Belvárosba költözik és interaktívvá válik a Múzeum

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: LHSN

Megdöbbentő tájékoztatás olvasható a Szolnoki Repülőmúzeum weboldalán, április elejétől bizonytalan időre, s talán jelenlegi helyén örökre bezárja kapuit a múzeum – áll a posztban. A repülős szakmai közösség a technikákat gyászolja, a Szolnoki Városfejlesztő Zrt. szerint azonban a legjobb dolog történik. Kérdések ide vagy oda, az új múzeum, ha törik, ha szakad, novemberben megnyílik a jelenlegi park megbontásával. Hogy mire számíthatunk, arról a projektlebonyolító Szolnoki Városfejlesztő Zrt. tájékoztatta portálunkat.

reptarA múzeum munkatársai úgy tájékoztatták a látogatóközönséget, hogy a REPtár projekt műszaki előkészítő munkálatai miatt nem kezdik meg a szezont, ez mit jelent?

„A projekt alapján a laktanya mellett lévő jelenleg működő repülőmúzeum fog átköltözni Szolnok belvárosába. Ők eddig is szezonálisan működtek, április 1-től október 31-ig voltak nyitva, most pedig a gépek restaurálása, illetve az átszállítások megkezdése miatt dönthettek úgy, hogy április elsejével nem fognak már kinyitni. Április vége felé ugyanis lezárul az az Európai Uniós közbeszerzési eljárás, amely során kiválasztásra kerül a műtárgyak helyreállításával és áthelyezésével megbízott nyertes cég.”

Tehát a repülőtechnikák megújulnak, és egy civil cég végzi el a restaurációt, kinek van ehhez megfelelő szaktudása és háttérbázisa?

„Közbeszerzés keretében választjuk ki a nyertest. Bárki, aki a feladat elvégzéséhez szükséges engedéllyel rendelkezik és megfelel a pályázati feltételeknek, az indulhat. A Honvédelmi Minisztérium, mint a műtárgyak vagyonkezelője, engedélyét és hozzájárulását adta már azok felújításához, restaurálásához és átszállításhoz.”

A város múzeumába kerülnek a gépek, a város újíttatja fel őket a pályázat keretében, ezek szerint meg is kapják a technikai eszközöket?

„Nem, nem kerül városi tulajdonba, a műtárgyakat a HM a projekt megvalósításához bocsátja a múzeum rendelkezésére. Az eszközök továbbra is haditechnikai eszközöknek minősülnek és a honvédség tulajdonát képezik.

A múzeum jellegéből adódóan nagy hangsúlyt fektetünk a biztonságra, szigorú biztonsági előírások lesznek kialakítva. Egyrészről majd az épület kivitelezőjének kell biztonságtechnikai megoldásokat kialakítania, illetve 24 órás őrzés-védelem lesz, ami bár nem fog fegyveres őrzést jelenteni, mint ahogy az jelenlegi helyén megoldott, de mindenképpen nagyon szigorú előírások mellett fog megvalósulni. A gépek egyébként hatástalanítva fognak kihelyezésre kerülni.”

Minden repülőgép átkerül a múzeumból? Hogyan mozgatják majd át a nagyobb típusokat?

„Sajnos vannak olyan hatalmas gépek, amelyek nem mozdíthatóak, szállíthatóak, vagy éppen a rendkívül rossz állapotuk miatt most nem férnek bele a projekt költségvetésébe. A múzeum úgy kerül kialakításra, hogy az ott lévő géppark bővíthető legyen. Folyamatosan a bővítés és a megújulás lesz a cél: amellett hogy a nagytestű gépek is átkerülhetnek később, további kisebb légvédelmi eszközökkel is bővülhet és bővülni is fog majd a tárlat.”

reptár

Digitális látványterv segít elképzelni mi jöhet létre a több ütemes fejlesztés eredményeként. A múzeum fejlődésének nincs határa, nem úgy mint a tervező szoftvernek, így „kerültek” például F-15-ös, és Szu-25-ös vadászgépek a múzeumba.

Ez nem túl biztató, jelenleg Közép-Európa egyik legnagyobb repüléstörténeti gyűjteménye ez így egyben, ennek most vége?

„Sajnos a pályázat korlátokat szab a lehetőségeinknek. Igyekszünk azonban kárpótolni a repülés szerelmeseit rengeteg interaktív élménnyel, amely dinamikussá varázsolja és életre kelti a kiállítást. Egy kisebb restaurátor műhely is fog a múzeumban működni, valamint egy katonai kiképzőpálya drótkötélpályával, illetve különleges gyűjtemények és demonstráló eszközök, ami miatt ez a múzeum egyedülálló lesz országosan illetve Közép-Európában.

A REPtár nem egy egyszeri beruházás, annak végleges formája több ütemes fejlesztés eredménye lesz. A kiállításra kerülő eszközök bővítéséhez és a megújuló tartalmakhoz újabb források szükségesek. A cél, hogy a rendkívüli értéket képviselő gépgyűjtemény felújítva és rendezett körülmények között, méltó helyen mutassa be a repülés történelmét.

Több repülő még saját szárnyán érkezett a mostani helyére, azonban az elmúlt két évtized és az időjárás vasfoga nem kímélte azokat. A nagyon rossz állapotba került gépek nem mindegyike szerelhető szét roncsolás nélkül, vagy éppen emiatt nem is szállíthatóak. Felújítás és helyreállítás nélkül ez várna a többi gépre is, így nem valószínű, hogy a jelenlegi múzeum gépparkja sokáig Közép-Európa legnagyobb repüléstörténeti gyűjteménye lehetne.”

Van-e pontos elképzelés lista arról, hogy mely gépek kerülnek át? Kültéri lesz az egész kiállítás, vagy lesz, ami fedett helyre kerül?

„Lesznek kültéren és lesznek beltéren elhelyezett gépek. Az Indóház épülete, amely egy régi vasúttörténeti épület, a rámpás raktár épülete, amely szintén műemléki védelem alatt álló épület, korlátozott lehetőségeket biztosít a gépek elhelyezésére. Az újonnan épülő Hangárba viszont több gép elhelyezését is tervezzük padlózaton vagy mennyezetről lógatva. A múzeum belső kialakítása, elrendezése szakértői javaslatok alapján készül a lehető leglátványosabb eredmény érdekében. Minden eszköznek tervezett helye van, ehhez repüléstörténetben jártas muzeológusok vannak segítségünkre. Tervezzük újabb és újabb gyűjtemények és eszközök kiállítását, a meglévőek folyamatos bővítését. A pályázat keretében 35 repülőeszköz restaurálása és átszállítása valósul meg, ezeket a HIM jelölte ki lajstrom- és gyári számok alapján, ezen felül 51 db állványon lévő és egyéb repüléstechnikai eszköz kerül be az új helyszínen megnyitó múzeumba.”

lajstrom

A kihirdetett restaurálási és logisztikai-szállítási pályázat keretében 35 megújult repülőeszköz kerül elsőként a REPtárba. Ez a pályázat április 20-án zárul, így hamarosan megkezdik a munkálatokat.

Mikorra készül el az új múzeum, hiszen jelenleg még el sem kezdődött a kivitelezés?

„Terveink szerint, illetve a mostani állapot szerint az idei év végén fogja megnyitni kapuit. A projekt a hatóság által elfogadott ütemezés szerint halad, és még ha szűkösnek tűnik is az idő, a Támogatási Szerződés szerinti kötelező projektzárási határidő miatt ezt kell és ezt is fogjuk tartani.”

A kivitelezési szerződés április közepén kerül aláírásra, és azonnali munkaterület átadással megkezdődik a beruházás.”

A jelenlegi múzeum ingyenesen látogatható, ez a jövőben a REPtárban is így lesz?

„Nem, belépőjegyet kell váltania, aki szeretné a múzeumot megtekinteni. Cél azonban, hogy olyan jegyárak legyenek, amely mindenki számára elérhetővé teszi a kiállítást. Azonban látni kell, hogy mennyivel exkluzívabb szórakozási és kulturális élménnyel gazdagabb kiállítás lesz, ami miatt nem tudjuk az ingyenességet biztosítani. Valószínűleg a kizárólag a gépeket látogatók számára külön kültéri jegy lesz váltható, amely kedvezményes áron vásárolható majd meg.”

Ha már üzemeltetés, ki fogja vinni a parkot, magánkézbe kerül az üzemeltetés vagy a város oldja meg?

„Az üzemeltetési koncepció még nem véglegesedett. Ezzel kapcsolatban bővebb információt nem tudunk adni.”

Kívül belül megtekinthetőek lesznek a gépek, mire terjed ki a restaurálás?

„Igyekszünk a gépekhez minél közelebb engedni a látogatókat, természetesen figyelembe véve, hogy azok akár balesetveszélyesek is lehetnek, illetve azokban is lehet kárt okozni. Lesz olyan gép kiállítva, amelyet kipróbálhatnak, és amelybe beleülhetnek az emberek, de a gépek többsége csak kívülről lesz továbbra is megtekinthető. A restaurálási feladatok ezért a legtöbb esetben inkább külső, felületi helyreállításokat és javításokat jelentenek.”

A tájékoztatást, és cikkünk elkészítéséhez nyújtott támogató segítségét ez úton is köszönjük a Szolnoki Városfejlesztő Zrt.munkatársainak.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.