Túl a félidőn

Szerző: Oláh Gábor és Babicska Csaba ; Fotó: AAT 3

Jeles naphoz érkezett a MI-17 Légi Tanácsadó Csoport (Air Advisory Team – AAT) 3. váltása az afganisztáni Shindand légibázison. Július végével a tervezett missziós kiküldetésük gyakorlati félidejéhez érkeztek.

Jeles naphoz érkezett a MI-17 Légi Tanácsadó Csoport (Air Advisory Team – AAT) 3. váltása az afganisztáni Shindand légibázison. Július végével a tervezett missziós kiküldetésük gyakorlati félidejéhez érkeztek. Az elmúlt két hónap – azaz az ’I. félidő’ – során végrehajtott feladatok révén egy sikeres és tapasztalatokban gazdag időszakot hagytak maguk mögött, hogy aztán – szünet nélkül – folytassák tevékenységüket a ’II. félidőben’.

2012. július 7-én megérkezett az első afgán pilóta csoport, akiknek a kiképzésében a magyar csapat kiemelkedően fontos részt vállal. A fiatal pilóták már rendelkeztek alapvető repülési ismeretekkel, mert az alapkiképzésük első felében Cessna-182 motoros repülőgépen, majd MD-530-as típusú könnyű helikopteren szereztek repülési tapasztalatokat. Az előképzésük után így már hozzávetőlegesen 150 óra repülési idővel érkeztek az AAT-t is magába foglaló 444-es kiképző század MI-17 oktatórészleghez, hogy továbbképzésüket a Mi-17 közepes szállítóhelikopteren megkezdjék.

Megérkezésük mérföldkő volt nem csak az AAT-3, de a 444-es század, a Shindandon folyó kiképzés, sőt az afgán légierő életében is. Ezek a fiatal tisztek, akik a kiképzésük befejeztével MI-17 helikopteren másodpilóta beosztásban folytatják majd pályafutásukat, már az afgán repülő társadalom új generációját képviselik. Az esemény fontosságát mi sem jelzi jobban, minthogy repülő alapképzésük végén – amely mindvégig Shindandon, a 444-es század oktatói állománya által került végrehajtásra, és amely az MD-530 helikopter kiképzés befejezésével zárult – az afgán légierő parancsnokától kapták meg „szárnyaikat”, aki személyesen tűzte egyenruhájukra a pilóta-jelvényt.

A kiképzésük az elméleti felkészítéssel kezdődött, ahol előadások keretében megismerkedhetnek a MI-17 típusú helikopterre vonatkozó szabályzatokkal, műszaki ismeretekkel, valamint a kiképzés során végrehajtandó repülési feladatokkal/eljárásokkal. A tanteremben eltöltött két hét után záróvizsga keretében adtak számot tudásukról, hogy gyakorlati repülőkiképzésüket megkezdhessék.

Az első repülési feladataikat a repülőtér körzetében hajtották végre. Repüléseik során a cél az MD-530-nál jóval nagyobb és nehezebb helikopter irányításának és kezelésének elsajátítása, a különböző fel- és leszállási manővereket, bejöveteli eljárások begyakorlása volt. Az itt megszerzett képességek képezik majd a további repülési feladatok (leszállások nem előkészített, poros, illetve magashegyi leszállóhelyeken, repülések géppárban) alapját.

Újdonságot jelentett számukra, hogy immár nemcsak egy oktató mellett, hanem egy személyzet tagjaként vesznek részt a feladat végrehajtásában. A repülés során nemcsak az oktató pilótától kapnak instrukciókat, hanem fedélzeti technikus és fedélzeti irányító (crew chief) is segíti a munkáját. A MI-17 helikopter méretéből és kialakításából adódóan a pilóta nem látja, hogy mi helyezkedik el, illetve mi történik a helikopter alatt és mögött. A különböző manőverek közben a ’crew chief’ a „szeme” a pilótának. Ez a segítség kulcsfontosságú bizonyos feladatoknál (pl. a magashegy leszállóhelyekre történő leszállásoknál), olyannyira, hogy az ilyen, és hasonló jellegű feladatokat ’crew chief’ nélkül tilos végrehajtani. Nagy könnyebbség, hogy – köszönhetően az alapos nyelvi felkészítésnek, valamint az amerikai oktatókkal végrehajtott C-182 és MD-530 kiképzéseknek és a velük lerepült mintegy 150 órának – szinte kifogástalanul beszélnek angolul, így a fedélzeti kommunikáció gyakorlatilag problémamentes.

Július 20-án elkezdődött az iszlám világban a Ramadán, ami augusztus 18-ig tart. A szigorú vallási gyakorlatsorozat komoly fizikai megpróbáltatás a fiatal pilóták számára is, hiszen napközben tilos ételt és italt fogyasztani. Tekintettel erre a korábbi időszaknál jóval korábban kezdődnek a repülések. Az első eligazítás közvetlenül napkelte után kerül végrehajtásra, így a repülések még kora délelőtt befejezhetők. Ugyanakkor az oktatói gárda folyamatosan figyeli a fiatal hajózók fizikai állapotát, hogy amennyiben szükséges, a megfelelő pihenési időszakról gondoskodni lehessen.

A megváltozott munkarend a műszaki szakszemélyzetet is igénybe veszi. A helikopter repülés előtti előkészítését, karbantartását szakmailag segítő magyarok, szintén korán kelnek, hogy mire megérkeznek a pilóták, a helikopterek készen legyenek feladat végrehajtásra. Miközben a helikopter a levegőben „tartózkodik”, az afgán repülőműszakiaknak elméleti foglakozásokat tartanak, és szakmai tesztekkel mérik fel a tudásukat.

A rendkívül szeles és szélsőségesen forró, már-már sivatagi klíma, valamint levegő nagy portartalma alaposan próbára teszi nemcsak a hajózók és műszakiak állóképességét, de helikopter minden egyes szerkezeti elemét és berendezését is. Az előforduló meghibásodásokat az AAT műszaki állománya az afgán és az ukrán repülőműszaki kollégákkal gyorsan és szakszerűen javítja meg, hogy az adott helikopter mielőbb készen álljon a következő repülési feladatra.

A most kiképzés alatt álló pilóták várhatóan augusztus közepére fejezik be kiképzésüket, hogy a kibocsájtó ünnepségüket követően megkezdhessék szolgálatukat valamelyik afgán repülő alakulatnál, mint másod helikoptervezetők.

Pihenésre nem sok idő marad, mert a következő csoport várhatóan szeptember elején érkezik, amely további feladatok elé fogja állítani a magyar Mi-17 oktatói kontingenst.

Kitartást és katonaszerencsét!

forrás: parbeszed.hm.gov.hu

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.