Elszállítottuk a támogatásként nekünk adományozott Mi-24D harcihelikopterünket

Szerző ; Fotó: Balogh Ákos ; Videó: Pomázi József & Benedek Levente

DSC_7979Mint arról korábban is beszámoltunk, lett egy “madarunk”, most pedig mozgalmas héten vagyunk túl, hiszen rengeteg munkával, idegeskedéssel, de végül megérkezett ideiglenes veszprémi telephelyére a  Solar Kft. által nekünk adományozott EX. NDK-s Mi-24 D harcihelikopter.

A szállítási folyamat gyakorlatilag már közel 5 hónapja tart eddig a tárgyalási és előkészítési folyamat zajlott, a tényleges szállítási munka pedig 2013. július 9-én kedden kezdődött, ugyanis lehetőséget kaptunk a már szétszerelt hatástalanított helikopterekből, az olyan fontos apróságok megmentésére, melyek a fülkék kompletizálásakor egyébként beszerezhetetlen alkatrészek lennének.

Így tehát a keddi nap szerelgetéssel műszerfal elemek gyűjtésével zajlott melyet Benedek Levente kollégánkkal végeztük nem éppen ideális hőmérsékletben. A levegő hőmérséklete aznap 28-30 fok környékén tetőzött, ami azt jelentette, hogy a tűző napon a fülkékben ennek sokszorosát kellett munka közben elviselnünk. Választásunk nem volt hisz egyszeri megismételhetetlen lehetőség volt.

A nap folyamán a leginkább látható hiányosságokat pótoltuk, valamint a géphez tartozó takarólemezek, burkolati elemek is egy kupacba kerültek gyári szám szerint.

Sajnos arra nem volt idő és lehetőségünk hogy részletesen áttanulmányozzuk a hiányokat a legutolsó csavarig, így sajnos maradtak is problémás dolgok.

Szerdán veszprémi nyugállományú repülőműszaki szakemberekből álló csapatunkkal hajnalban indultunk a budapesti telephelyre, így reggel 8 óra magasságában érkezve már szakemberek kezdték el a helikopter előkészítését a szállításhoz. Ez annyit jelentett, hogy  a helikopter felső takaróelemeinek rögzítését végezték el, elegendő mennyiségű szükséges rögzítő csavart gyűjtöttek be, kiválasztották a helikopterhez a lehetőségekhez képest a legmegfelelőbb faroktartó elemet és félszárnyakat, valamint a kiállítási célú összeszereléshez legfontosabb dolgot, a hatástalanítás céljából levágott törzskeretrészt.

Bár a daruzást 8 óra 30 perc környékére terveztük egy apró bökkenő azonban hatalmas csúszást eredményezett. A rendelt daru lerobbant…

A probléma megoldása jókora bonyodalmakat okozott, kiderült, nem olyan egyszerű egy órán belül egy másik darut a helyszínre hívni…

Végül majd 11 órára érkezett a telepre egy megfelelő teherbírású és méretű daru, így megkezdhettük a széles szövet emelőpántok elhelyezését a gépen.  Erre azért volt szükség, mert egy vékony, például acélsodrony károsította volna a sárkányszerkezetet.

A daru megkezdte az emelést, majd kb. fél méterre a földtől a levegőbe emelte a gépet. Érdekes folyamat következett a helikopter főfutóit be kellett csukni. Hidraulikáról persze még csak fantáziálni is kár volt, a becsukás kézi erővel történt a munkahenger rögzítő csapjának kiszerelésével és a kerék kézi behajtásával.

A helikopter aljára felkerült még egy tartóbak is, ami a mélybölcsős tréleren biztosított megfelelő stabilitást az útra.

Végül a helikopter mellé került a faroktartó és a szárnyak, majd közel dél magasságában elindult a szállítmány Veszprémbe.

A telephelyre 14 órára érkeztünk ahol már szerencsére a daru is a helyszínen volt és problémamentesen, mindössze háromnegyed óra alatt lerakodtunk.

A délután folyamán bár jelentős kimerültség mellett, de néhány szükséges munkafolyamatot még elvégeztünk.

Immáron nyugodt körülmények között újra felmértük a gép hiányosságait, amiből egyre több és több lesz, valamint a pilótafülkébe és operátori fülkébe visszahelyeztünk néhány kiépített panelt is. Az apró bütykölések végül jól elhúzódtak este 8 óra magasságában indultunk haza.

A helikopterünk tehát megérkezett, hogy hogyan tovább az pedig az elkövetkezendő napokban, hetekben, hónapokban kiderül!

Továbbra is reméljük és sajnos 5 hónap után még mindig csak reméljük, a honvédség pozitív hozzáállását a helyi Honvédelem Érdekében Tevékenykedő Civil Egyesületek munkájához és hogy sikerül egy használaton kívüli honvédségi területen kiállítóhelyet létrehoznunk. Természetesen minden fejleményről beszámolunk majd a weboldalon is.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.