hogy „csak” baleset történt , és nem katasztrófa , a legfontosabb az lenne , hogy hálát adjunk az égieknek azért, hogy mindenki épen és egészségesen túlélte!

    Én a saját, speciális /„nagyfrekvenciás homálytizedelő”/ szemüvegemen keresztül az alábbiak szerint látom az eseményeket:

    A sikeres próbagurulásról készült képeket nézegetve büszkén mondtam a gyermekeimnek, hogy képletesen szólva „néhány szegecs az enyém a gépből”, mivel a tőlem telhető mértékben én is támogattam a gép felújítását.

    Most hálát adok a Jó Istennek, hogy nem azon kell keseregnem hogy képletesen szólva „hány szöget vertem bele” az általam változatlanul tisztelt , és nagyra tartott Pinkó koporsójába.

    Azon is el lehetne gondolkodni hogy Magyarországon szabad-e egy sugárhajtású vadászgépet civil kezekben üzemeltetni? Lehet hogy ez az esemény intő jel volt?! A hasonló gépeken nagy tapasztalattal rendelkező Pinkónak sem sikerült megbirkóznia a feladattal.

    Belegondolni is félelmetes, a hasonló gépek vezetésében gyakorlatlan civil pilótával egy a több ezres nézőközönség előtt vagy felett esetlegesen bekövetkező katasztrófa következményeibe.

    Biztos , hogy sokakat foglalkoztat e téma. Remélem , hogy a Pinkóhoz közel állók kiállnak mellette , és tartják benne a lelket. Erre most nagy szüksége lehet.

    Persze tudom azt is, hogy néhány oldal „tudományos értekezés” kevés ahhoz , hogy igazán megnyugodjanak a kedélyek. Ez még egy hosszú folyamat lesz.

    Hajózóírnok ’82

  • Már csak egy hajszál választotta el, hogy a légi bemutatókon mi is láthassuk élőben (nem videóról) repülni!

  • Kulik János:

    Tisztelt Barátaim!
    Immár több mint egy hónapja történt a HA-UTI sajnálatos eseménye és ezért szeretnék néhány szót ejteni az itt elhangzottakhoz.
    Eddig a vizsgálatra való tekintettel nem kommenteltem az eseményt de úgy érzem, hogy az itt közölt alap információt egy kicsit pontosítani szükséges.
    Ez a gép nem lezuhant hanem megfelelő sebesség hiányában felszállás közben átesett! Hogy miért azt a vizsgálat kideríti.
    Nem müszaki hiba miatt latt elhalasztva a start hanem az alakulati rendezvény csúszása miatt. /RC Helikopter.Hu. szerint is./
    Szerencsére rengeteg felvétel készült a startról ahol jól látszanak a bekövetkező események időrendi sorrenjei és egyértelmüen kijelenthető az, hogy a póttartályok az első földhözcsapódásig a helyükön voltak. Ezt a vizsgálat is megerősítette.
    A vizsgálóbizottság bírtokában vannak azok a felvételek melyekről végig követni lehet a kormányfelületek kitéréseinek mértékét amik egyértelművé teszik az esemény lefolyását.
    Biztosítalak benneteket arról, hogy a vizsgálati jegyzőkönyv jogerőss példányát ami kimondja a végleges értékelést ismertetni fogom Veletek.
    Ui: Már folynak a tárgyalások egy másik komplett sákányszerkezet beszerzéséről de az ajánlati ár csak szeptemberben jön meg.
    Amúgy az egéssz javítási folyamatról érdemes lenne egy kiterjedtt ismertetést közre adni ahol mindenki tájékoztatva lenne arról, hogy milyen főleg belső /és külső /konfliktusok árán lett a levegőbe küldve teljes műszaki biztonsággal a HA-UTI.
    Tisztelettel!
    Kulik János.

    • Dumas:

      Teljességgel egyetértek! A nekifutás alatt tökéletesen látszik, hogy a magassági kormány túlzott kitérítése miatt az állásszög valószínűsíthetően nagyobb volt az üzemeltetési utasításban leírtnál. Ezt bizonyítja az is, hogy 1 pillanatra fehér füstgomoly látható a videón, ami abból adódott, hogy a fúvócső vége az aszfalthoz ért, majd az is látszik, hogy az elemelkedés előtt a gép a szárnyain hintázni kezd, majd mikor a főfutók is elhagyják a felszállópályát a gép azonnal szárnyra billen. A póttartályokkal semmi probléma nem volt egészen az ütközés pillanatáig.

  • Tarjányi Zoltán:

    Tisztelettel érdeklődnék,hogy a baleset előtt hat nappal felszálló Mig-15-ös ua.-e mint amelyik balesetet szenvedett?Ha ugyanaz akkor a hír miért nem szól a korábbi felszállásról,illetve miért állítja be úgy,hogy megpróbálták berepülni a felújított gépet,holott már hat nappal korábban sikerült a próba.Több mint félév tele el a baleset óta,én most találtam rá a hírre és nem is halottam róla eddig semmit(sajnos).Rendszeresen eljárok a Kecskeméti repülőnapra és szívesen nézném repülni a madarat.Remélem összejön! Hajrá Vadászok!!!
    Tisztelettel:
    Tarjányi Zoltán Kiskunfélegyházáról

    • Kóbor György:

      Tisztelt Tarjányi Zoltán!

      Annak idején a média ismertette az eseményt, az előzményeket is. Néhány soros bejegyzése
      arra enged következtetni, hogy Önt érdekli a repülés. Viszont abból kiindulva, hogy fél év elteltével
      jutott el Önhöz a hír, teljesen mindegy, hogy eljutott-e vagy sem.

      Tisztelettel:

      Kóbor György

    • Szocsin Norbert:

      Tisztelt Tarjányi Zoltán!

      Egy repülőgép berepülése nem egy felszállásból áll!Ha egy vadászrepülőgépről van szó akkor főleg.Ha pedig egy oldtimer vadászgépről van szó, akkor még nagyobb körültekintéssel kell elvégezni a berepülést.Minden üzemmódon ellenőrizni kell a paraméterek helyességét.Ehhez több felszállásra van szükség.Inkább berepüléskor legyen magas a T3* mint berepülés után.Akkor a gatyában is kisebb lesz a para méter:-))))

  • nem volt meg a felszállósebesség! erről nem beszél senki! nem szabad!!!!!! pedig rutinos pilóta P.Józsi bátyám vezette a gépet!

  • Bérces József:

    1959-60-ban Sármelléken a 067-esen az ezredparancsnoki gépen voltam szerelő. Ha valaki találkozott e MIG-15-össel,kérem jelezze ! 60-61-ben Pápán üzemeltettük az első MIG-21-eseket Az se volt semmi !

  • Borbély Károly:

    Én is ismertem a 15 típúst mint szerelő ezen vizsgáztam a PG ben mint repgép szerelő és később párszor előkészítettem repülésre Kecskkeméten.Rokonom meg repülte mint vadászpilóta.
    Nagyon sajnálom a gépet és a rentgeteg fáradozást ami kárba veszett. A M IG 15 utit Szlovákiában Szilacsi repülőnapon láttam repülni a most augusztus végn a lengyeleknek van. Hát fájt a szívem gyönyörű volt a legegőben és meglepően jól manőverezett és a maga idejében ezt az amcsi pilóták is megtapasztalhatták Kóreában.
    Teljesen egyetértek Kulik úrral korán emelték el. Mint szerelő tudom mert megtapasztaltam én is a pilóták rögtön a szerelőket hibáztatják, ezért nem is volt valami rózsás a kapcsolatunk egymással soha.

  • Bánóczki Zoltán:

    Vagy a sebességmérő nem volt jó, vagy a pilcsi húzza mint állat, de a megelőző felszállások is olyanok mintha V1-nél már levegőbe akarná emeelni a pilóta. Az hogy _láthatóan_ billeg csűrőben hát nemtudom, hogy a típus sajátossága e…
    Sose repültem teszem hozzá. De más videókon felszálláskor úgy megy el a betontól a gép, ahogy azt kell!
    Nekem egyszerűen úgy tűnik, mintha 20-30 km/h val lentebb menne a gép.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Felhívás!

Tisztelt Látogató! Weboldalunk teljesen nonprofit, szerkesztőinek ebből jövedelme nincs, azonban a tárhely fentartása pénzbe kerül, valamint a sajtónyilvános eseményekre történő eljutás is saját költségből történik. Kérjük ha teheted támogasd munkánkat! Bővebb információ a névjegy menüpont alatt. Köszönjük LHSN.HU

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Webshop

Támogatói felvarró

1950 Ft

Támogatom!

Támogatóink





Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.