Sajtóreggelire invitált a HM

Szerző: Benedek Levente ; Fotó: Balogh Ákos és HM Sajtóiroda

hm2013. február 14-én reggelre kötetlen sajtóbeszélgetésre, és sajtóreggelire invitálta több honvédelmi témában tudósító újságíróval egyetemben weboldalunkat a HM Sajtóiroda.

A meghívást természetesen köszönettel elfogadtuk, így a finom reggeli során kötetlen beszélgetésre nyílt lehetőségünk Hende Csaba honvédelmi miniszterrel és Dr. Benkő Tibor vezérezredessel a Honvéd Vezérkar főnökével.

Mi mást kérdezhettünk volna, mint hogy hogy vannak a helikoptereink?

A miniszter elsőként hivatkozva a február 12-én és 13-án lezajlott dublini informális EU védelmi miniszteri találkozóra kijelentette, hogy a Magyar Honvédség technikai eszközökkel, sem szárazföldivel sem repülőtechnikával, helikopterrel nem fog részt venni az Európai Unió mali missziójában, kizárólag tíz kiképzőtiszt vesz majd részt a feladatokban.

A kérdésünkre melyben arra kértük a miniszter urat, hogy beszéljen egy kicsit bővebben a helikopteres képesség problémájáról és lehetséges megoldásairól megtudtuk, hogy összesen négy különböző lehetőség van a helikopterek pótlására.

A feladat pedig égetően sürgős, mert nagyon – nagyon kevés a jelenleg rendelkezésre álló működőképes technika. Hende Csaba elmondta, hogy mindenki nyugodtan ossza el kettővel az általa működőképesnek vélt gépek számát, hogy a valóshoz közeli képet kapjon!

A megoldandó feladat tehát igen összetett és túlmutat, az egyszerű milyen helikoptert vegyünk kérdéseken!

A miniszter által elmondott négy lehetőség közül talán többnek is teljesülnie kell, hogy megakadályozzák a képességvesztést a légierőben.

Az első lehetőség, nem más, mint a meglévő technikai állomány tovább üzemeltetése, nagyjavítással, ami egyrészről minden költséget figyelembe véve 2020-ig, repült órára lebontva igen magas árat mutatna, de mégis talán kikerülhetetlen lépés lehet, mivel a következőként említett lépések időben annyira elhúzódhatnak, hogy a meglévő gépek kifutnak az üzemidőből és előállhat az a helyzet, hogy hosszabb rövidebb ideig helikopter nélkül maradna a szolnoki helikopteres alakulat. Ez pedig súlyos következményeket vonna maga után, ugyanis több NATO és EU kötelezettségünk is van melyekhez elengedhetetlen a helikopterek megléte.

20120417-DSC_0219

A második lehetőség az új orosz gyártmányú helikopterek beszerzése, mely abból a szempontból reális lenne, hogy ezekkel a típusokkal több évtizedes üzemeltetési tapasztalata van a Magyar Honvédségnek, bevált típuscsaládról beszélünk, viszont NATO tagságunk miatt valószínűleg nem fogják engedélyezni ezt a beszerzést. A szövetség elképzelhető, hogy nem fogja támogatni azt, hogy az orosz technikába beépített NATO kompatibilis eszközök nagyjavítások során orosz kezekbe kerüljenek.

A harmadik lehetőség a már régen elvetett UH-1 beszerzésekre alapozva használt nyugati technika beszerzése, azonban leszögezte a miniszter, hogy az amerikai ajánlat elfogadása nem lett volna célszerű, mivel ugyan modernizált, de csak körülbelül 20 évig üzemeltethető technikához jutottunk volna hozzá igen magas áron, Ettől függetlenül egy kedvező ajánlat használt helikopterekre még megfontolandó lehet…

A negyedik lehetőség pedig, mely a legcélszerűbb lenne az új nyugati típus beszerzése és rendszeresítése. Ez hosszú távra megoldaná a jelenlegi problémát és a modern helikopterek üzemeltetése takarékosabb is lenne, de mindemellett szintén meg kell oldani a jelenlegi orosz helikopterek üzemeltetését egy átmeneti időszakra, az új helikopterek megérkezéséig és az átképzések befejeztéig.

Felmerült egy gondolat esetleges Cseh – Magyar közös helikopterüzemeltetésről is, de ez a lehetőség végül nem került tárgyalóasztalra.

20120417-DSC_0696-2

A honvédelmi miniszter elmondta számára kiemelten fontos a helikopteres képesség kérdése ugyanis nem csak az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis számára probléma ez, hanem a szárazföldi és légi mozgékonyságú csapatok kiképzésében, bevethetőségében, harci tűztámogatásában is elengedhetetlen a helikoptertechnika bevethetősége, továbbá az elmúlt évek során ismételten bebizonyosodott, hogy a civil katasztrófavédelmi feladatok során is életet menthetnek a katonai gépek…

Arra reagálva, hogy befutó lehet-e az olaszok által felajánlott, szinte minden médiában megemlített Agusta Westland AW-139M típus konkrét válasz sajnos nem érkezett. A szaktárca vezetője elmondta, hogy többek között az olaszok is bejelentkeztek helikoptereikkel, ugyan úgy, ahogy a Sikorsky vállalat is az UH-60 Black Hawk helikoptereivel, mely utóbbiról egyértelműen lemondhatunk, hiszen az egyik legdrágább típus melyre biztosan nem fog telni a költségvetésből.

 

 

 

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.