Get Adobe Flash player

A ”VAS” ami kompozit

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Internet ; lhsn.hu

aw149-v3-flying01-02-hiresA 2012-es év vége „nagy” történéseit összefoglalva megtudtuk (sokadjára és még mindig) TÖBB HELIKOPTER KELL A MAGYAR HONVÉDSÉGNEK!! Hende Csaba az MTI-nek 2012. december 30-án adott interjújában kijelentette: „A legfontosabb jövő évi célkitűzések között szerepel a “helikopter-képesség” megőrzése és a szállítógépek helyzetének rendezése.” Hogy hogyan, azt nem fejtette ki bővebben. De sebaj, mert talán árulkodik helyette a Magyar Közlöny… Az olaszok a már említett Agusta Westland AW-139 M típusa lehet a befutó… Lássuk, mit tud!

Első körben tegyünk némi említést a jelenleg rendszeresített keleti típusokról…

A mostani géppark hivatalosan az állománytábla szerint 12 darab Mi-24-es, 7 darab Mi-17-es és 10 darab Mi-8-as helikopterből áll. Ez szép is lenne, ha ebből mindegyik működőképes is lenne, de a pontos darabszám kizárólag a Mi-24-es esetében publikus. Ezek száma jelenleg egészen biztosan nulla, hiszen mint ismert 2012. december 31-ig volt üzemidő hosszabbításuk, közben pedig nem történt semmi annak érdekében, hogy nagyjavításra vigyék a technikát. Ugyan kiírásra került egy pályázat több katonai helikopter további üzemben tartására, azaz főként nagyjavítások elvégzésére, de ennek eredményességéről még nincs információ.

A Honvédelmi Minisztérium Sajtóirodájától megtudtuk:

„A nevezett beszerzés a 228/2004 Kormányrendelet szerinti hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos beszerzési eljárás, melynek 12.20-án a részvételi jelentkezési határideje zárult le. Jelenleg a részvételi szakasz értékelése folyik, ennek keretében a részvételre jelentkezők a hiányosságok pótlására 2013. január 15-ig kaptak határidőt. Az eljárás jelen szakaszában nem lehet megítélni az eredményességet, a részvételi szakasz végső értékelésére a hiánypótlások benyújtása után következik. Az érvényes részvételi jelentkezést benyújtó, az alkalmassági követelményeknek megfelelő jelentkezők kapják meg az ajánlattételi felhívást.”

Ezek után a legjobb ajánlatot tevő céget kiáltják ki nyertesnek, szerződést kötnek, ami tartalmazni fogja, hogy mikorra kell a megjelölt mennyiségű és típusú technikai eszköz javítását teljesíteni, illetve az előre nem látható igények felmerülése esetén, egyedi megrendelések alapján rendezik a felek az eltérő feladatokat.

20121213-DSC_0233-2

Amennyiben végül a januári határidő után nem lesz nyertes cég, akkor a minisztérium új pályázatot ír ki, mindaddig pedig a jelenleg meglévő tartalékokat használják fel a helikopterek üzemeltetéséhez.

Valószínűleg az csak mellékes kérdés, hogy a lejárt naptári üzemidő nem csereszabatos alkatrész így csekély az esélye annak, hogy véletlenül a raktárban porosodik egy meghosszabbított változat…

Visszakanyarodva az orosz technikához, számoljunk csak az aktuális állománytábla szerinti darabszámokkal, ez esetben megfigyelhető, hogy csak a harcihelikopterek 75%-os mennyiségcsökkenése mellett a szállító helikopterek körülbelül már csak fele, ami ELVILEG működik egy 1998-as állománytáblában szereplő mennyiséghez viszonyítva.

Érdekes egyébként az is, hogy ’98-ban még volt terv a helikopterek üzemeltetésére, gondolok itt arra, hogy tervezve volt a meglévő gépek folyamatos nagyjavítása, a végső össztechnikai üzemidő eléréséig, amit akkor mind a harci-, mind pedig a szállítóhelikopter esetében 2020-2021-ig terveztek, beütemezve az utolsó nagyjavításokat 2012-re és 2013-ra. (A nagyjavítás után 7-8 évig üzemelhet a helikopter.)

Mindemellett ismert volt az a tény, mely tökéletesen józan gondolkodásra utalt, hogy a naptári üzemidők lejárta előtt már évekkel korábban el kell kezdeni az „utánpótlás” biztosítását. 1998-as tervek szerint 2007-2008 éveiben (évente) 11-11 darab majd 2013-ban 10 darab ÚJ harcihelikopter beszerzését tervezték. Közepes szállítóhelikopterekről is gondoskodni szerettek volna, ezért 2003 és 2004-ben (szintén évente) 16-16 darab helikopter vásárlása volt a cél.

Érdekesség hogy ekkor még tervezték könnyű-futárhelikopterek beszerzését is 10-10 darabot 2012 és 2013-ban…

Persze az óta teljesen megváltozott az ország gazdasági helyzete, ennek következtében az elmúlt 14-évben SENKI SEMMIT NEM TETT a helikopteres képesség megőrzése érdekében. Erős túlzással, mert néhány szállítóhelikopter az ezredfordulót követő években nagyjavításon esett át, valamint két Mi-17-est NVG kompatibilissé modernizáltak. Sajnos ezzel egy időben nagyjavítás nem történt így valamikor 2012 végén vagy a 2013-as évben ez a két éjjellátó használatára is alkalmas repülőtechnika is a földhöz ragad és ideiglenesen (vagy végleg) megszűnik egy nehezen és drága pénzen megszerzett képesség is…

20120509-DSC_0169

Bár olykor-olykor a jelenlegi kormány honvédelmi vezetőire is kérdően nézünk, de azért meg kell hagyni jelenleg egy a szakadék szélén álló helikopteres képességet kaptak a kezükbe, rendkívüli rossz gazdasági helyzet mellett, így nagyon nehéz feladat a legjobb döntés meghozatala, főleg hogy igazodva a NATO elvárásokhoz próbálunk az orosz technikától szabadulni. Nem véletlenül, hiszen az alkatrészellátással rengeteg probléma adódott az elmúlt években. Igaz ennek is voltak gazdasági okai, de végül oda vezetett, hogy a működőképes helikopterek meghibásodott alkatrészeit úgynevezett „kannibalizálással” más gépek megbontásából kellett megoldani. Ez oka lehetett több még működőképes helikopter leállásának is, hiszen egy bizonyos idő után az alkatrészhiány fokozódásával eljutottak arra a szintre mikor nem volt más döntés, mint egy helikopter leállítása, majd a többi működőképes, vagy éppen alkatrészre váró gép javítása. Így mondjuk egy gép kiesésével másik kettő vagy három életre kelthető volt, ideig, óráig…

A szokásosnál kicsit hosszabbra sikerült bevezető fontossága abban rejlik, hogy valójában talán annyira nem is kritikus a helyzet.

Ha nem ragaszkodna a kormány komplett típusváltáshoz látható, hogy még 7-8 évig üzemeltethető lenne a mostani állomány, persze pénzráfordítással, de véghezvihető lenne, egy talán jobb beszerzési folyamat.

Gondolni kell itt arra, hogy a Mil típuscsalád gépeivel rengeteg repült óra és még több tapasztalat áll az aktív személyzetek háta mögött. Ez egy olyan tudás, mely egy egyszerű átképzéssel nem megtanulható és nem biztos, hogy ésszerű nagy részét pillanatok alatt a semmibe vetni… Ugyan ez elmondható a repülőműszaki állomány tudásáról is… Rengeteg repülési eljárás, üzemeltetési „tippek és trükkök” kerültek kidolgozásra, melyre vagy hibás orosz-magyar fordítású utasítás vagy egyáltalán semmilyen utasítás nem állt rendelkezésre. Persze biztosan fejlődött a világ ezen a téren is, de mint ahogy a Gripen rendszeresítés kapcsán is voltak azért problémák (mind a repülőtechnikával, mind az üzemeltetési átállással, mind pedig a fegyverzet beszerzésével) valószínűsíthető, hogy egy új forgószárnyas esetében is adódna kisebb nagyobb fennakadás. Ezen kívül, fontos hogy olyan technikai eszközt szerezzünk be melynek leszállítására nem éveket kell mondjuk várni, a gyártási folyamat vagy a már meglévő rendelések miatt.

Így elképzelhető lenne például egy olyan megoldás, melyben most a kritikus minimális mennyiségű helikopter nagyjavításra kerülne (bár egy nagyjavítás ideje is 1-1,5 év) közben pedig megkezdődne a váltótípus megrendelése, akár hosszabb leszállítási idővel és nem vészmegoldásként vennénk azt, amire az adott pillanat lehetőséget kínál, nem mérlegelve az adott típus képességeit, alkalmasságát a katonai feladatokra!

Az így beszerzett új típuson pedig rendelkezésre állna nyugodt tempóban körülbelül 5 év ami alatt az állomány átképezhető lenne és a minimálisnál több tapasztalat kerülne a végrehajtó állomány birtokába. (Ezt meg lehetett volna már tenni réges-régen és mára már egy új váltótípus állna készenlétben és nem lenne gond…)

Ja, csak egy gond van! (illetve egy sokadik új) A honvédelmi miniszter elképzelése szerint nem is kell katonai helikopter! Fontosabb a honvédséget olyan technikai eszközökkel felszerelni, amik civil katasztrófavédelmi feladatokat láthatnak el. Más országokban erre van más „cég”. Persze nem kifejezetten rossz a honvédség megítélése és társadalmi elfogadottsága céljából, ha bekapcsolódik a „polgárvédelembe”, de első körben nem ennek kéne a fő iránymutatásnak lennie, a honvédség alapfeladataiból adódóan.

Visszatérve: „Megkezdődne a váltótípus megrendelése és nem vészmegoldásként vennénk azt, amire az adott pillanat lehetőséget kínál, nem mérlegelve az adott típus képességeit, alkalmasságát a katonai feladatokra” Hogy miért is mondom ezt?

A Magyar Közlöny 2012. december 17-i számában Orbán Viktor miniszterelnök felhatalmazást ad a honvédelmi miniszternek Magyarország Kormánya és az Olasz Köztársaság Kormánya közötti, a katonai és haditechnikai területen történő együttműködésre, valamint haditechnikai eszközök átadására vonatkozó megállapodás létrehozására.

Többek szerint, mivel más haditechnikai megállapodás és beszerzés nincs nyilvánosságra hozva így minden valószínűséggel a már reklámozott Agusta Westland AW-139 M helikopter beszerzésének tárgyalásai kezdődhetnek meg, ezzel végérvényesen eldöntve mely típus kerül a Magyar Honvédségbe.

5571066884_6acf9ab775_b

Ez azonban korántsem biztos, hiszen szintén az olaszoktól kerül beszerzésre például a harmadik Medinán épülő 3D radaregység is…

A felvetéssel kapcsolatban a szaktárca a következőket nyilatkozta:

„A tervezett megállapodás egy a haditechnikai együttműködésről szóló általános keret-megállapodás lesz a két fél között, melyben nem szükséges részletesen rögzíteni az együttműködés részleteit, így erről idő előtti lenne még beszélni, továbbá mivel a megállapodás keret-megállapodás, így nem tartalmaz majd az együttműködés konkrét formáira vonatkozó részleteket.”

De hogy mennyire jelentene megoldást a magyar helikopterproblémára az olasz helikopter az sokak számára igencsak kérdéses. Ugyan tény, ha most nincs helikopter, de a beszerzés után viszont lesz az jó. Az viszont nem biztos, hogy jó, hogyha egy eredetileg civil helikopter katonásított változatát szerezzük be, kiemelve azt, hogy felfegyverzett helikopterek is érkeznének, melyekből eddig csak prototípus létezik és nem vagy csak kevés alkalommal voltak ezek tesztelve, kipróbálva és egészen biztosan soha, egyetlen ország sem rendszeresítette ezidáig.

Néhány ország elsősorban persze az olaszok alkalmazzák az AW-139 M típust, de ők sem felfegyverezve.

Mivel a típus eddig még semmit nem bizonyított a katonai alkalmazás területén, csak papírforma szerint, így megkérdőjelezhető a valódi alkalmassága a feladatra.

Vagy mégsem?

Mint említésre került Hende Csaba honvédelmi miniszter álláspontja, lehet, hogy csak a szakmai érdeklődő közönség elvárása lenne harci és szállítóhelikopteres képesség fenntartása?

A szaktárca vezetője 2013. január 3-án az M1 televízió reggeli műsorában elmondta:

„Itt nem kizárólag hadi felhasználású helikopterekről van szó, hiszen a szállítóhelikopterek, amelyekből a 70-80-as években vásárolt utoljára az ország még a Szovjetuniótól a Varsói Szerződés keretei között, nos, azok teljesen tönkremennek az előttünk álló években. Ha nincs helikopter, akkor nincs például katasztrófa-elhárítási képesség. Akkor nincs levegőből való tűzoltás, akkor nincs arra lehetőség, hogy árvizeknél, mint azt szoktuk a levegőből homokzsákokat ledobálva a szükséges pontra elzárjuk a víz útját. Akkor nincs arra lehetőség, amit megtettünk a kolontári vörösiszap katasztrófa idején, hogy a honvédség éjjellátóval felszerelt helikoptere vette észre, hogy megint megrepedt a gát, vagy éppen ugyan így Kolontárról a Honvédkórházba a vörösiszap által lényegében égési sérüléseket szenvedett embereket nagy tömegben tudtuk a honvédkórházba szállítani a helikoptereinkkel. Tehát ezért kellenek elsősorban a helikopterek, nem azért hogy a katonák játszadozhassanak vele, hanem hogy a magyar emberek mindenfajta ipari és természeti katasztrófa idején is nagyobb biztonságban legyenek.”

Tehát a hivatalos álláspont szerint a honvédség honvédségi feladata másodlagos…

Így bár érezhetően felesleges típusbemutatást írni az egyik legvalószínűbb váltótípusról, hiszen mindegy mit tud „jólesszaz” de azért lássuk mit is tud a gyártó szerint az AW-139 M.

20120820-DSC_0367

Helikopterek beszerzése esetében, főleg katonai/harci helikopterek esetében jobb helyeken van néhány alapvető szakmai követelmény melyet érdemes figyelembe venni. Ezek a következők:

Harcászati-technikai jellemzők, manőver, fegyverzeti és avionikai tulajdonságok, megfelelő önvédelem (páncélozottság, EWS (Electronic Warning System – rendszer mely jelzi a helikopter ellenséges becélzását) – a régi orosz típusokon ezt besugárzás jelzőnek hívták -, alacsony felderíthetőség, magas harci túlélőképesség.

A manővertulajdonságok közül a földközeli emelkedőképesség, előre, hátra és oldalirányú repülés sebessége a műrepülő elemek végrehajtási lehetőségei a túlterhelési tartományokban és függésben, valamint a hatótávolság és folyamatos repülési időtartam értékei a meghatározóak.

A fegyverzeti és avionikai jellemzők közül a szárazföldi célok elleni fedélzeti fegyverek (gépágyú, nem irányított rakéta, irányított rakéta) alkalmazási lehetőségei, továbbá a fedélzeti célzóberendezés komplexitása, navigációs rendszerrel történő integrálása, lézeres célmegjelölés alkalmazhatósága, valamint a harcászati adatvonal megléte és alkalmazási feltételei a legfontosabbak.

Az önvédelem szempontjából pedig nem csak a felderíthetőség és harci túlélőképesség a fontos, hanem a környezetfüggetlen, autonóm üzemeltethetőség és a földközelből (10-15m) történő talajnak ütközés során a személyzet számára nagyfokú túlélőképesség biztosítása is.

Ezek figyelembevételével, mindenki magánvéleményt alkothat a típusról, eldöntheti mi a fontosabb, a katonai alkalmazás vagy a civil, illetve ha mindkettő melyiket helyezi jobban előtérbe…

AW-139 M

Az AW-139 M a polgári felhasználásra készült új generációs iker gázturbinás közepes szállítóhelikopter, az AW-139 militarizált változata, mely polgári típus minden eddigi kategóriáján belüli ikerturbinás közepes szállítóhelikopternél magasabb színvonalat képvisel.

Az AW-139 figyelemre méltó sikereire alapozva, melyet széleskörű katonai és belbiztonsági piacokon ért el az AW-139 M típust úgy fejlesztették ki, hogy megfeleljen azoknak a speciális igényeknek, melyeket a katonai, belbiztonsági és kormányzati felhasználók és persze a kor technikai színvonala is elvár.

A kompozit anyagokból készült militarizált típus széleskörűen alkalmas katonai és belbiztonsági eszközök beszerelésére, beleértve felderítő, teher és személyszállítási, speciális erők feladataihoz szükséges, MEDEVAC, CASEVAC, SAR, CSAR, légi harcálláspont és légi tűztámogatási feladatokhoz szükséges eszközöket.

imgp7283-agustawestland-hh-139a-aw-139m-csx81798-italian-af

A különböző feladatokhoz könnyedén illeszthető többcélú helikopter 10 felfegyverzett katonát vagy 15 utast tud szállítani nagy utazósebesség mellett akadálymentes átalakítható kabinjában. Természetesen a teherszállításra is lehetőség van mind külső mind belső elhelyezéssel. A helikopter két oldalán nagyméretű nyitható ajtóknak köszönhetően könnyedén elérhető a deszant tér.

Az AW-139 M kiváló teljesítmény tartalékkal rendelkező helikopter a kategóriáján belül és teljes mértékben megfelel a legújabb FAR/JAR/EASA teljesítményi és biztonsági előírásoknak.

A gép Pratt & Whitney Canada gyártmányú PT6C-67C típusjelű gázturbinával van felszerelve az ehhez kapcsolt csúcstechnológiájú ötlapátos forgószárnynak köszönhetően pedig biztosított a magas utazósebesség akár teljes terhelés esetén is. A típus kiemelkedő mozgékonysággal és manőverező képességgel rendelkezik ezáltal biztosítva remek vezethetőséget széleskörű üzemeltetési körülmények között beleértve a magas valamint a meleg időben történő repüléseket.

3945512468_b7df8e9f1a_b

A legújabb számítógépes technológiákkal megvalósítva az AW-139 M rendelkezik integrált digitális műszerezettséggel, 4 csatornás digitális automata repülésvezérlő rendszerrel (AFCS- Automatic Flight Control Systems) mely külön SAR (kutató-mentő) üzemmóddal, korszerűsített NVG (éjjellátó) kompatibilis pilótafülkével, levegőszűrő berendezéssel valamint jégtelenítő rendszerrel rendelkezik, lehetővé téve a különböző időjárási körülmények melletti repüléseket.

A helikopter ezen típusváltozata úgy lett megtervezve hogy egyénre szabott felhasználási módokra is alkalmas legyen. Ellátható különböző alkalmazási körhöz szükséges felszerelésekkel, mint például katonai alkalmazás esetén a szabvány katonai frekvenciájú (V/UHF, HF és SATCOM) rádiókkal, vagy akár nagy igénybevételre tervezett fő és orrfutómű rendszerrel a külső területeken történő leszállások teljes biztonsága érdekében.

Az új kialakításnak köszönhetően az AW-139 M típushoz kevesebb alkatrészre van szükség, ami nagyban hozzájárul a beépített rendszerek hozzáférhetőségéhez és az egyszerűen elvégezhető karbantartási feladatokhoz.

Az AW-139 M több a gyártó által előre kialakított konfigurációban létezik, ezek közül azokat ismertetném, melyek magyar szempontból érdekesek lehetnek.

Harctéri támogató / taktikai szállító

A kabin belső térfogata 30%-kal nagyobb az alap változaténál, 15 személy vagy 10 felfegyverzett katona befogadására képes törésbiztos ülésekben. A kabin hátsó részében nagyméretű rakodóterület található például felszerelések számára, mely repülés közben belülről, a földről pedig kívülről is jól hozzáférhető.

A helikopter a belső szállítási lehetőségen kívül külső teherrögzítési ponttal is rendelkezik mely 2200 kg-ig terhelhető, így szállíthatók a nehezebb technikai eszközök, a harctér felett. A csúsztatható tehertér ajtók biztosítják a kényelmes be/kiszállást.

A személyzet és a fedélzeten tartózkodók biztonságát moduláris páncélzat biztosítja a kabinban és a pilótafülke részben.

Légi tűztámogatásra is van lehetőség az ablakokra rögzített 5.56 vagy 7.62 mm-es géppuskákkal illetve a padlózatra rögzített 12.7 mm-es géppuskával.

2011-02-23008

A helikopter ezen típusváltozata fel van szerelve MAWS berendezéssel (Missile Approach Warning System – rakétaközeledést jelző rendszer)  , CMDS berendezéssel (Counter Measures Dispensing System – zavarótöltet-szóró rendszer) mely a hőkövető rakéták elleni aktív védelmet jelenti pl. infracsapdákkal, IFF és Blue Force Tracker ellenség-barát felismerő rendszerrel, mely műholdas térképre vetíti a csapatok elhelyezkedését.

A piaci igényeknek megfelelően az alap konfiguráció bővíthető páncélvédelemmel ellátott pilótaülésekkel és lövésálló, öntömítő üzemanyagtartállyal. Az önvédelmi képesség növelése érdekében lehetőség van IR hőkibocsátás javító berendezés felszerelésére is mely a hőkövető rakéták ellen használható. A helikopter amúgy is alacsony hőképét még jobban javítja, ez által megzavarva a rakétákat.

Természetesen külső fegyverrögzítési pontok is megtalálhatóak az összeállításban (ESS) melyekre géppuska konténerek és/vagy 70 mm-es levegő föld rakéták szerelhetőek. Természetesen a pilótafülkébe a szükséges célzó berendezés is beépíthető.

Légi harcálláspont

Ezen almodifikáció nagyteljesítményű felderítő radarral szerelhető fel, különböző elektro-optikai berendezésekkel (EO/IR), felügyeleti rendszerekkel, a feladatok megfigyelésére szolgáló kijelzőkkel az utastérben, biztosítva a vezető, parancsnoki állomány számára a friss információkat, megfigyelési adatokat és ISTAR (Target Acquisition and Reconnaissance) célkereső felderítő rendszer nyújtotta adatokat.

A beépített V/UHF, HF, SATCOM és többcsatornás fedélzeti rádiók biztosítják a légi harcálláspont számára a teljes körű kapcsolatot a földi csapatokkal.

Természetesen itt is megtalálható a moduláris páncélvédelem, CMDS rendszer, valamint a piaci igényeknek megfelelően bővíthető páncélvédelemmel ellátott pilótaülésekkel és lövésálló, öntömítő üzemanyagtartállyal a felszereltség.

Egészségügyi kiürítő

A gyártó adatai szerint a nagyméretű utastér miatt a legjobb választás a MEDEVAC és CASEVAC (egészségügyi/sürgősségi mentés) feladatokra. A padlózat és mennyezeti rész kialakítása lehetővé teszi az ülések/hordágyak gyors és könnyű elrendezését be/kiépítését. A 8 m3-es kabin mely 1.42 méter magas kényelmes mozgási teret és hozzáférhetőséget biztosít az egészségügyi személyzet részére, mindemellett a szükséges orvosi műszerek is elférnek. A MEDEVAC konfiguráció esetében 2-6 hordágy szállítása lehetséges. A helikopter ebben az esetben is rendelkezik páncélvédelemmel, valamint a piaci igényeknek megfelelően bővíthető páncélvédelemmel ellátott pilótaülésekkel és lövésálló, öntömítő üzemanyagtartállyal a felszereltség.

4-aw139-helicopter

Katonai feladatok

Az AW-139 M sárkányszerkezete és a kabin kialakítása széleskörűen rendelkezik a feladatokhoz szükséges felszerelésekkel, mely valós többcélú felhasználást tesz lehetővé. A tágas kabin nagyméretű ajtókkal biztosítja a kényelmes be/kiszállást, a felszerelések, eszközök kényelmes rakodását.

Kivételes mozgékonysága és teljesítmény-súly aránya alkalmassá teszi a taktikai feladatok végrehajtására a világ minden táján és időjárási körülményei között. Az AW-139 M így légi mozgékonyságot biztosít parancsnoki irányító személyzeteknek, speciális egységeknek, terrorelhárítási csapatoknak, a harci sérültek mentésében.

A személyzet és a fedélzeten tartózkodók biztonságát moduláris páncélzat biztosítja a kabinban és a pilótafülke részben.

Légi tűztámogatásra is van lehetőség az ablakokra rögzített 5.56 vagy 7.62 mm-es géppuskákkal illetve a padlózatra rögzített 12.7 mm-es géppuskával.

DSCF0414

A helikopter ezen típusváltozata fel van szerelve MAWS berendezéssel (Missile Approach Warning System – rakétaközeledést jelző rendszer), CMDS berendezéssel (Counter Measures Dispensing System – zavarótöltet-szóró rendszer) mely a hőkövető rakéták elleni aktív védelmet jelenti pl. infracsapdákkal, IFF és Blue Force Tracker ellenség-barát felismerő rendszerrel, mely műholdas térképre vetíti a csapatok elhelyezkedését.

A piaci igényeknek megfelelően az alap konfiguráció bővíthető páncélvédelemmel ellátott pilótaülésekkel és lövésálló, öntömítő üzemanyagtartállyal. Az önvédelmi képesség növelése érdekében lehetőség van IR hőkibocsátás javító berendezés felszerelésére is mely a hőkövető rakéták ellen használható. A helikopter amúgy is alacsony hőképét még jobban javítja, ez által megzavarva a rakétákat.

Természetesen külső fegyverrögzítési pontok is megtalálhatóak az összeállításban (ESS) melyekre géppuska konténerek és/vagy 70 mm-es levegő föld rakéták szerelhetőek. Természetesen a pilótafülkébe a szükséges célzó berendezés is beépíthető.

SAR/CSAR – Kutató-mentő, harci kutató-mentő

A kutató-mentő személyzetek nagy hasznát tudják venni a típusnak, hiszen minden időjárási körülmény között nagy sebességgel, magas hasznos terheléssel képesek repülni, ezen kívül a helikopter rendelkezik az OEI képességgel, azaz az egy hajtóművel történő repülés (One Engine Inoperative) lehetőségével, mely teljes biztonságot ad a mentési feladatok során főként, ha a mentés (+ váratlan hajtóműleállás) helyszíne leszállásra alkalmatlan hegyvidék, erdős terület, vagy nagyobb vízfelület.

Ezek a képességek meglehetősen csökkentik a személyzet munka közbeni terhelését, nagyobb biztonságérzetet ad, a magas szintű túlélési és törésbiztonsági feltételek megléte mellett képesek feladataikat végezni nappal vagy éjjel.

A helikopter ezen típusváltozata opcionálisan rendelkezik különböző védelmi rendszerekkel (DAS – Defensive Aids Suite )ezen belül, MAWS berendezéssel (Missile Approach Warning System – rakétaközeledést jelző), CMDS berendezéssel (Counter Measures Dispensing System – zavarótöltet-szóró rendszer) mely a hőkövető rakéták elleni aktív védelmet jelenti pl. infracsapdákkal, valamint IFF és Blue Force Tracker ellenség-barát felismerő rendszerrel, mely műholdas térképre vetíti a csapatok elhelyezkedését.

A piaci igényeknek megfelelően az alap konfiguráció bővíthető páncélvédelemmel ellátott pilótaülésekkel és lövésálló, öntömítő üzemanyagtartállyal. Az önvédelmi képesség növelése érdekében lehetőség van IR hőkibocsátás javító berendezés felszerelésére is mely a hőkövető rakéták ellen használható. A helikopter amúgy is alacsony hőképét még jobban javítja, ez által megzavarva a rakétákat.

Természetesen külső fegyverrögzítési pontok is megtalálhatóak az összeállításban (ESS) melyekre géppuska konténerek és/vagy 70 mm-es levegő föld rakéták szerelhetőek. Természetesen a pilótafülkébe a szükséges célzó berendezés is beépíthető.

Főbb technikai jellemzői:

THREE_VIEWS_HELICOPTER_AW139M

Súlyadatok
Maximális felszálló tömeg (kg) 6400/6800*
hasznos terhelés tömege (kg) 2670/3070*
Hajtómű tulajdonságai (2 x PT6C – 67C)
Felszálló teljesítmény (5 perc) (kW) 2 x 1252
Állandó maximális teljesítmény (kW) 2 x 1142
OEI max készenléti teljesítmény (kW) 1396
OEI max folyamatos teljesítmény (kW) 1252
Erőátviteli mérték
Felszálló teljesítmény (5 perc) (kW) 1641
Állandó maximális teljesítmény (kW) 1491
OEI max készenléti teljesítmény (kW) 1193
OEI max folyamatos teljesítmény (kW) 1044
Üzemanyag mennyiség
Alap (l) 1568
Tartalék (l) 500
Személyzet
Pilóták/utasok 1-2/15
Külső méretei
Hossz (forgószárnnyal együtt) (m) 16.66
Teljes magasság (m) 5.17
Forgószárny átmérő (m) 13.80
Teljesítményadatok
Végsebesség (km/h) 310
Utazósebesség (km/h) 306
Emelkedési sebesség (vario) (m/s) > 10.9
Függeszkedési csúcsmagasság (IGE**) (m) 4682
Függeszkedési csúcsmagasság (OGE**) (m) 2478
Szolgálati csúcsmagasság (m) 6096
Hatótávolság*** (km) 1250
Max repülési idő 5 óra 56 perc
* 6800 kg a N. 139 – 1 – 40 számú Üzemeltetési Utasítás alkalmazása esetében
** IGE (In Ground Effect – párnahatás esetében) ; OGE (Out of Ground Effect – párnahatás nélkül)
*** 1654kg üzemanyaggal – tartalék nélkül – kb. 1800 méteres magasságban

 

Felszereltsége (nem minden alaptartozék):

–          Hajtómű porkiválasztó rendszer

–          Zártcsatornás üzemanyagtöltő rendszer (utántöltés járó hajtómű mellett is)

–          Pót üzemanyagtartály (500 l)

–          Jégtelenítő rendszer

–          Magasfeszültségű vezetékjelző rendszer

–          Teherrögzítési pont (2200kg) (+opcióként kamerás megfigyeléssel)

–          1 vagy 2 db csörlőberendezés (272 kg teherbírással) (mozgatható vagy fix)

–          Egyéni EMS/MEDEVAC kit

–          Mentőcsónak

–          Keresőfényszóró

–          Jól látható forgószárny végek

–          Egyéni festés akár metál színekkel is

–          Külső takarók

–          Törésbiztos ülések

–          Moduláris páncélzat

–          Deszantülések és MEDEVAC hordágy

–          Alpinköteles / FAST ROPE kit

–          Páncélozott pilótaülés és padló

–          Önvédelmi rendszerek

–          Öntömítő üzemanyagtartályok

AgustaWestland AW149 1

Avionika (nem minden alaptartozék):

–          Fekete doboz

–          Időjárás és keresőradar

–          4 csatornás repülésvezérlő rendszer

–          Állapotfelmérő rendszer

–          Üzemeltetési ellenőrző rendszer

–          NVG kompatibilitás (külső és belső lámpák)

–          TCAS II (összeütközés gátló rendszer)

–          FLIR (hőkamera)

–          Digitális videó rögzítő

–          Vészkijárat jelző fények

–          Automatikus vészjeladó

–          Mozgó, digitális térképkijelzés

–          Veszélyes magasság jelző rendszer (EGPWS)

–          „Látásjavító” rendszer (EVS)

–          Magasfrekvenciás rádiók

–          Taktikai rádiók

–          SATCOM

–          Biztonságos kommunikációs eszközök

–          Elektrooptikai és infrazavaró rendszerek

–          Taktikai adatátviteli rendszer (TDL)

Italian_Air_Force_AW139

Fegyverzet lehetőségek

–          Belső fegyverzet (általános géppuska)

–          Mesterlövész puska

–          Külső fegyverzet (géppuska konténer és 70 mm levegő föld nem irányított rakétablokk)

–          Célzóberendezés Head-up kijelzővel

–          Mozgatható géppuskák (ajtólövész feladatokhoz)

–          Levegő föld rakéta rendszer

 

3 Hozzászólás: Agusta Westland AW-139 M

  • Hollywood:

    Potens gépnek tűnik bár sok a kérdőjel, hogy a felsoroltakból mennyi a már ténylegesen rendelkezésreálló valós képesség. Illetve arra is kíváncsi lennék, hogy az itt felsorolt összes felszereléssel, berendezéssel mennyibe kerülne egy gép, valamint az egyéb földi, techinikai kiszolgáló felszereléssekkel mennyi lenne az össz beszerzési összeg.Saját véleményem hogy átmeneti megoldásnak a semminél jobb lenne a AW-139M de a közepese kategóriáról és harcihelikopert kategóriáról a jövőben sem lenne szabad lemondani ezek kiegészítésére kellene használni az olasz gépeket.Az új gépek rendszeresítése mellett a meglévő Mil-8/17/24 gépeket (az állománytáblában szereplő mennyiségben) fel kellene újíntani,(nagyjavítás), korszerűsítést, modernizálást végrehajtani és a lehetséges ideig üzemben tartani (2020-2024ig talán??) .Közben pedig nyugodtan a lehetséges váltótípusokat kiválasztani és megrendelni.(Tudom a pénz az nagyúr)

    Egy kérdésem is lenne:
    Doorgunner(ek) alkalmazása esetén(pl:Afganisztáni bevetés esetén)mennyi felfegyverzet katonát tud vinni a gép, hogyan alakul így a személyzet?(2 pilóta, 2 doorgunner, 8 katona lehetséges?)
    Illetve SAR/Medevac esetnén is ez a kérdés érdekelne.

    üdv:
    Hollywood

    • LHSN.HU:

      Szia!

      Amit mi a típusról tudunk a cikkben olvasható, egyéb konfigurációk + férőhelyek arányáról nem tudunk neked hivatalosat mondani.

      Üdv Balogh Ákos

  • Látom minden (?) szakember és lelkes amatőr figyelmét elkerülte az Agusta és Westland fúziója miatt létrejött típus zavar és kavalkád miatti zavar. A fenti cikk képanyagában a hiba tetten is érhető, mert két képen (fantázia rajz) is nem az AW-139M hanem az AW-149-es látható. Az a legfurcsább, hogy erről a típusról sem ez sem más cikk nem tesz említést. Vajon miért ? Mert, hogy minden fölhozott gyengéje az emlegetett AW-139-nek nincs meg az AW-149-ben az majdnem biztos. Akkor teszem föl a kérdést, miért is kell a tényleg kissé erőltetett, egyébként picit kisebb és gyengébb és eredetileg polgári gépből kialakított AW-139M-et a kifejezetten katonai gépnek tervezett AW-149 (persze ennek őse is az AW-139) helyett nyomni ? Nyilvánvalóan alkalmasabb lenne ez a gép mint a 139-es, eleve katonai közepes szállítógép, plusz egy tonna terhelhetőséggel ! Kérném az illetékes urakat, ha olvassák ezt, továbbítsák a még illetékesebb urak felé, talán nem lenne rossz ötlet.
    Mellesleg kézenfekvő lenne a harci helikopter problémát szintén rokon olasz AW-129 Mangusta gépekkel megoldani (International vagy még inkább a török verzióval). Ez totál szinonim a támadó helikopterek közt mint a Gripen a vadászgépek közt (legkisebb, de nem a leggyengébb). Csak pénz legyen elég.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Felhívás!

Tisztelt Látogató! Weboldalunk teljesen nonprofit, szerkesztőinek ebből jövedelme nincs, azonban a tárhely fentartása pénzbe kerül, valamint a sajtónyilvános eseményekre történő eljutás is saját költségből történik. Kérjük ha teheted támogasd munkánkat! Bővebb információ a névjegy menüpont alatt. Köszönjük LHSN.HU

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Webshop

Támogatói felvarró

1950 Ft

Támogatom!

Támogatóink




Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.