Kihívásokkal teli időszakon vannak túl a katonák

Szerző ; Fotó: Balogh Ákos/Napló

Hazatelepülhettek a Magyar Honvédség JAS-39 Gripen vadászrepülőgépei Kecskemétre, az MH Pápa Bázisrepülőtérről, ahol  közel nyolc hónapot töltöttek anyarepterük felújítása okán.

Május elején vált szükségessé a katonai vadászgépek áttelepítése a pápai repülőtérre, ugyanis az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis repülőterén nagyszabású felújításokba és fejlesztésekbe kezdtek, melyeket csak úgy tudtak megvalósítani, ha a repülőteret bezárják a merevszárnyú repülő forgalom előtt.

Ahhoz viszont, hogy a pilóták és repülőműszaki szakemberek jogosultságai és képességei fenntarthatóak legyenek, egyben el tudják látni a 24 órás fegyveres légvédelmi készenléti szolgálatot, melynek feladata Magyarország, valamint Szlovénia légterébe belépő azonosítatlan, vagy valamilyen oknál fogva nem kommunikáló légi járművek elfogása és azonosítása, az kellett, hogy olyan repülőtérre költözzenek mely minden időjárási körülmény és napszak során ki tudja szolgálni a Gripeneket, ezért esett a választás az MH Pápa Bázisrepülőtérre.

Langó Viktor őrnagy Gripen pilóta, a kecskeméti alakulat Repülő Műveleti Főnökség, Gyakorlattervező Részleg, részlegvezetője az elmúlt hónapokról elmondta: eleinte féltünk tőle, hogy olyan megpróbáltatásokkal nézünk szembe, amit nem tudunk megoldani, aztán ez szerencsére nem így lett. Azt kell mondjam, a feladatot végrehajtottuk, készültségi szolgálat nem maradt el, de a kecskeméti állomány és a pápai katonák erőfeszítése is kellett ahhoz, hogy minden rendben menjen az elmúlt nyolc hónap alatt.

Az őrnagy hozzátette, a mostani hazatelepülést már nagyon várták: jó lesz hazatérni, elég sokat utazgattunk nyilván Kecskemét és Pápa között, ez megviselte az állományt és a családokat is, de most itt a karácsony, úgyhogy ennél jobb karácsonyi ajándékot nem is kaphattunk volna.

A pilóta a pápai alakulat katonáival végzett közös munkáról úgy fogalmazott: nagyon jó volt a pápai vendégszeretet, köszönjük szépen a pápai kollégáknak, hogy pozitívan álltak hozzánk. Én azt gondolom az ő napi rutinjuktól eltérő feladatot hajtottak végre és nagyon jól felvették az ütemet, megtanulták az új dolgokat és profin végrehajtották a feladatokat. A Gripen vadászrepülőgépek kiszolgálásához – a műszakiak tekintetében – nagyon komoly képzések szükségesek, nyilván ezek a jogosultságok a kecskeméti szakembereknél mindenkinek megvannak, hogy a gépeket kiszolgálhassák, javíthassák, a pápai kollégák pedig ott segítettek ahol tudtak.

A kecskeméti katonák egyébként számos repülést hajtottak végre Pápáról. Feladataikat, erőiket az áttelepülést követően még kettészakította az MH Balti Fegyveres Légvédelmi Készenléti Alegység litvániai missziója, mely során a balti régió légterét is magyar Gripenekkel védték. Ez idő alatt itthon a kiképzési repülések őrlángon működtek, viszont a hazai légvédelmi szolgálatot Pápáról látták el.  -Amikor a Baltikumból szeptember elején visszatelepültünk megindultak a kiképzési repülések, ezek során azokat a készségfenntartó repüléseket hajtottuk végre, amiket Kecskeméten is repültünk volna.  – mondta érdeklődésünkre Langó őrnagy. A készenléti géppárról megtudtuk pápai tartózkodásuk alatt több alkalommal is vettek részt éles riasztáson, ezek ugyan úgy zajlottak mintha Kecskemétről szálltak volna fel.

Most, hogy a kecskeméti repülőtér újra alkalmassá vált merevszárnyú repülőeszközök fogadására, bár a visszatelepülés megtörtént, de a repülőtér fejlesztése, a munkálatok tovább folytatódnak. Az elmúlt hónapok alatt modernebb lett és megújult a futópálya, a gurulóutak, üzemi területek és fénytechnikai eszközök, továbbá nagy előrelépések történtek a szállító-repülőgépek vonatkozásában is, ugyanis számukra szükséges állóhelyek kerültek kialakításra, ahol kényelmesebben elférnek és jégtelenítésük is megoldható ezt követően. A megújult fénytechnikai eszközök mellett a továbbiakban magasabb kategóriájú műszeres leszállítórendszer is kiépítésre kerül majd a repülőtéren, mely főként azt segíti elő, hogy a Magyar Honvédség repülőgépei még rosszabb időjárási minimumok között is képesek legyenek biztonsággal üzemelni.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.