Valószínűleg élt, él és élni is fog…

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Benedek Levente

reptarKözbeszerzési pályázatot írtak ki a lassan már feledésbe merült REPtár projekt, Szolnoki Interaktív Repülőmúzeum megvalósításához szükséges kiviteli tervek elkészítésére és építési munkák elvégzésére még a múlt hónap végén.

A dokumentumból kiderül, hogy Szolnok város vezetése nem tett le, egyes repülős szakemberek véleménye szerint bizonyos formájában elvetemült és ésszerűtlen tervéről, valamint, hogy az elnyert támogatás összege sem úszott még el…

Bár maga az ötlet mintaszerű követendő példa lehetne, maga a kivitelezés hagy némi kívánni valót maga után, persze már amennyiben, a kivitelezés alatt érthetjük azon részeit is a projektnek például, melyek arról szólnak a szóbeszédek szerint, hogy csupán a kisebb mozgatható légijárműveket szállítanák át az új helyre az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis tőszomszédságában található, a kulturális örökség részét képező gyűjteményből, a nagyobb repülőeszközök, mint az Il-18-as, Tu-134-es valamint Antonov szállítógépek pedig feltehetően az enyészetté válnának jelenlegi helyükön, ezzel is megbontva, megsemmisítve Közép-Európa egyik legnagyobb repülős szakgyűjteményét.

10979398_658382377617577_1312443157_n

A most kiírt felhívás egyébként végre bővebb részletekbe is bepillantást enged a tervezett egykori vasúti indóházban megvalósulandó repüléstörténeti kiállítóhely kapcsán, ami összességében le kell szögezni, ha véletlenül teljes szakmaisággal és a szóbeszédek méregfogának kihúzásával valósulna meg, minden idők egyik legkiemelkedőbb magyar repüléstörténeti értékmentő beruházása lenne.

A dokumentumból kiderül, hogy a helyszínen hat főbb elemből álló komplexumot szeretnének, mely a következőkből állna:

  1. A meglévő Indóház épület átalakításával és felújításával Fogadóépület és Látogatóközpont kialakítása (főzőkonyhás étteremmel, üzlettel, konferenciateremmel és kiállítótérrel)
  2. A meglévő Vízház épületének átalakításával és felújításával Üzemeltetési központ kialakítása
  3. Új Hangárépület (kiállítótérrel, mozival, restauráló műhellyel)
  4. A meglévő Raktár épület átalakításával és felújításával múzeumi bemutatótér és egy „kalandpark” jellegű akadálypálya kialakítása
  5. Szabadtéri kiállítóhely kilátóval
  6. Parkoló, út, gyalogjárda, elválasztás nélküli gyalog- és kerékpárút, gyalogátkelőhelyek, buszöböl és csomópontok építése

Ezen főbb elemek és a tervezett munkálatok pedig részletesebben is ismertetésre kerültek:

1. Fogadóépület és látogatóközpont – műemlék épület

A REPtárba való belépés utáni első állomás, ide érkeznek és innen indulnak tovább a látogatók. Az Indóház jelenleg meglévő, 905 m² bruttó szintterületű, kétszintes műemléki épülete, teherhordó tégla főfalakkal, tégla válaszfalakkal, sátortetős magastetővel, amelyek felújításra szorulnak. Az emeletek közötti közlekedést akadálymentességi szempontból is figyelembe kell venni, lépcsőjáró vagy lift beépítésével. Az épület fűtési rendszerének korszerűsítése hőszivattyús rendszer kiépítésével. Az Indóház ellátásához tartozó talajszonda darabszám: 28 db, egyenként 100 m mély furattal. A talajszondák teljesítménye egyenként 5 kW, a tervezett Aermec NXW0550HXD típusú hőszivattyú teljesítménye 131 kW.

A fogadóépületben kapnak helyet az alábbi funkciók:

Alagsor:

  • az 50 adagos főzőkonyha raktárai és előkészítő helyiségei – 52,32 m2
  • gépészeti helyiség + közlekedő + lépcső előtér – 39,42 m2

Földszint:

  • fogadócsarnok, információs pult és jegypénztár – 48,90 m2, ruhatár értékmegőrzővel – 19,12 m2
  • melegkonyhás büfé és kávézó – 155,78 m2
  • ajándékbolt – 35,84 m2
  • szociális blokk, közlekedők és egyéb kiszolgáló helyiségek – 106,31 m2
  • 50 adagos főzőkonyha – 59,34 m2

I. emelet:

  • múzeumi kiállító terek – 209,15 m2
  • konferencia terem – 105,71 m2
  • szociális blokk, közlekedők és egyéb kiszolgáló helyiségek – 131,79 m2

Padlás:

  • gépészeti tér – 491,83 m2
  • pihenő – 5,33 m2

10962035_658382320950916_383453858_n

2. Vízház (a REPtár múzeum üzemeltetésének helyiségei kerülnek elhelyezésre itt a továbbiakban) – műemlék épület

A Vízházban kapnak helyet az alábbi funkciók:

Földszint:

  • a központi üzemeltetés irodahelységei – 55,50 m2
  • személyzet részére wc és kézmosó előtér – 4,32 m2
  • személyzet részére teakonyha – 10,11 m2

3. Hangár – Tematikus múzeumi kiállítótér

Kétszintes új épület monolit vasbeton (vb.) és acélpillér tartószerkezettel, monolit vb. födémmel és acél térbeli rácsos tartószerkezetű tetőfödémmel, lapos tetővel és nagy teherbírású ipari padlóval. A Látogatóközponttal a reptereken használt beszálló folyosót imitáló nyaktag köti össze a földszinten és az első emeleten.
Az acél térbeli rácsos tartószerkezetet nagy teherbírásra kell méretezni és építeni, mivel bizonyos repülőgépek onnan lesznek belógatva. A mozgássérültek szintek közötti mozgását lifttel kell lehetővé tenni. Kialakításra kerül repüléstechnikai restaurátor oktató és demonstrációs központ és raktár.

A Hangárban kapnak helyet az alábbi funkciók:

Földszint:

  • kiállítótér – 2.920,24 m2
  • személyfelvonó
  • elektromos helyiség – 9,29 m2
  • hulladéktároló – 13,72 m2
  • összeszerelő műhely – 38,36 m2
  • porszóró műhely – 10,81 m2
  • lakatos műhely – 21,36 m2
  • előkészítő műhely – 21,36 m2
  • alapanyag- és készáru raktár – 40,69 m2
  • takarítószer tároló – 2,65 m2
  • közlekedő – 3,11 m2
  • lépcsőház, folyosó – 15,23 m2
  • összekötő nyaktag – 22,96 m2

Emelet:

  • galéria (kiállítótér) – 577,39 m2
  • személyfelvonó
  • mozisarok – 90,41 m2
  • gépészeti tér és raktár – 69,26 m2
  • szerver helyiség – 6,88 m2
  • kétnemű öltöző helyiségcsoport – 49,72 m2
  • teakonyha – 24,45 m2
  • irodák – 33,76 m2
  • lépcsőház és közlekedő – 27,42 m2
  • takarítószer tároló – 4,20 m2
  • összekötő nyaktag – 22,82 m2

10961650_658382410950907_778135691_n

4. Raktár – Kiállítótér és akadálypálya

A meglévő műemlék raktárépület átalakítása, felújítása.
A Raktárban kapnak helyet az alábbi funkciók:

Földszint:

  • kiállítótér – 360,07 m2
  • közlekedő és pihenőtér – 302,30 m2
  • akadálypálya – 259,35 m2
  • kötélpálya – 97,69 m2
  • előterek – 103,52 m2

Emelet:

  • kötélpálya indító podeszt – 36,25 m2

5. Szabadtéri kiállítóhely kilátóval

  • szabadtéri kilátó (3 m x 3 m alapterületű és 10,5 m magasságú)
  • légvédelmi domb alatti tároló (5 m x 10,2 m alapterületű és 2,4 m belmagasságú), a tároló előtti betonterasszal (3,7 m x 10,2 m alapterületű)
  • repülési emlékmű
  • repülőgép, helikopterek, haditechnikai eszközök aláméretezett alapozása
  • a múzeum nyugati területén 5 méter magasságú épített domb
  • a múzeum keleti területén létesítendő domb (légvédelmi rakétakilövő)
  • vasbeton lépcsők az épített dombokon
  • aszfalt burkolat bemutató jelleggel
  • vasúti sínpár bemutatási jelleggel
  • nagy teherbírású térburkolatok
  • kis teherbírású térburkolatok
  • játszótér
  • csapadékelvezető rendszer kiépítése
  • locsolórendszer kiépítése
  • kukatároló
  • kerítések (többfajta kivitelben és méretben)
  • kertkapuk és toló kapuk
  • információs táblák
  • zöld felületek kialakítása, tervezett fák ültetése
  • kerti bútorok elhelyezése

10965790_658382300950918_1470066219_n

6. Parkoló, út, gyalogjárda, elválasztás nélküli gyalog- és kerékpárút, gyalogátkelőhelyek, buszöböl és csomópontok

  • út 345 m hosszban
  • személygépjármű várakozó hely 106 db, ebből 3 db mozgáskorlátozottak számára kialakított akadálymentes várakozóhely, 1 db gazdasági parkoló és 2 db buszparkoló
  • gyalogjárda építése 300 m hosszban
  • elválasztás nélküli gyalog és kerékpárút 259,5 m hosszban
  • gyalogátkelőhely 2 db
  • buszöböl 1 db
  • csomópont kiépítése 2 db

A felhívásra jelentkezni szigorú feltételek mellett 2015. március 6-ig lehetséges, arról viszont elképzelés sincs, hogy mikorra készülhet el a 2 milliárd 100 millió forintos támogatást elnyert projekt – miután eredeti 2012-es ígéretek szerint 2014 tavaszára kész kellett volna lennie -. Persze ez újabb kérdéseket vethet fel, például, hogy a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum által bezáratott és felszámolásra ítéltetett Zsámbéki Légvédelmi Múzeum technikai eszközei, melyek közül Győr mellett tervezetten Szolnokra is kerülnének – és melyeket persze jelenleg szállításra alkalmas állapotba se tudnak hozni szakemberek hiánya miatt – vajon mikor, vagy egyáltalán el fogják-e érni új bemutatóhelyüket valaha…

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.